Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 12.03.2018 14:35 Publikacja: 12.03.2018 14:29
Foto: AFP, Daniel Leal-Olivas
Takie liczby pojawiły się w najnowszym raporcie firmy Oliver Wyman i firmy prawniczej Clifford Chance. Zgodnie z nim łączny rachunek rozwodowy Wielkiej Brytanii z Unią Europejską może więc opiewać rocznie na około 58 miliardów funtów (ponad 65 mld euro), zakładając oczywiście brak nowej umowy handlowej.
Jeśli handel z Wielką Brytanią wróci do zasad Światowej Organizacji Handlu (WTO) po brexicie, to największe koszty może ponieść przemysł motoryzacyjny UE. Tymczasem na Wyspach najsilniej ucierpiał do tej pory sektor finansowy. – Widzimy, że najlepiej przygotowane firmy stosują strategie, które mają je zabezpieczyć przed skutkami brexitu. Niestety widzimy też, że małe firmy nie są w stanie tych kroków podjąć – wskazuje Kumar Iyer, partner w Oliver Wyman.
Brytyjska Partia Konserwatywna twierdzi, że Wielka Brytania opuści zarówno jednolity rynek, jak i unię celną, gdy odejdzie w przyszłym roku ze Wspólnoty. Europejska unia celna jest umową handlową, która eliminuje cła między państwami członkowskimi UE. Jednolity rynek jest głębszą formą współpracy między państwami członkowskimi, bo umożliwia swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób.
W ubiegłym tygodniu UE przedstawiła projekt wytycznych dotyczących zbliżających się rozmów handlowych między obiema stronami. Przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk ostrzegł, że obecne stanowisko Wielkiej Brytanii prawdopodobnie doprowadzi do „negatywnych konsekwencji gospodarczych”. Dodał, że zbliżająca się perspektywa umowy o wolnym handlu może być pierwszą w historii, która faktycznie rozluźnia więzi gospodarcze.
Jednym ze sposobów dla obu stron na złagodzenie negatywnego wpływu barier handlowych po brexicie byłoby rozważenie przyszłego układu handlowego równoważnego obecnej unii celnej. Szacuje się, że takie rozwiązanie mogłoby zmniejszyć roczny koszt rozwodu do około 14 mld funtów w UE i około 17 mld funtów w Wielkiej Brytanii. W wyniku toczących się rozmów i analiz brytyjska Partia Pracy niedawno zmieniła stanowisko, opowiadając się za pozostaniem Wielkiej Brytanii w unii celnej po brexicie.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Socjalistyczny reżim wenezuelski proponował Amerykanom szeroki dostęp do swojej ropy i kopalin oraz osłabienie z...
„Człowiek to najlepszy firewall” – to hasło tegorocznej konferencji Akademii cyberPEKAO – wydarzenia edukacyjnego zorganizowanego przez Bank Pekao S.A. Spotkanie było poświęcone jednemu z najważniejszych współczesnych wyzwań: jak budować odporność na cyberzagrożenia?
Kanclerz Niemiec Friedrich Merz wezwał do sięgnięcia po zamrożone rosyjskie aktywa, by sfinansować 140 mld euro...
Polska pozostanie jednym z liderów europejskiego wzrostu gospodarczego w tym i przyszłym roku – wynika z nowych...
Ministrowie z resortu aktywów państwowych podzielili się na nowo nadzorem nad spółkami, w których udziały ma Ska...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Budujemy sieć torów kolejowych o europejskim rozstawie szyn. Rozbudowujemy przejścia graniczne, bo ruch z Polską...
Dziś wszystkie technologie, które będą pomagały przemysłowi w prognozowaniu i optymalizowaniu zużycia energii, są już dostępne. Redukcja strat i przestojów czy zwiększanie elastyczności systemu nigdy nie były prostsze – mówi Anna Nowak-Jaworska, prezeska Schneider Electric Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas