Więcej domów z psami niż dziećmi

Zwierzęta domowe ma już ponad połowa Polaków i ich liczba rośnie. Podobnie jak wydatki na pupili, zwłaszcza online.

Aktualizacja: 15.06.2023 08:20 Publikacja: 15.06.2023 03:00

W Polsce jest mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci niż tych z psem

W Polsce jest mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci niż tych z psem

Foto: Adobe Stock

Według danych GfK w Polsce jest mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci niż tych z psem – wynika z opracowania, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. W efekcie rynek karm dla zwierząt z każdym rokiem rośnie i według danych z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia jego wartość w okresie marzec 2022 – luty 2023 przekroczyła już 731 mln złotych.

Rynek karm dla psów z potencjałem

– Jeśli tylko domowy budżet na to pozwala, staramy się wybierać dla zwierząt produkty najlepszej jakości. Ponadto stale rośnie liczba gospodarstw domowych, które sięgają po gotowe, profesjonalne produkty dla psów i kotów – mówi Jakub Dubniak, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Firma podaje, że przeciętny właściciel psa wydaje rocznie średnio 292 złote na jedzenie dla pupila. Nieco więcej przeznacza na karmę suchą niż mokrą i najchętniej zaopatruje się w opakowania poniżej 5 kg. Z kolei na karmę dla kotów Polacy wydają więcej, to średnio 393 zł w ciągu roku. Zdecydowanie dominuje tu karma mokra, głównie w opakowaniach typu saszetki czy puszki. – Produkty tego typu stanowią ponad połowę wartości kupowanej karmy dla kotów. Największymi producentami w tym przypadku są Mars oraz Nestle – dodaje Jakub Dubniak.

Czytaj więcej

Zła wiadomość dla właścicieli psów i kotów. Ceny jedzenia wystrzeliły

Choć wiodącym kanałem zakupów karm są dyskonty, to akurat w tym przypadku bardzo ważny jest także kanał zakupów internetowych, gdzie koszyk zakupowy jest ponad pięć razy większy niż w przypadku dyskontów.

Potwierdzają to sprzedawcy. – To jedna z najdynamiczniej rozwijających się podkategorii, o czym świadczy fakt, że podwoiła się liczba sprzedających – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Segment, który rozwija się najdynamiczniej, to karmy dla psów i kotów, a w nich absolutnym bestsellerem są mokre karmy dla kotów.

Walka na promocje

Trudno się dziwić skali zainteresowania polowaniem na wszelkiego typu okazje, ponieważ karmy dla zwierząt są w tym roku w czołówce najmocniej drożejących kategorii, jeśli chodzi o podstawowe produkty spożywcze i chemiczne. Z cyklicznego badania Indeks Cen autorstwa UCE Research oraz Uczelni WSB Merito wynika, że tylko w maju karmy dla zwierząt zdrożały o 31,9 proc. Jest to jednak i tak mniej niż w miesiącach wcześniejszych – w kwietniu było to niemal 50 proc., podobnie w marcu.

– Główną przyczyną malejącej dynamiki w zakresie zmian cen karmy dla zwierząt są spadek kosztów produkcji wynikający z niższych cen energii – mówi Hubert Gąsiński z Uczelni WSB Merito w Warszawie.

Czytaj więcej

Na leczenie kota czy psa trzeba wydać często fortunę. Można się ubezpieczyć?

– Wydaje się pewne, że ten trend pozostanie z nami na dłużej z uwagi ustabilizowanie się światowych rynków w zakresie wszystkich nośników energii – dodaje.

Sklepy też walczą o klientów w tej perspektywicznej kategorii. – Sprzedaż karm dla psów i kotów rośnie, w tym roku o ponad 30 proc. w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim – mówi Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR sieci Aldi w Polsce. – Większy wzrost zainteresowania odnotowuje karma dla psów. Klienci naszych sklepów chętnie korzystają z zakupu karm dla psów i kotów w trakcie promocji – dodaje.

Karma dla psa z dyskontu

O klientów wydających coraz większe sumy na swoich czworonożnych ulubieńców zabiegają obecnie wszystkie formaty sklepów, także sieci drogerii czy sklepów specjalistycznych.

Choć zdaniem polityków partii rządzącej, jeśli chodzi o wzrost cen, najgorsze mamy za sobą, to konsumentów trudno jest do tak optymistycznego podejścia przekonać. 90 proc. z nas ostrożnie podchodzi do wydatków, a niemal co drugi chce mniej wydawać na ubrania czy kosmetyki – wynika z najnowszego badania firmy EY.

Czytaj więcej

Karma z owadów? Domowe zwierzaki mogą też jeść eko

Dane są coraz gorsze, w marcu 31 proc. badanych negatywnie oceniało swoją sytuację, co w porównaniu z poprzednią edycją z maja 2022 r. oznacza wzrost o 20 pkt proc. Co więcej, aż 35 proc. ankietowanych pesymistycznie patrzy w przyszłość.

W efekcie ponad 50 proc. konsumentów kupuje tylko niezbędne artykuły, a 90 proc. wprost mówi o ostrożnym podejściu do wydatków. Do tego aż 91 proc. badanych szuka tańszych miejsc do zakupów, co powoduje napływ konsumentów do sklepów typu dyskont tak spożywczych jak i przemysłowych.

Handel
Ruszyły protesty przed sklepami Lidla w całej Polsce. Spór o inwestycję na Warmii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Wielkie plany LPP. Firma zainwestuje w 2025 r. 3,5 mld zł
Handel
Co po elektrykach i koniakach
Handel
Cena wigilijnych pierogów i barszczu rośnie najmocniej od kilku lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Handel
Znowu szykują się drogie święta. Co zdrożało najmocniej?