Polacy pod ścianą. Oszczędzają nawet na Wielkanocy

Aż niemal 70 proc. Polaków zapowiada, iż na świątecznych zakupach spożywczych będzie oszczędzać. Największa grupa chce ciąć swój świąteczny budżet w zakresie od 15 do 20 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.

Publikacja: 27.03.2023 14:14

Polacy pod ścianą. Oszczędzają nawet na Wielkanocy

Foto: PAP/Artur Reszko

Blisko 30 proc. zamierza wydać na wielkanocne zakupy spożywcze przypadające na jedną osobę średnio do 200 zł i to jest najczęściej wskazywana górna granica - wynika z badania UCE Research i Grupy BLIX, które "Rzeczpospolita" poznała jako pierwsza.

Czytaj więcej

Niemal 100 proc. Polaków odczuwa inflację. Rośnie potrzeba wiedzy finansowej

Przeszło 26 proc. Polaków przeznaczy na ten cel 200-300 zł, a 16,5 proc. – 300-400 zł. Między innymi z powodu rosnącej inflacji blisko 68 proc. konsumentów zamierza obniżyć takie wydatki. Nie planuje tego nieco powyżej 18 proc. Ponadto z badania wynika, że najwięcej konsumentów przewiduje cięcie świątecznego budżetu w zakresie od 15 do 20 proc. względem zeszłorocznych zakupów. Z kolei rdr. najbardziej urosła grupa rodaków deklarujących redukcję wydatków w przedziale od 30 do 40 proc.

- Polacy już od co najmniej roku mocno zaciskają pasa, a w ostatnim okresie jest to szczególnie widoczne. W sklepach jest naprawdę drogo i nie ma najmniejszych szans na spadek cen. Mogą one jedynie zacząć wolniej rosnąć w ujęciu rok do roku, ale i na to trzeba jeszcze poczekać – mówi dr Krzysztof Łuczak, współautor badania i główny ekonomista Grupy Blix. - Przed świętami na pewno nic pozytywnego w tej kwestii się nie wydarzy. Polacy zdają sobie z tego sprawę. Widzą też, że święta będą naprawdę drogie - dodaje.

Czytaj więcej

Inflacja szaleje. Po warzywach czas na kolejnego króla drożyzny

Polacy chcą kupić tę samą ilość produktów, co w zeszłym roku. Jednak zdają sobie sprawę z tego, że to będzie się wiązało z większymi wydatkami. W efekcie rosnących cen muszą wydać przynajmniej o dwadzieścia kilka procent więcej, żeby zrealizować powyższy cel. Wiele osób będzie szukało zamienników niektórych produktów, ale one też mocno zdrożały. Ponadto w kwestii świątecznych potraw i wypieków liczą się tradycyjne smaki, a więc oryginalne, sprawdzone składniki.

Jak wynika z kolei z cyklicznego badania Barometru Providenta w tym roku Polacy planują przeznaczyć średnio 599 zł na święta wielkanocne. Ponad połowa przewiduje, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich droższa niż w ubiegłych latach. 92,4 proc. respondentów, którzy przyznali, że tegoroczna Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza, jako główny powód wskazali inflację i podwyżkę cen produktów.

IT
Każdy może sprawdzić, czy jego dane wyciekły. Rządowa aplikacja zaliczyła wpadkę
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Handel
Rząd twierdzi, że pomaga dzieciom, ale VAT-u nie chce obniżyć
Handel
Załamanie sprzedaży: elektronika w dołku, mniejsze wydatki na dom
Handel
Coraz rozważniej robimy zakupy online
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Handel
Eksport żywności znowu bije rekordy. Smutne są tylko tego powody
Handel
Spór z Kijowem o zakaz importu. Polska obstaje przy restrykcjach