Reklama
Rozwiń
Reklama

Zapaść w polskiej specjalności eksportowej. Koniec boomu na AGD

Tegoroczna produkcja AGD jest już o 13 proc. mniejsza niż przed rokiem, a w samym czerwcu spadła 26 proc. r/r. To efekt spodziewanego spowolnienia w Polsce, ale i mniejszych zakupów na rynkach zagranicznych – eksport już słabnie.

Publikacja: 28.07.2022 22:00

Zapaść w polskiej specjalności eksportowej. Koniec boomu na AGD

Foto: Adobe Stock

Sprzęt AGD to jedna z polskich specjalności eksportowych, ale ten rok po dobrym początku dla branży przynosi kolejne wyzwania. Produkcja wytworzona w czerwcu to tylko 1,6 mln szt., o 25 proc. mniej niż rok temu. Największe spadki widać w przypadku lodówek i piekarników, wyprodukowano ich mniej o 40–50 proc. Jedyną rosnącą kategorią są nadal zmywarki, ale produkcja jest tylko minimalnie wyższa niż przed rokiem – wynika z danych organizacji branżowej Applia Polska, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza.

Dane pokazują, że produkcja sprzedana jest wyższa niż wytworzona – w pierwszym półroczu 9 proc., co oznacza, że firmy wyprzedają zapasy. Rok temu wynosiły nawet 500 tys. sztuk, teraz ich już nie ma.

Koniec boomu

– Branża reaguje na sygnały o możliwym spowolnieniu popytu nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach europejskich. Poziom produkcji to także efekt wciąż utrzymujących się problemów z dostępnością niektórych komponentów – mówi Wojciech Konecki, prezes Applia Polska. – Dane to też efekt odnoszenia do wysokiej bazy z 2021 r., kiedy branża odreagowywała pandemię i ograniczenia – dodaje.

Czytaj więcej

Drożyzna uderza, będziemy ciąć wydatki
Reklama
Reklama

Do końca kwietnia eksport w ujęciu ilościowym był 14 proc. niższy niż przed rokiem, wartościowo zaś wyższy 2 proc. (8,4 mld zł), ale to po prostu efekt rosnących cen.

Ponieważ Europa zmaga się z inflacją, a rosnące ceny podstawowych produktów oznaczają ograniczenia w wydatkach na dobra trwałe, branża szykuje się na zmiany. – Symptomy spowolnienia dostrzegliśmy w drugim kwartale bieżącego roku, gdyż w naturalny sposób rosnący poziom stóp procentowych, wzrost cen detalicznych wymuszony istotnym wzrostem kosztów produkcji czy wojna w Ukrainie hamują dynamikę wzrostu popytu i uderzają w marże producentów AGD – mówi Michał Rakowski, członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich w Grupie Amica. – Sygnalizowaliśmy wielokrotnie, że wywołany przez pandemię boom na rynku AGD nie będzie zjawiskiem długoterminowym i wzrost rynku wróci do poziomów jednocyfrowych. Z tego powodu odsuwamy w czasie niektóre inwestycje, np. związane z rozbudową mocy produkcyjnych naszej fabryki we Wronkach – dodaje.

Firma podtrzymuje jednocześnie plany ekspansji na kolejne rynki, w tym amerykański, na którym widzi duże szanse do wykorzystania.

W Europie koniunktura słabnie. Whirlpool w niedawnym sprawozdaniu podał, że sprzedaż w regionie EMEA spadła w drugim kwartale 19,5 proc., do niemal 1,1 mld dol., co jest choćby efektem wojny w Ukrainie. – Nasza działalność w regionie osiągnęła dobre wyniki pomimo inflacji kosztów, ciągłych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw oraz wpływu wojny w Ukrainie – mówi Gilles Morel, prezes Whirlpool EMEA i wiceprezes wykonawczy Whirlpool Corporation. – Patrzymy w przyszłość i nadal realizujemy naszą strategię – dodaje.

Idzie spowolnienie

Polska jest największym producentem AGD w Europie, więc zakłady najmocniej odczuwają zmiany koniunktury na kontynencie. Najsłabiej, bo 9 proc., spadł eksport na najważniejszy rynek niemiecki, do Francji już o 13 proc., Wielkiej Brytanii 16 proc. Także w Polsce koniunktura słabnie, w czerwcu 3 proc. spadły zakupy sprzętu sieci handlowych, wynik półrocza jest już tylko minimalnie ponad poziom z 2021 r. Import AGD z Chin z kolei wzrósł – ilościowo o 14 proc., a wartościowo 10 proc.

– Mimo symptomów osłabienia koniunktury popyt w kraju wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Spadek produkcji wynika w większym stopniu z malejącego eksportu, który w przypadku Polski ma dużo większe znaczenie niż sprzedaż krajowa – niektóre ze zlokalizowanych w Polsce fabryk AGD nawet 90 proc. produkcji sprzedają za granicą – mówi Ireneusz Bartnikowski, prezes Solgaz, producenta płyt kuchennych. – Powodem spadków produkcji mogą być przerwane łańcuchy dostaw i problemy z dostępnością niektórych komponentów, a w szczególności procesorów – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Jakich smartfonów szukają Polacy? Duże zaskoczenie

Polacy AGD zawsze kupowali bardzo chętnie. I nadal kupują. Co więcej, wyniki naszego rynku u wielu producentów wyraźnie wyróżniają się na tle innych krajów. Widać to choćby po grupie Vorwerk, sprzedawcy urządzeń Thermomix. Polska spółka w 2021 r. osiągnęła rekordowy wzrost sprzedaży 42,8 proc., do 231 mln euro, co jest rekordem w skali całego przedsiębiorstwa. Drugie miejsce zajęły Włochy, z przyrostem sprzedaży na poziomie 16,6 proc., do 170 mln euro, co dało polskiej firmie specjalną nagrodę. – To wyjątkowa forma docenienia świetnych wyników sprzedażowych i budowania silnej pozycji w Polsce – mówił Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor generalny Vorwerk Polska.

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama