Dane o podziale sprzedaży eksportowej polskich firm za pośrednictwem swojej platformy specjalnie dla „Rzeczpospolitej” przygotował amerykański eBay. Wynika z nich, że na koniec listopada 2022 r., jeśli chodzi o zagraniczną sprzedaż polskich firm, za niemal 15 proc. odpowiadały te z województwa dolnośląskiego, ponad 10-proc. udział mają jeszcze te ze śląskiego i wielkopolskiego. Co ciekawe, z najniższym – ledwie 1,3-proc. – udziałem są firmy z mazowieckiego.

Wzrost po pandemii

Z danych eBay wynika, że biorąc pod uwagę liczbę ludności, na czele listy prezentującej tereny o najwyższej aktywności biznesowej na platformie jest województwo lubuskie, przed dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim. To rejony najwyższej sprzedaży per capita w serwisie przez małe firmy. Drugim istotnym dla rozwoju regionalnego wskaźnikiem uwzględnionym w analizie jest PKB per capita w regionie.

– Polska jest dla nas bardzo istotnym rynkiem. Widzimy dużą aktywność sprzedawców, którzy mogą rozwijać biznes na arenie międzynarodowej. W latach 2019–2022 największe przychody z eksportu notują sprzedawcy z województw: wielkopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz małopolskiego – mówi Lorna Dunne, odpowiedzialna za eksport europejski w eBay. – Przeszło cztery na pięć firm korzystających z platformy w Polsce eksportuje produkty przynajmniej do dziesięciu krajów. Najwięcej trafia do Niemiec oraz innych krajów UE – dodaje.

eBay podaje, że polskie firmy sprzedają najwięcej produktów z kategorii motoryzacja, dom i ogród, biznes i przemysł oraz moda.

Szczytowym rokiem dla polskich firm na platformie był 2020, sprzedaż wzrosła o ponad 30 proc. w skali roku. W kolejnych udało się utrzymać dużą sprzedaż. – Liczymy na to, że w kolejnych latach baza sprzedawców z Polski będzie rosła, platforma daje szansę na sprzedaż na całym świecie – mówi Lorna Dunne.

Platformy zyskują

Widać rosnącą aktywność polskich firm. – Przykład Modivo, które planuje wyjść ze swoim marketplace’em na rynki zagraniczne, to kierunek, na który mogą zdecydować się także inni liderzy sprzedaży internetowej w Polsce. Dla wielu z firm wydaje się to być naturalnym i kolejnym krokiem w rozwoju – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group.

Platformy to potwierdzają. – Działamy na polskim rynku od ponad roku. W tym czasie zarejestrowało się ponad 53 tys. lokalnych sprzedawców. To u nich składana jest ponad połowa zamówień na platformie – mówi Michał Tykarski, odpowiedzialny za rozwój w Shopee. – Sprzedawcy najczęściej specjalizują się w jednej bądź kilku pokrewnych branżach, skupiając się głównie na tej, w której widzą największe zainteresowanie kupujących, potencjał i szanse na rozwój – dodaje.

Amazon podaje z kolei, że w 2021 r. polskie małe i średnie firmy sprzedały na platformie ponad 25 mln produktów w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim. Wartość sprzedaży eksportowej wyniosła ponad 750 mln euro, przekładając się na wzrost o 25 proc. r./r. Jednocześnie polskie MŚP wyeksportowały poza Europę produkty o wartości ponad 45 milionów euro.

W Polsce pułap sprzedaży powyżej 1 mln euro po raz pierwszy osiągnęło w 2021 r. 60 firm, jednocześnie ponad 800 miało sprzedaż na poziomie 100 tys. euro, co oznacza wzrost o 40 proc. rok do roku.

– Naszym celem jest zapewnienie MŚP narzędzi i usług, w tym logistyki, które pomogą im zbudować silne, międzynarodowe biznesy w długim okresie – mówi Aleksandra Borycka, odpowiedzialna za marketplace w Amazon.pl. – Chcemy, aby zwiększały swoją sprzedaż nie tylko w kraju, ale i za granicą. To małe i średnie firmy pomagają nam rozwijać się nie tylko lokalnie, ale i globalnie. W 2021 r. było ich już ok. 3,5 tysiąca i sprzedawały w naszym sklepie średnio pięćdziesiąt produktów na minutę – dodaje.