Groźba recesji w Wielkiej Brytanii nie psuje humorów Wyspiarzy

Brytyjska gospodarka zdradza objawy recesji, ale nastroje konsumentów są najlepsze od początku roku.

Publikacja: 24.09.2023 12:45

Groźba recesji w Wielkiej Brytanii nie psuje humorów Wyspiarzy

Foto: Bloomberg

Wstępny odczyt wskaźnika PMI dla sektora usług zmalał do poziomu najniższego od stycznia 2021, gdy obowiązywał lockdown z powodu pandemii, był też niższy od przewidywań ekonomistów ankietowanych przez Reutera. Jeśli nie liczyć okresu pandemii, to był najniższy od światowego kryzysu finansowego w latach 2008-9. Wrzesień ze wzrostem bezrobocia, był trudniejszym miesiącem niż się obawiano. Podobne wskaźniki dla strefy euro poprawiły się minimalnie, ale w dalszym ciągu wynikało z nich, że nadchodzi recesja.

Odrębna ankieta organizacji pracodawców CBI wskazała, że doszło do zmniejszenia produkcji przemysłowej, a do końca roku będzie trwać jej zastój. — Odbijanie się od dna powinno utrzymać się przez najbliższy czas — stwierdził Martin Beck, główny doradca ekonomiczny działu prognoz gospodarczych EY ITEM Club. Na pełne skutki 14. kolejnych decyzji banku centralnego o podwyżce stóp procentowych trzeba będzie poczekać, ale mniejsza inflacja i ulga, że szczyt kosztów kredytów już minął sugerują, że gospodarka brytyjska uniknie poważnej zapaści — dodał.

—  Rozczarowujące wyniki ankiety PMI we wrześniu, przy kwartalnym spadku gospodarczym o 0,4 proc. oznaczają, że rośnie możliwość recesji w Wielkiej Brytanii — stwierdził z kolei Chris Wiliamson, główny ekonomista w S&P Global. Nie zgadza się z tym Samuel Tombs, ekonomista z Pantheon Macroeconomics, bo wzrost płac jest większy od inflacji, ceny energii dla gospodarstw domowych będą nadal maleć, a zaufanie konsumentów jest duże. — Nie trzeba dodawać, że obecne informacje zwiększają szanse, iż Bank Anglii przestanie dokręcać śrubę — dodał.

Czytaj więcej

Brytyjczycy wracają do gotówki. Szukają sposobów na oszczędzanie

Pojawiły się też oznaki odporności konsumentów. Sprzedaż detaliczna wzrosła w sierpniu częściowo odrabiając straty z deszczowego lipca, a zaufanie konsumentów go gospodarki zwiększyło się do najwyższego poziomu od stycznia 2022.

Wskaźnik tych nastrojów liczony przez firmę badania rynku GfK poprawił się we wrześniu drugi kolejny miesiąc do minus 21 pkt z minus 25 w sierpniu, choć pozostał poniżej średniej minus 10 pkt ankiety organizowanej od 1974 r. Obecną przeprowadzono 1-13 września wśród 2001 osób. Ekonomiści pytani przez Reutera spodziewali się pogorszenia do minus 27 pkt. Ocena gospodarki w najbliższych 12 miesiącach poprawiła się do minus 24 pkt z minus 30, oczekiwania dotyczące sytuacji finansowej rodzin w ciągu roku też do minus 2 pkt z minus 3. Rok temu, gdy skoczyły ceny energii, ten wskaźnik wynosił minus 40 pkt.

— Główny wynik tego miesiąca jest dobrą nowiną, trzeba jednak odnotować, że wiele rodzin nadal walczy z kryzysem kosztów utrzymania, a warunki są trudne. W rzeczywistości zaufanie konsumentów jest przytłumione, a nastawienie finansowe narodu jest nadal negatywne — stwierdził Joe Staton, dyrektor działu strategii wobec klientów GfK.

Wstępny odczyt wskaźnika PMI dla sektora usług zmalał do poziomu najniższego od stycznia 2021, gdy obowiązywał lockdown z powodu pandemii, był też niższy od przewidywań ekonomistów ankietowanych przez Reutera. Jeśli nie liczyć okresu pandemii, to był najniższy od światowego kryzysu finansowego w latach 2008-9. Wrzesień ze wzrostem bezrobocia, był trudniejszym miesiącem niż się obawiano. Podobne wskaźniki dla strefy euro poprawiły się minimalnie, ale w dalszym ciągu wynikało z nich, że nadchodzi recesja.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Gospodarka
Greenpeace: złote algi trafiły do Wisły. Grozi jej powtórka z katastrofy Odry
Materiał Promocyjny
Budowa farm wiatrowych i fotowoltaicznych
Gospodarka
Najdroższe i najtańsze do życia miasta świata. Nowy ranking
Gospodarka
Co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego
Gospodarka
Wopke Hoekstra, komisarz UE: Czerwone linie dla planety
Gospodarka
Były grecki minister: Niemcom brakuje pieniędzy? Niech sprzedadzą swoje wyspy
Materiał Promocyjny
Razem dla Planety, czyli chemia dla zrównoważonej przyszłości