Kadrowa rewolucja wolniejsza niż za PiS, ale rekrutacja często pozorna

Wyłaniane przez nowy rząd władze państwowych firm są bardziej kompetentne, ale zbyt często konkursy są pozorem otwartej rekrutacji – mówią eksperci.

Aktualizacja: 15.04.2024 07:16 Publikacja: 15.04.2024 04:30

Nowa koalicja rządowa obiecała profesjonalizację doboru kadr do spółek SP. Wywiązała się?

Nowa koalicja rządowa obiecała profesjonalizację doboru kadr do spółek SP. Wywiązała się?

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Po piątkowej nominacji Filipa Czernickiego na prezesa CPK i środowej Ireneusza Fąfary na szefa Orlenu poszedł w górę liczony przez „Rzeczpospolitą” barometr wymiany kadr w najważniejszych spółkach z udziałem Skarbu Państwa (odsetek firm ze zmienionym szefem w ostatnich 12 miesiącach). Wynosi już 61,4 pkt. To znacznie mniej niż osiem lat temu, kiedy w kwietniu 2016 r. sięgał 100 pkt, co oznaczało, że PiS wymienił od wyborów z jesieni 2015 r. szefów wszystkich objętych barometrem spółek.

Czytaj więcej

Polityka nadal rządzi w państwowych spółkach

Kadry w spółkach Skarbu Państwa: nie ma bezwstydnego nepotyzmu PiS

Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu nasz barometr pójdzie w górę. Oczekiwane są zmiany w zarządach Banku Pekao i Alior Banku z grupy PZU. W środę zaplanowano walne zgromadzenie akcjonariuszy Pekao, a w piątek 26 kwietnia Aliora, gdzie w planach są zmiany w radzie nadzorczej, które mogą się przełożyć na rewolucję w zarządzie. Kolejną spółką, do której wkrótce dotrze polityczna miotła, po porządkach w PKP SA, PKP Cargo i PKP PLK, będzie zapewne PKP InterCity. – Zmiany kadrowe są nieubłagane, to perspektywa następnych kilku tygodni – mówił pytany w marcu o tę spółkę wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Nowa koalicja rządowa obiecała profesjonalizację doboru kadr do spółek SP. Wywiązała się? – Z punktu widzenia ładu korporacyjnego jest nieco lepiej, niż było za czasów PiS, lecz nadal daleko tu do „best practice” – ocenia Andrzej Maciejewski, partner w firmie executive search Spencer Stuart. Zwraca uwagę, że w obecnych zmianach kadrowych nie ma bezwstydnego nepotyzmu, a nieliczne próby przemycenia kogoś, komu brakuje innych niż polityczne kwalifikacji, są tępione.

– Duża w tym rola dziennikarzy, uważnie obserwujących i nagłaśniających takie sytuacje – uważa Andrzej Maciejewski.

Czytaj więcej

Kulisy gry o Orlen. Nowy prezes to nie wszystko

Nie ma szans na odpolitycznienie spółek Skarbu Państwa

Jednak postępowania konkursowe, poza wyjątkami, są prowadzone niejako dla zachowania pozorów. – Spółki nie sięgają po profesjonalne rozwiązania z prywatnego sektora ani nie próbują szukać najlepszych menedżerów – twierdzi Maciejewski.

Maciej Bukowski, ekonomista i prezes think tanku WiseEuropa, uważa, że w obecnych warunkach nie ma szans na odpolitycznienie spółek Skarbu Państwa. Wprawdzie menedżerowie powoływani teraz do władz spółek SP zwykle mają lepsze CV niż nominaci PiS i często mogą się pochwalić doświadczeniem w branży, ale i tak ich wybór zależy od decyzji politycznych. Zdaniem Bukowskiego zmienić to może tylko prywatyzacja tych firm.

Po piątkowej nominacji Filipa Czernickiego na prezesa CPK i środowej Ireneusza Fąfary na szefa Orlenu poszedł w górę liczony przez „Rzeczpospolitą” barometr wymiany kadr w najważniejszych spółkach z udziałem Skarbu Państwa (odsetek firm ze zmienionym szefem w ostatnich 12 miesiącach). Wynosi już 61,4 pkt. To znacznie mniej niż osiem lat temu, kiedy w kwietniu 2016 r. sięgał 100 pkt, co oznaczało, że PiS wymienił od wyborów z jesieni 2015 r. szefów wszystkich objętych barometrem spółek.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Na ile lat wojny wystarczy Ukrainie konfiskata wszystkich rosyjskich aktywów
Gospodarka
Francja zachowała niższy rating, inwestorów to nie zniechęca
Gospodarka
Ukraina kończy z sowieckim modelem socjalnym. Zamiast „należy się”, będzie „zapracuj”
Gospodarka
Bezrobocie w Niemczech rośnie, we Francji jest już wysokie, ale ma zmaleć
Gospodarka
„Niezauważalna poprawka" zaostrza sankcje USA wobec Rosji
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?