Po zakupowe okazje do internetu. Zwyczaje zakupowe na trudne czasy

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu. To najpopularniejsza strategia na trudne czasy. Zmieniają się też inne zwyczaje zakupowe.

Publikacja: 25.09.2023 14:26

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu

Co drugi Polak kupuje online częściej niż rok temu

Foto: Adobe Stock

70 proc. Polaków już przeniosło - lub właśnie przenosi - do Internetu zakupy w przynajmniej jednej dużej kategorii z rodzinnych wydatków, takich jak odzież, kosmetyki, elektronika, motoryzacja, chemia domowa i leki - wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute.

- Zakupy w internecie to najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy. Częściej w sieci w związku ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją kupuje 50 proc. badanych konsumentów. Częściej kupujemy w Internecie, ponieważ jest możliwość porównywania produktów i ofert - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Czytaj więcej

Amazon szykuje sklepy odzieżowe bez kas

Gdy ceny rosną dynamicznie, a przyszłość jest niepewna, 3 na 10 konsumentów preferuje zakup jak najszybciej wszystkiego, co jest im potrzebne. Ponieważ uważają, że pieniądz traci szybko na wartości, a więc oszczędności są coraz mniej warte. Wyznawcy tej strategii kupują planowo, hurtowo, a także gustują w zamiennikach. Do zakupów na zapas przyznaje się 11 proc. badanych, z kolei 14 proc. zamierza podczas kryzysu kupować częściej, a 7 proc. większe ilości produktów. W ramach naprawy finansów, Polacy najczęściej zaczęli prowadzić budżet domowy i kontrolować wydatki (choć na mniejszą skalę niż rok temu), a także odłożyli wydatki inwestycyjne. W związku z inflacją i niepewnością, część badanych wypłaciła gotówkę, a część - odwrotnie - zaczęła opłacać wszystko cyfrowo po to, by lepiej śledzić wydatki, czyli właściwie zdigitalizowała swoje finanse. Co 10. osoba wymieniła złotówki na bardziej stabilną walutę.

58 proc. przyznaje, że ze względu na inflację częściej kupuje w sieci

Osłabienie kondycji finansowej odczuwają prawie wszyscy badani. Jedynie zamożni Polacy (zarabiający co najmniej 7 tys. zł miesięcznie) uważają, że ich sytuacja jest lepsza niż rok temu. Jednak nawet oni stawiają na e-commerce. 58 proc. przyznaje, że ze względu na inflację częściej kupuje w sieci.

Czytaj więcej

Sklepy muszą się szykować na zmianę pokoleniową

Izba podkreśla, że konsumenci będą kupować w sprawdzonych miejscach, ale też korzystać z dobrodziejstwa porównywarek cenowych, poszukując optymalnych ofert. Będą rozważać opcje tańszych zamienników, a warunkiem koniecznym zakupu stanie się darmowa dostawa i możliwość zwrotu. Zgodnie z deklaracjami klienci zaczną też częściej zerkać na zagraniczne e-sklepy, szukając tam atrakcyjnych ofert i asortymentu. Już 2/3 badanych, którzy kupują w zagranicznych sklepach wskazuje, że powodem jest obecna sytuacja gospodarcza i poszukiwanie tańszych, ale dobrych jakościowo alternatyw.

70 proc. Polaków już przeniosło - lub właśnie przenosi - do Internetu zakupy w przynajmniej jednej dużej kategorii z rodzinnych wydatków, takich jak odzież, kosmetyki, elektronika, motoryzacja, chemia domowa i leki - wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute.

- Zakupy w internecie to najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy. Częściej w sieci w związku ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją kupuje 50 proc. badanych konsumentów. Częściej kupujemy w Internecie, ponieważ jest możliwość porównywania produktów i ofert - mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Na bazarach ubywa sprzedawców. Powód jest prosty
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Handel
Po zmianie przepisów kradzieży w sklepach jest mniej. Mogły zdecydować inne powody
Handel
Kultowa marka streetwearowa zyskała zaskakującego nowego właściciela
Handel
Carrefour zwolnił w Polsce ponad 900 pracowników. Zamyka też kolejne sklepy
Handel
Rząd jest gotowy na uderzenie w chińskie platformy – szybciej, niż się spodziewano