Przeprowadzony przez Google i e-point audyt potwierdza, że nieprawidłowe zaprojektowanie serwisu oraz jego powolne działanie może mieć poważny wpływ na wyniki finansowe. 222 mln euro z utraconych przychodów to kwota, którą potencjalnie konsumenci wydaliby na zakup elektroniki.

Bariery te wynikają z niedostosowania witryn e-commerce do kanału mobile: problemów z właściwą prezentacją produktu oraz porównywaniem różnych ofert, jak również męczącym dla użytkowników przewijaniem stron na smartfonach.

Klienci polskiego e-commerce to w większości użytkownicy smartfonów. Widać to również w liczbie zapytań w polskiej wyszukiwarce Google: w 2021 roku pytaliśmy Google dwukrotnie częściej z telefonu niż ze stacjonarnego komputera. Ten trend jest trwały, a liczba mobilnych internautów stale wzrasta.

70 proc. kupujących rezygnuje z dokończenia zakupów na komórce, więc usuwanie barier w korzystaniu z urządzeń mobilnych mogłoby znacząco przyczynić się do zwiększenia przychodów.

Czytaj więcej

E-commerce będzie coraz mocniejszy

- Polak jest średnio w ponad siedmiu procesach zakupowych jednocześnie – tłumaczy Michał Protasiuk z Google Polska, bazując na badaniu IPSOS dla Google. – Jesteśmy wielozadaniowi: robimy zakupy online na przystanku autobusowym, dodajemy do wirtualnych koszyków zakupowych produkty stojąc w kolejce na poczcie, ale najczęściej nie kończymy zakupów dlatego, że złe doświadczenie i bariery, które pojawiają się podczas zakupów na telefonie nas odstraszają - dodaje.

Sami sprzedawcy przyznają, że odsetek klientów, którzy rozpoczynają proces zakupowy i go kończą na smartfonach - jest około 50 proc. niższy niż w przypadku zakupów na komputerze.

W przypadku potencjalnych strat sektora e-commerce pieniądze te mogą trafić do innych sprzedawców lub konsument może zrezygnować z zakupu. - Wiemy jednak, że można temu zapobiec, a polskie firmy mogą znacząco poprawić swoją sprzedaż w kanale mobilnym – mówi Piotr Kowalski, analityk w Google. – Przeprowadziliśmy audyt serwisów wśród 50 polskich firm e-commerce z bardzo różnych branż: zdrowie i uroda, meble, artykuły spożywcze, elektronika, książki i moda, by pomóc im w przystosowaniu się do klientów i niwelowaniu barier, czyli de facto w zwiększeniu sprzedaży. Dziś nawet sekunda przestoju może wpłynąć na porzucenie koszyka - aż 91 proc. konsumentów przyznaje, że opuszcza stronę, gdy jest ona za wolna - dodaje.

Czytaj więcej

Prognozy na 2022 rok. Wirtualny świat i nowy internet