Nowa wojna handlowa Chiny-UE o e-auta i okowity

Szykuje się kolejna duża wojna handlowa, tym razem Chin z Unią. Dotyczy e-aut i okowit, głównie koniaku. We wrześniu Bruksela wszczęła śledztwo ws. chińskich subwencji do e-aut, a szczyt UE w grudniu stwierdził, że Unia nie będzie tolerować nieuczciwej konkurencji. Pekin odpowiedział teraz na to śledztwem ws. dumpingu cen unijnych okowit.

Publikacja: 09.01.2024 19:11

Nowa wojna handlowa Chiny-UE o e-auta i okowity

Foto: Bloomberg

Chiński resort handlu uruchomił antydumpingowe postępowanie wyjaśniające dotyczące okowit sprowadzanych z Unii Europejskiej od 1 października 2022 do 30 września 2023 i chińskich strat od stycznia 2019 do września 2023, wymierzone zasadniczo we Francję i jej koniaki. Podjęto je po skardze chińskiego zrzeszenia producentów napojów alkoholowych, które wystąpiło w obronie miejscowych producentów okowit. Skupi się na pojemnikach zawierających do 200 litrów trunku. Ma zakończyć się do 5 stycznia 21025, z możliwością przedłużenia go o 6 miesięcy.

Spór handlowy narastał w ubiegłym roku

Chiny sprowadziły do końca listopada 2023 destylaty winogronowe za 1,57 mld dolarów, na Francję przypadło 99,9 proc. tego eksportu — wynika z chińskich danych celnych. W 2022 r. większość chińskiego importu alkoholi stanowiły okowity, koniaki i armaniaki z Francji.

Czytaj więcej

Chiny to nie Rosja. Unia Europejska się od nich nie odetnie, choć straszy

Spór handlowy narastał w ubiegłym roku, obie strony zarzucały sobie nieuczciwa konkurencję i protekcjonizm. Stosunki Pekin-Bruksela pogorszyły się po ogłoszeniu przez Unię, że będzie starać się zmniejszyć zależność handlową od Chin, zwłaszcza zakresie technologii. We wrześniu Ursula von der Leyen podała o śledztwie ws pomocy władz i subwencji dla producentów chińskich e-aut. W październiku Unia ogłosiła listę strategicznych dziedzin, które muszą być bardziej chronione przed krajami uważanymi za rywali (Chinami) np. w zakresie sztucznej inteligencji. W grudniu Unia zapowiedziała antydumpingowe postępowanie wyjaśniające ws. chińskiego biodiesla. Bruksela podkreślała, że deficyt prawie 400 mld euro z 2022 r. w handlu z Chinami świadczy o ograniczaniu przez Pekin dostępu unijnym firmom do chińskiego rynku — wyliczyła AFP.

Organizacja producentów koniaku zapowiedziała pełną współpracę z chińskimi władzami, ale uważa, że to postępowanie wiąże się z szerszym sporem handlowym, a nie tylko z rynkiem trunków. „Jesteśmy przekonani, że nasze wyroby i praktyki handlowe są w pełni zgodne z przepisami chińskimi i międzynarodowymi” — stwierdziło Biuro Koniaku (BNIC) w komunikacie przesłanym Reuterowi.

Komisja Europejska ocenia otrzymane dokumenty, będzie odpowiednio reagować w ramach śledztwa we współpracy z zainteresowanymi branżami.

Czytaj więcej

Ursula von der Leyen grozi Chinom sankcjami za wspieranie Rosji

Strzał ostrzegawczy dla Europy

- Posunięcie Chin jest strzałem ostrzegawczym dla Europy, że Chiny potrafią też ostro grać przeciwko rosnącemu protekcjonizmowi w Europie — stwierdził Shaun Rein, założyciel i szef China Market Research Group z Szanghaju. Jego zdaniem, jest to riposta na prowadzone w Unii od września postępowanie ws. subwencjonowania chińskiego eksportu e-aut.

- To pierwsza dokładnie nakierowana odpowiedź, jej celem jest ostrzeżenie Unii, by postępowała ostrożnie. Daleko jeszcze do eskalacji stosunków Chin z Australią, ale Chiny stosują dobrze sprawdzony wzorzec wywierania nacisku ekonomicznego ograniczając jednocześnie szkody własnej gospodarki — ocenił Max Zenglein, główny ekonomista Instytutu Mercator Badań Chińskich w Berlinie. W 2020 r. podczas sporu dyplomatycznego Chiny nałożyły cła antydumpingowe i antysubwencyjne na australijskie wina i inne artykuły. Gdy stosunki poprawiły się, zniosły większość tych ceł, a w listopadzie ogłosiły, że zbadają konieczność zmniejszenia ograniczeń wobec australijskiego wina — przypomniał Reuter.

Wiadomość o śledztwo ws. okowit wywołała natychmiast bessę akcji francuskich Rémy Cointreau i Pernod Ricard. Akcje obu grup oferujących koniaki Rémy Martin i Martell straciły w Paryżu 12 proc. i 3,6 proc., walory LVMH, właściciela marki Hennessy straciły 1,28 proc., włoskiej Campari, która przejęła koniaki Courvoisier 2 proc. w Mediolanie, a Diageo 1,9 proc. w Londynie.

Handel
Lepsze dwa lata dla handlu na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Handel
Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu
Handel
Grzegorz Pytko, Biedronka: To nie my rozpoczęliśmy ostrą walkę na obniżki cen
Handel
Koniec hamowania wzrostu cen w sklepach. Co najmocniej drożeje?
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Handel
Nowa sieć dołączyła do wojny cenowej. Daje zniżki na karty Lidla i Biedronki