Wolno wykorzystujemy dotacje UE na transport

Przez ponad cztery lata wykorzystaliśmy zaledwie 12,2 proc. unijnych pieniędzy z programu „Infrastruktura i środowisko” na lata 2007 – 2013

Publikacja: 17.03.2011 03:59

Wykorzystane dotacje na transport

Wykorzystane dotacje na transport

Foto: Rzeczpospolita

– Podpisaliśmy 104 umowy o wsparcie unijnymi dotacjami warte 77,4 mld zł. Wartość dofinansowania wynosi 39,5 mld zł. Z Brukseli trafiło już do nas 9,45 mld zł, czyli ok. 12,2 proc. dostępnych środków – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

CUPT jest w trakcie oceny kolejnych 37 złożonych wniosków o wartości 23,76 mld zł. – Nie trafiło do nas jeszcze ok. 70 projektów, które znajdują się na liście inwestycji mających otrzymać wsparcie z programu "Infrastruktura i środowisko". To głównie inwestycje realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe i spółki zarządzające portami lotniczymi. Ostatnie mają wpłynąć w pierwszej połowie przyszłego roku – podsumowuje dyrektor Siejda.

Jak wynika z najnowszych danych CUPT, najwięcej unijnych funduszy trafiło do tej pory do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Urząd ma w ramach programu "Infrastruktura i środowisko" ok. 40 mld zł unijnej kasy. Podpisał już umowy na dofinansowanie projektów kwotą ok. 31,8 mld zł. Bruksela zwróciła za nowo wybudowane drogi ponad 9 mld zł.

Biorąc pod uwagę procentowe wykorzystanie dostępnych dotacji, kolejną branżą, która radzi sobie najlepiej, jest transport morski. Porty, które mogą korzystać z rządowego programu, otrzymały zwrot 2,77 proc. przyznanych dotacji. To jednak zaledwie 66,7 mln zł. Do 2013 r. mogą wydać 2,4 mld zł, podpisały umowy o dofinansowanie kwotą 576,5 mln zł.

Porty lotnicze, które podpisały zaledwie dwie umowy o dofinansowanie unijnymi pieniędzmi inwestycji znajdujących się na liście projektów podstawowych, podzieliły już między siebie pieniądze przyznawane w ramach konkursu na poprawę bezpieczeństwa na lotniskach. Komisja zadeklarowała, że wesprze porty inwestujące w rozbudowę terminali, płyt postojowych czy dróg kołowania kwotą 1,4 mld zł. W konkursie do podziału było 198 mln zł.

Kolej na swoje inwestycje wciąż ma 19,3 mld zł. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która nimi dysponuje, podpisała 12 umów o dofinansowanie na łączną kwotę 5,9 mld zł. Zdołała wydać 93,16 mln zł – 0,48 proc. dostępnej puli.

– Podpisaliśmy 104 umowy o wsparcie unijnymi dotacjami warte 77,4 mld zł. Wartość dofinansowania wynosi 39,5 mld zł. Z Brukseli trafiło już do nas 9,45 mld zł, czyli ok. 12,2 proc. dostępnych środków – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

CUPT jest w trakcie oceny kolejnych 37 złożonych wniosków o wartości 23,76 mld zł. – Nie trafiło do nas jeszcze ok. 70 projektów, które znajdują się na liście inwestycji mających otrzymać wsparcie z programu "Infrastruktura i środowisko". To głównie inwestycje realizowane przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe i spółki zarządzające portami lotniczymi. Ostatnie mają wpłynąć w pierwszej połowie przyszłego roku – podsumowuje dyrektor Siejda.

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży