Dodatkowym problemem są w tym kontekście bariery w dostępie do rynku pracy dla młodych matek (brak wystarczającej liczby miejsc w placówkach opieki przedszkolnej) czy niski wiek emerytalny. Konieczne jest także dostosowanie popytu do podaży na rynku pracy. Dlatego Polska musi promować wysokiej jakości edukację i umiejętności istotne dla rynku pracy, zwłaszcza poprzez uczenie się dorosłych i poprawę umiejętności cyfrowych społeczeństwa.
Przypomnienie o inwestycjach
Co roku KE w rekomendacjach dla Polski zwraca uwagę na słabości służby zdrowia. Nie inaczej jest tym razem. Konieczne jest też wzmocnienie innowacyjności gospodarki i dalsza cyfryzacja przedsiębiorstw oraz administracji publicznej.
I tradycyjne też od kilku lat pojawia się zalecenie poprawy klimatu inwestycyjnego poprzez zapewnienie niezależności sądownictwa. To punkt, który od roku blokował akceptację polskiego Krajowego Planu Odbudowy (24 mld euro w dotacjach i 12 mld euro w pożyczkach). Zalecenia z semestru europejskiego są bowiem wymienione w rozporządzeniu o KPO jako jeden z warunków akceptacji planu. KE zażądała zatem od Polski wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE i likwidacji Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego.
Istotnym zaleceniem dla Polski jest zmniejszenie zależności od paliw kopalnych poprzez m.in. przyspieszenie wydawania zezwoleń i budowy odnawialnych źródeł energii. Polska powinna zreformować politykę renowacji budynków i systemy wsparcia, aby zachęcić do większej efektywności energetycznej, promować oszczędność energii i szybsze wycofywanie paliw kopalnych z ogrzewania oraz przyspieszone wdrażanie pomp ciepła.
Ponadto musi też przyspieszyć zieloną transformację w transporcie – poprzez rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i zachęty do korzystania z transportu publicznego czy aktywnego przemieszczania się (rowerem, hulajnogą, piechotą).
KLAUZULA KOREKCYJNA
Komisja Europejska zdecydowała o przedłużeniu do końca 2023 roku tzw. ogólnej klauzuli korekcyjnej, która pozwala państwom członkowskim na zboczenie ze ścieżki ograniczania deficytu budżetowego. Klauzula istnieje w Pakcie Stabilności i Wzrostu od 2011 roku i została tam wprowadzona w reakcji na kryzys finansowy. Skorzystano z niej po raz pierwszy w marcu 2020 roku w obliczu konieczności masowych wydatków publicznych na podtrzymanie gospodarki w czasie pandemii. Miała przestać obowiązywać pod koniec 2022 roku, ale w związku z wojną w Ukrainie została przedłużona o rok. Klauzula umożliwia czasowe odchylenie od zasady zrównoważonego budżetu, gdy pojawią się nadzwyczajne, niezależne od rządów, negatywne okoliczności.