Reklama

Maroko bramą do Afryki dla polskich eksporterów

Ten kraj potrzebuje polskich usług i może być zainteresowany transferem wiedzy – twierdzą eksperci Banku Zachodniego WBK.

Publikacja: 15.01.2015 09:22

Eksport do Maroka w okresie styczeń–październik 2014 r. wyniósł prawie 260 mln euro i wzrósł o 50 pr

Eksport do Maroka w okresie styczeń–październik 2014 r. wyniósł prawie 260 mln euro i wzrósł o 50 proc. w porównaniu z pierwszymi dziesięcioma miesiącami 2013 r.

Foto: Bloomberg

Według danych Ministerstwa Gospodarki eksport do Maroka w okresie styczeń–październik 2014 r. wyniósł prawie 260 mln euro i wzrósł o 50 proc. w porównaniu z pierwszymi dziesięcioma miesiącami 2013 r. W rezultacie marokański rynek jest trzecim w Afryce pod względem wartości sprzedaży polskich produktów.

Do Maroka eksportujemy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne, wyroby z metali, półprodukty z żeliwa, pszenicę. Zdaniem resortu gospodarki szansę na wzrost sprzedaży mają polskie jabłka oraz wyroby mleczarskie. Według analiz BZ WBK rosnący dzięki wprowadzanym strategiom sektorowym marokański popyt ma dotyczyć także polskich usług i transferu wiedzy.

– Szansę na sukces mają na tym rynku dostawcy sprzętu, maszyn i technologii dla rolnictwa, jak również producenci chemii i nawozów. Maroko będzie potrzebować rozwiązań dla energetyki oraz maszyn do wydobycia i przetwórstwa złóż naturalnych, sprzętu oraz oprogramowania IT – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor zespołu finansowania handlu w BZ WBK.

Z analiz banku wynika, że  Maroko może być dobrym miejscem dla polskich firm, które zamierzają rozwijać ekspansję w Afryce Subsaharyjskiej. Marokańska strategia zorientowana jest na wejście w głąb kontynentu.

Wartość marokańskich inwestycji w Afryce sięga ok. 800 mln dolarów, co lokuje kraj na drugiej pozycji wśród największych na kontynencie afrykańskich inwestorów, po RPA.

Reklama
Reklama

Oprócz Maroka również inne kraje Afryki Północnej są warte uwagi polskich firm. W trzecim kwartale ub. r. obroty eksporterów z Algierią, Egiptem, Libią, Marokiem, Sudanem i Tunezją wzrosły o 46,1 proc. w ujęciu rocznym, a eksport do tego regionu stanowi już ponad połowę całego polskiego wywozu do Afryki.

– Ten region dynamicznie się rozwija, a polskie firmy mogą mu dostarczyć konkurencyjne cenowo wobec zachodnich rozwiązania i produkty. Afryka Północna daje także możliwość stosunkowo łatwego transportu – podkreśla Robert Antczak, odpowiedzialny w BZ WBK za rozwój biznesu międzynarodowego.

– Afryka to jeden z najszybciej rozwijających się rejonów na świecie – dodaje Bartosz Świderek, wiceprezes spółki Pol-Inowex specjalizującej się w relokacji fabryk.

Spółka właśnie negocjuje kilka kontraktów z zagranicznymi koncernami planującymi przenieść do Afryki swoje zakłady.

Gospodarka
Graniczna opłata węglowa namiesza na rynku stali? Kluczowe wyzwania dla firm
Gospodarka
dr Marcin Mazurek, mBank: Dochodzimy do zdrowych zmian strukturalnych
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Gospodarka
Niezłe dwa lata gospodarki pod rządami Donalda Tuska
Gospodarka
90 milionów złotych – tyle kosztuje Rosjan godzina wojny Putina
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama