– Podpisaliśmy 104 umowy o wsparcie unijnymi dotacjami warte 77,4 mld zł. Wartość dofinansowania wynosi 39,5 mld zł. Z Brukseli trafiło już do nas 9,45 mld zł, czyli ok. 12,2 proc. dostępnych środków – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
CUPT jest w trakcie oceny kolejnych 37 złożonych wniosków o wartości 23,76 mld zł. – Nie trafiło do nas jeszcze ok. 70 projektów, które znajdują się na liście inwestycji mających otrzymać wsparcie z programu "Infrastruktura i środowisko". To głównie inwestycje realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe i spółki zarządzające portami lotniczymi. Ostatnie mają wpłynąć w pierwszej połowie przyszłego roku – podsumowuje dyrektor Siejda.
Jak wynika z najnowszych danych CUPT, najwięcej unijnych funduszy trafiło do tej pory do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd ma w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" ok. 40 mld zł unijnej kasy. Podpisał już umowy na dofinansowanie projektów kwotą ok. 31,8 mld zł. Bruksela zwróciła za nowo wybudowane drogi ponad 9 mld zł.
Biorąc pod uwagę procentowe wykorzystanie dostępnych dotacji, kolejną branżą, która radzi sobie najlepiej, jest transport morski. Porty, które mogą korzystać z rządowego programu, otrzymały zwrot 2,77 proc. przyznanych dotacji. To jednak zaledwie 66,7 mln zł. Do 2013 r. mogą wydać 2,4 mld zł, podpisały umowy o dofinansowanie kwotą 576,5 mln zł.
Porty lotnicze, które podpisały zaledwie dwie umowy o dofinansowanie unijnymi pieniędzmi inwestycji znajdujących się na liście projektów podstawowych, podzieliły już między siebie pieniądze przyznawane w ramach konkursu na poprawę bezpieczeństwa na lotniskach. Komisja zadeklarowała, że wesprze porty inwestujące w rozbudowę terminali, płyt postojowych czy dróg kołowania kwotą 1,4 mld zł. W konkursie do podziału było 198 mln zł.