Efekt 500+ wyparował ze sklepów z elektroniką

Producenci i sprzedawcy nie cieszyli się długo z dodatkowych pieniędzy na rynku. W tym roku sprzedaż elektroniki ma nadal rosnąć, ale wolniej niż w 2016 r.

Aktualizacja: 23.03.2017 09:35 Publikacja: 22.03.2017 18:52

Efekt 500+ wyparował ze sklepów z elektroniką

Foto: 123RF

Efekt 500+ był widoczny, zwłaszcza w przypadku dużego sprzętu AGD, w niektórych miesiącach po uruchomieniu programu sprzedaż rosła nawet o ponad 20 proc. Nic dziwnego, skoro tylko w 2016 r. z tytułu wypłat z tego programu do Polaków trafiło ponad 17 mld zł. Jednak konsumpcyjne żniwa nie trwały długo, przynajmniej dla producentów sprzętu. Ostatecznie cały rok przyniósł branży AGD 6-proc. wzrost obrotów.

Ogółem sprzedaż elektroniki według Euromonitor International wzrosła o 2,5 proc., ten rok ma przynieść wynik jeszcze skromniejszy, oscylujący w okolicach 2,3 proc.

Świetnie już było

Producenci AGD mają na ten rok już znacznie skromniejsze oczekiwania, choć branża po cichu liczyła na dłuższą promocję w związku ze zwiększonymi wydatkami konsumentów, zasilonych dodatkowymi pieniędzmi. – Spodziewamy się pozytywnego wyniku dla sprzedaży sprzętu – mówi Andrzej Tuleja, dyrektor zarządzający w firmie Whirlpool na Polskę i kraje bałtyckie. – Liczymy również, że wzrost w ujęciu wartościowym będzie wyższy niż ilościowy.

Inni producenci również znacząco zrewidowali oczekiwania. W sumie w branży panuje opinia, że sukcesem będzie, jeśli sprzedaż AGD w tym roku wzrośnie o ok. 3 proc. – Szansą jest wzrost świadomości klientów, którzy wybiorą droższy sprzęt o lepszych parametrach zużycia energii czy wody – mówi jeden z nich.

Spadek optymizmu widać także po sprzedawcach detalicznych. Oni również spodziewają się wzrostu rynku, ale dzięki nowym kategoriom, które przejmują rolę lidera rozwoju rynku. – Skoro zaczęła spadać sprzedaż komputerów i to we wszystkich ich typach, to coś trzeba zrobić – mówi przedstawiciel branży IT.

Idzie nowe

Konsumenci przesuwają swoje zainteresowanie na zupełnie nowe kategorie, często z mocnym efektem. W 2016 r. najbardziej wzrosła sprzedaż nowej kategorii, czyli sprzętu dla osób aktywnie uprawiających sport jak specjalne kamery, zegarki, pulsometry.

– 2017 r. będzie też okresem wzmacniania bardzo dobrego trendu sprzedażowego telewizorów z systemem Android oraz urządzeń o przekątnych rzędu 55–60 cali i w technologii Ultra HD, które doskonale współpracują z konsolami do gier – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Cały segment gamingowy będzie miał dobry rok. Dostrzegają to też producenci, którzy wzmacniają ofertę laptopów dedykowanych entuzjastom wirtualnej rozrywki – dodaje. To wciąż dość droga kategoria, ale ceny spadną w miarę upowszechniania się nowości.

Pojawiają się także kategorie odpowiadające wprost na bieżące wydarzenia i oczekiwania konsumentów. W trakcie szerokiej dyskusji o problemie smogu w polskich miastach bardzo mocno rosła sprzedaż oczyszczaczy powietrza. – Zainteresowanie może się przełożyć w najbliższych miesiącach na klimatyzatory i urządzenia chłodzące, ale popyt na oczyszczacze powietrza powróci wraz z jesiennych sezonem grzewczym – wyjaśnia Michał Mystkowski.

Opinia

Marcin Rosati, prezes Media Saturn Holding

Ogromną możliwością dla rozwoju branży jest postęp technologiczny i przemiany społeczne, jakie dokonują się w cyfryzacji, nowy model komunikowania się i konsumowania mediów. Na rynek pracy wkroczyło pokolenie, dla którego technologia to codzienność. Obserwujemy zmianę stylu życia i wkraczanie technologii w coraz to nowe obszary. Wiele produktów, dotąd niszowych, staje się urządzeniami dla mas i służy głównie rozrywce. Doskonałym przykładem jest pojawienie się i rozwój nowej kategorii, jak elektronika sportowa (kamery akcji, pulsometry, zegarki GPS). Mocno rozwija się gaming – gry dawno przestały być rozrywką zarezerwowaną tylko dla młodzieży, a stały się pasją osób dorosłych. Równie duże emocje co premiery gier budzą premiery sprzętowe – nowe konsole oraz rozwiązania technologiczne dla graczy.

Handel
UE odpowiada na zapowiedź nowych ceł Donalda Trumpa. Żąda szacunku
Handel
Europejska branża luksusowa krwawi przez cła Donalda Trumpa
Handel
Donald Trump zapowiada 50-procentowe cła na towary z Unii Europejskiej
Handel
Donald Trump uderza w UE. „Do tej pory była nadzieja, że on tylko gra, że to blef”
Handel
Kongres Nowoczesnej Dystrybucji