Inflacja rośnie od wielu miesięcy, ale dopiero od kilku widać w sklepach tak wysokie zwyżki cen, że nawet konsumenci o wyższych dochodach łapią się za kieszenie. Według badania UCE Research na podstawie analizy ponad 32 tys. cen detalicznych w marcu w sklepach było drożej o 15,6 proc. W lutym wzrost wyniósł 10 proc., a w styczniu aż 18 proc.
Obecnie wśród 12 kategorii zdrożały wszystkie, a najmocniej produkty tłuszczowe, o 53,8 proc., w tym oleje aż 68,6 proc. – Pandemia i lockdowny przerodziły się w czasowe zatrzymanie produkcji, generując braki towarowe i zakłócenia łańcuchów dostaw. Gdy sytuacja się poprawiła, część surowców była mniej dostępna niż wcześniej – mówi współautor badania Michał Pajdak z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. – Na światowych giełdach zdrożały wszystkie surowce i towary, w tym ropa naftowa o 56 proc. rok do roku, przez co zdrożał transport. Do tego w lutym br. wybuchła wojna w Ukrainie, powodując nowe zawirowania na rynkach. Sankcje zmniejszyły dostępność rosyjskich surowców i wpłynęły na kolejne podwyżki cen.
Czytaj więcej
Przyszłość to kilkunastoprocentowa inflacja i hamujący wzrost gospodarczy. Ciężkie czasy dla konsumentów, samorządów oraz biznesu.
Nie tylko wojna
To nie koniec podwyżek, a zbliżające się Święta Wielkanocne według analizy Banku BNP Paribas będą droższe aż o 20 proc., nie tylko z powodu drogich olejów czy mięsa. – Za sprawą rekordowo wysokich cen zbóż, a także wojny w Ukrainie oraz rosnących kosztów nawozów, energii i pracy, ceny mąki mogą być o ok. 25 proc. wyższe, natomiast pieczywa o 25–30 proc. – uważa Magdalena Kowalewska, starszy analityk sektora Food & Agri Banku BNP Paribas. – Oczekujemy też około 30-proc. wzrostu cen cukru, w związku z tym zarówno za słodkie, jak i wytrawne wypieki trzeba będzie słono zapłacić.
– Tegoroczne Święta Wielkanocne będą inne niż w zeszłym roku, bowiem na początku 2021 roku gospodarki dopiero wychodziły z kryzysu związanego z pandemią Covid-19, a ceny pozostawały dość stabilne – twierdzi Adam Śmietanka, ekspert Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych. – Takie czynniki, jak np. zwiększony popyt czy wojna w Ukrainie, powodują bardzo istotny wzrost cen produktów spożywczych na całym świecie.