Dane o podziale sprzedaży eksportowej polskich firm za pośrednictwem swojej platformy specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przygotował amerykański eBay. Wynika z nich, że na koniec listopada 2022 r., jeśli chodzi o zagraniczną sprzedaż polskich firm, za niemal 15 proc. odpowiadały te z województwa dolnośląskiego, ponad 10-proc. udział mają jeszcze te ze śląskiego i wielkopolskiego. Co ciekawe, z najniższym – ledwie 1,3-proc. – udziałem są firmy z mazowieckiego.
Wzrost po pandemii
Z danych eBay wynika, że biorąc pod uwagę liczbę ludności, na czele listy prezentującej tereny o najwyższej aktywności biznesowej na platformie jest województwo lubuskie, przed dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. To rejony najwyższej sprzedaży per capita w serwisie przez małe firmy. Drugim istotnym dla rozwoju regionalnego wskaźnikiem uwzględnionym w analizie jest PKB per capita w regionie.
– Polska jest dla nas bardzo istotnym rynkiem. Widzimy dużą aktywność sprzedawców, którzy mogą rozwijać biznes na arenie międzynarodowej. W latach 2019–2022 największe przychody z eksportu notują sprzedawcy z województw: wielkopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz małopolskiego – mówi Lorna Dunne, odpowiedzialna za eksport europejski w eBay. – Przeszło cztery na pięć firm korzystających z platformy w Polsce eksportuje produkty przynajmniej do dziesięciu krajów. Najwięcej trafia do Niemiec oraz innych krajów UE – dodaje.
eBay podaje, że polskie firmy sprzedają najwięcej produktów z kategorii motoryzacja, dom i ogród, biznes i przemysł oraz moda.