Szybko rosnące ceny spowodowały odpływ klientów ze sklepów i spadki sprzedaży, np. alkoholu, masła, elektroniki. Z badania OpinionWay, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza, wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to aż 64 proc. z nich nie zmieniło swoich zachowań zakupowych w internecie.
Wyzwań nie brakuje
– 2022 r. był trudny dla polskich konsumentów, głównie ze względu na kilkakrotny wzrost kosztów utrzymania. Mieszkania, kredyty, nośniki energii czy żywność drożały w zawrotnym tempie. Mieliśmy też do czynienia ze zniesieniem obostrzeń covidowych – mówi Piotr Sztabiński, zastępca dyrektora zarządzającego z OpinionWay Polska. – Zdawać by się mogło, że wszystkie te czynniki będą działać na niekorzyść kanału online. Tak się jednak nie stało. E-commerce umacnia swoją pozycję – dodaje.
Czytaj więcej
Zjawisko zmniejszania wagi produktów na sklepowych półkach zauważa już niemal 90 proc. Polaków. Zdaniem ponad połowy ankietowanych downsizing występuje już bardzo często.
Zmiany zachowań to głównie planowanie, poszukiwanie okazji czy zwracanie uwagi, aby dostawa była bez dodatkowych opłat, podobnie jak zwrot w razie konieczności. W ostateczności rezygnujemy z książek, multimediów i ubrań.