Ponad miliard złotych zainwestują na Dolnym Śląsku firmy lotnicze GE Aviation i Lufthansa Technik. Zawiązana przez nie spółka Xeos zbuduje w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych. To kolejna wielka inwestycja typu greenfield zapowiedziana w ostatnich tygodniach.
Centrum serwisowe powstanie na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (LSSE). Jej atutem jest dostępność wykwalifikowanych pracowników oraz obecność firm z branży lotniczej, jak Becker Avionics czy UTC Aerospace Systems, które w połowie ub. roku współtworzyły w LSSE Dolnośląski Klaster Lotniczy. – Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansy jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów – powiedział w poniedziałek wicepremier Mateusz Morawiecki. Dolny Śląsk jest drugim po Podkarpaciu regionem, który rozwija przemysł lotniczy. A skala branży sprawia, że staje się ona polską specjalnością. Pod koniec listopada Morawiecki zapowiedział, że w Ropczycach pod Rzeszowem zainwestuje Rolls- -Royce, który zbuduje tam ośrodek badań i rozwoju oraz zakład wdrożeniowy. Realizacja przedsięwzięcia związanego z budową silników lotniczych ma przynieść kilkaset nowych miejsc pracy u brytyjskiego producenta oraz znacząco zwiększyć zatrudnienie u jego poddostawców.
Wygląda na to, że obecny rok pod względem bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) będzie całkiem niezły. Według NBP w pierwszych sześciu miesiącach ich napływ wyniósł 7,2 mld dolarów. Tymczasem cała ubiegłoroczna wartość BIZ sięgnęła 13,5 mld dol., a w roku 2014 wyniosła 12 mld dol.
Mogło być gorzej
– To budujący wynik, zwłaszcza w kontekście wypowiedzi niektórych członków rządu nieufnych wobec kapitału zagranicznego – mówi prof. Zbigniew Zimny, wykładowca Akademii Biznesu i Finansów Vistula, ekspert ONZ-owskiej konferencji ds. handlu i rozwoju UNCTAD.
Szczególnie widoczny jest napływ dużych inwestycji w branży motoryzacyjnej. W listopadzie włoski koncern Brembo zapowiedział wartą 100 mln euro rozbudowę fabryki tarcz hamulcowych w Dąbrowie Górniczej, a Fiat Chrysler Automobiles potwierdził plany uruchomienia w Bielsku-Białej produkcji nowych silników z nakładami 1 mld zł. Z kolei w październiku o budowie fabryki silników w Jaworze za 0,5 mld euro poinformował Daimler. Na duże inwestycje zdecydowała się także Toyota: japoński koncern będzie produkował hybrydowe skrzynie biegów w swoich zakładach w Wałbrzychu oraz nowe silniki w fabryce w Jelczu-Laskowicach. Wyda na to ponad 150 mln euro.