Aktualizacja: 06.05.2018 21:26 Publikacja: 06.05.2018 16:03
Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki
O pieniądze unijne z kolejnego budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027 na nowe inwestycje transportowe mocno zabiegają europejskie gremia związane z transportem. Jeszcze przed długim weekendem majowym w Lublanie – stolicy Słowenii – skąd pochodzi Violeta Bulc, unijna komisarz ds. transportu gremia te przyjęły na konferencji z cyklu TEN-T Days wspólną deklarację, w której postulują przyznanie większych kwot z UE na inwestycje w transport po 2020 r. (więcej o deklaracji na www.moreEUbudget4transport.org). Koalicja m.in. organizacji transportowych, władz lokalnych (miast) i regionalnych, spedytorów, logistyków i operatorów chce więcej pieniędzy na transport z nowego budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-2027. Deklarację wręczono Guntherowi Oettingerowi, unijnemu komisarzowi ds. budżetu i zasobów ludzkich. Jej sygnatariusze, włączając w tym Violetę Bulc, podkreślają, że nie ma jednolitego rynku europejskiego bez transportu. - Sektor transportu odpowiada na zapotrzebowanie na transport ponad 500 mln Europejczyków i zapewnia przepływ towarów od wszystkich rodzajów europejskiego przemysłu do klientów – podkreśla komisarz Bulc. A przepływ ten jest kluczowy zważywszy na fakt, że UE jest aktualnie największym światowym eksporterem towarów i największym handlującym nimi na naszym globie.
W poniedziałek Unia Europejska pozytywnie zaopiniowała wniosek Polski o płatność z Krajowego Planu Odbudowy. Wiceminister finansów Paweł Karbownik ogłosił, że już wkrótce trafi do nas 40 mld zł.
W środę oraz czwartek 13 i 14 listopada br. w Hotelu Novotel Warszawa Airport odbyła się trzecia edycja konferencji pt. Horizon4Poland. Konferencję organizowały Branżowe Punkty Kontaktowe Sieci Badawczej Łukasiewicz, które wspierają przedsiębiorców i naukowców w ubieganiu się o unijne środki na badania i innowacje w ramach programu ramowego Horyzont Europa. Tegoroczne motto konferencji brzmiało: „Polish Presidency on the Horizon”, nawiązując do zbliżającego się objęcia przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
UE potrzebuje pieniędzy na wzmocnienie obronności. Zamiast nowego funduszu Bruksela proponuje na razie przesunięcie pieniędzy z polityki regionalnej.
Piotr Serafin coraz bliżej objęcia teki komisarza UE ds. budżetu. Przesłuchanie w Parlamencie Europejskim pokazało, że jest przygotowany do tej funkcji.
Bank zachęca rodziców do wprowadzenia swoich dzieci w świat finansów. W prezencie można otrzymać 200 zł dla dziecka oraz voucher na 100 zł dla siebie.
Coraz więcej dzieci i nastolatków ma problemy natury psychicznej. Niestety wciąż brakuje miejsc i specjalistów, którzy mogą zapewnić im właściwe wsparcie. Z pomocą przychodzą Fundusze Europejskie.
Polityka Banku Rosji dobija rosyjski transport drogowy. Większość rosyjskich firm zajmujących się przewozami towarowymi zakończy rok 2024 stratami, a około 30 proc. z nich grozi bankructwo. Jedynym ratunkiem jest szara strefa.
Listopad był szesnastym miesiącem spadków rejestracji przyczep i naczep. Na horyzoncie nie widać żadnych śladów poprawy.
Brak kontroli na rumuńskich i bułgarskich granicach usprawni działanie sieci drobnicowych, na czym skorzysta także Grecja. Przywracane są jednak kontrole na granicach Niemiec i Holandii.
Spowolnienie gospodarcze w Europie doprowadziło do zastoju w transporcie drogowym. Sprzedaż samochodów ciężarowych gwałtownie spada.
Przewoźnicy liczą, że rząd zgodzi się na zmiany zasad wyliczania wynagrodzeń kierowców i składek ZUS oraz pozwoli wliczyć diety i delegacje w koszty.
Energochłonne w produkcji elektryczne naczepy są, podobnie jak e-ciężarówki, usilnie promowane przez unijne regulacje. Konsumenci nie są gotowi na wzrost cen transportu.
Polscy przedsiębiorcy domagają się nowych zasada wynagradzania kierowców, wprowadzone dwa lata temu są zbyt kosztowne.
Rolnicza blokada przejścia samochodowego w Medyce jest zawieszona, ale i tak na kolej trafia coraz więcej ładunków. Cały czas kolejarze tracą dużo czasu na przejściach granicznych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas