Polskie firmy zyskały platformy do ekspansji

Najwięcej firm eksportujących przez globalne platformy jest w województwach dolnośląskim czy śląskim. Najbardziej efektywne są w woj. lubuskim.

Publikacja: 05.12.2022 03:00

Polskie firmy zyskały platformy do ekspansji

Foto: AdobeStock

Dane o podziale sprzedaży eksportowej polskich firm za pośrednictwem swojej platformy specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przygotował amerykański eBay. Wynika z nich, że na koniec listopada 2022 r., jeśli chodzi o zagraniczną sprzedaż polskich firm, za niemal 15 proc. odpowiadały te z województwa dolnośląskiego, ponad 10-proc. udział mają jeszcze te ze śląskiego i wielkopolskiego. Co ciekawe, z najniższym – ledwie 1,3-proc. – udziałem są firmy z mazowieckiego.

Wzrost po pandemii

Z danych eBay wynika, że biorąc pod uwagę liczbę ludności, na czele listy prezentującej tereny o najwyższej aktywności biznesowej na platformie jest województwo lubuskie, przed dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. To rejony najwyższej sprzedaży per capita w serwisie przez małe firmy. Drugim istotnym dla rozwoju regionalnego wskaźnikiem uwzględnionym w analizie jest PKB per capita w regionie.

– Polska jest dla nas bardzo istotnym rynkiem. Widzimy dużą aktywność sprzedawców, którzy mogą rozwijać biznes na arenie międzynarodowej. W latach 2019–2022 największe przychody z eksportu notują sprzedawcy z województw: wielkopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz małopolskiego – mówi Lorna Dunne, odpowiedzialna za eksport europejski w eBay. – Przeszło cztery na pięć firm korzystających z platformy w Polsce eksportuje produkty przynajmniej do dziesięciu krajów. Najwięcej trafia do Niemiec oraz innych krajów UE – dodaje.

eBay podaje, że polskie firmy sprzedają najwięcej produktów z kategorii motoryzacja, dom i ogród, biznes i przemysł oraz moda.

Szczytowym rokiem dla polskich firm na platformie był 2020, sprzedaż wzrosła o ponad 30 proc. w skali roku. W kolejnych udało się utrzymać dużą sprzedaż. – Liczymy na to, że w kolejnych latach baza sprzedawców z Polski będzie rosła, platforma daje szansę na sprzedaż na całym świecie – mówi Lorna Dunne.

Platformy zyskują

Widać rosnącą aktywność polskich firm. – Przykład Modivo, które planuje wyjść ze swoim marketplace’em na rynki zagraniczne, to kierunek, na który mogą zdecydować się także inni liderzy sprzedaży internetowej w Polsce. Dla wielu z firm wydaje się to być naturalnym i kolejnym krokiem w rozwoju – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group.

Platformy to potwierdzają. – Działamy na polskim rynku od ponad roku. W tym czasie zarejestrowało się ponad 53 tys. lokalnych sprzedawców. To u nich składana jest ponad połowa zamówień na platformie – mówi Michał Tykarski, odpowiedzialny za rozwój w Shopee. – Sprzedawcy najczęściej specjalizują się w jednej bądź kilku pokrewnych branżach, skupiając się głównie na tej, w której widzą największe zainteresowanie kupujących, potencjał i szanse na rozwój – dodaje.

Amazon podaje z kolei, że w 2021 r. polskie małe i średnie firmy sprzedały na platformie ponad 25 mln produktów w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim. Wartość sprzedaży eksportowej wyniosła ponad 750 mln euro, przekładając się na wzrost o 25 proc. r./r. Jednocześnie polskie MŚP wyeksportowały poza Europę produkty o wartości ponad 45 milionów euro.

W Polsce pułap sprzedaży powyżej 1 mln euro po raz pierwszy osiągnęło w 2021 r. 60 firm, jednocześnie ponad 800 miało sprzedaż na poziomie 100 tys. euro, co oznacza wzrost o 40 proc. rok do roku.

– Naszym celem jest zapewnienie MŚP narzędzi i usług, w tym logistyki, które pomogą im zbudować silne, międzynarodowe biznesy w długim okresie – mówi Aleksandra Borycka, odpowiedzialna za marketplace w Amazon.pl. – Chcemy, aby zwiększały swoją sprzedaż nie tylko w kraju, ale i za granicą. To małe i średnie firmy pomagają nam rozwijać się nie tylko lokalnie, ale i globalnie. W 2021 r. było ich już ok. 3,5 tysiąca i sprzedawały w naszym sklepie średnio pięćdziesiąt produktów na minutę – dodaje.

Dane o podziale sprzedaży eksportowej polskich firm za pośrednictwem swojej platformy specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przygotował amerykański eBay. Wynika z nich, że na koniec listopada 2022 r., jeśli chodzi o zagraniczną sprzedaż polskich firm, za niemal 15 proc. odpowiadały te z województwa dolnośląskiego, ponad 10-proc. udział mają jeszcze te ze śląskiego i wielkopolskiego. Co ciekawe, z najniższym – ledwie 1,3-proc. – udziałem są firmy z mazowieckiego.

Wzrost po pandemii

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin
Handel
Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie
Handel
Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach
Handel
Oszustwo na pietruszkę. Drogie warzywo zastępowane jest łudząco podobnym zamiennikiem
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Handel
Producent Milki ukarany ponad 1,4 mld zł grzywny przez Unię Europejską
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?