Miasta zapowiadają przyspieszenie w sięganiu po dotacje

Na ra­zie tyl­ko 8 z 26 wiel­kich in­we­sty­cji sa­mo­rzą­dów i ich spół­ek ma zagwarantowane unij­ne dofinansowanie

Publikacja: 18.01.2012 01:52

Miasta zapowiadają przyspieszenie w sięganiu po dotacje

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Cho­dzi o du­że przed­się­wzię­cia ko­mu­ni­ka­cyj­ne w me­tro­po­liach, któ­re zna­la­zły się na li­ście naj­waż­niej­szych, klu­czowych pro­jek­tów w pro­gra­mie „In­fra­struk­tu­ra i śro­do­wi­sko".

7,6 mld zł wynieść mają dotacje UE na poprawę komunikacji w metropoliach z programu POIiŚ

W su­mie jest ich 26 o war­to­ści ok. 16,7 mld zł, z cze­go unij­ne gran­ty ma­ją się­gnąć ok. 7,6 mld zł. Do­tych­czas wy­ko­rzy­sty­wa­nie tych do­ta­cji szło do­syć opor­nie. Pod­pi­sa­no tyl­ko osiem umów. Ich war­tość to ok. 54 proc. pu­li, czy­li mniej niż śred­nia dla ca­łe­go pro­gra­mu wy­no­szą­ca 70 proc. Ale i ten po­ziom uda­ło się osią­gnąć głów­nie dzię­ki ogrom­nej do­ta­cji (pra­wie 2,8 mld zł) dla war­szaw­skie­go me­tra. Bez te­go pro­jek­tu wy­ko­rzy­sta­nie spa­dło­by do ok. 27 proc. – To za­dzi­wia­ją­ce, bo zwy­kle sa­mo­rzą­dy są li­de­ra­mi w się­ga­niu po do­ta­cje – ko­men­tu­je Je­rzy Kwie­ciń­ski, wi­ce­pre­zes fir­my do­rad­czej EuCP. Je­go zda­niem pew­na opie­sza­łość w tym przy­pad­ku mo­że wy­ni­kać ze ska­li pro­jek­tów. Koszt więk­szości z nich prze­kra­cza 50 mln eu­ro, mu­szą więc być ak­cep­to­wa­ne przez Ko­mi­sję Eu­ro­pej­ską. A to ozna­cza nie­zwy­kle sta­ran­ne przy­go­to­wa­nie do­ku­men­ta­cji, zwłasz­cza w za­kre­sie wy­mo­gów śro­do­wi­sko­wych.

Mi­ni­ster­stwo Roz­wo­ju Re­gio­nal­ne­go jest pew­ne, że pie­nią­dze dla me­tro­po­lii zo­sta­ną ­wy­ko­rzy­sta­ne. – W tym ro­ku kon­trak­ta­cja po­win­na osią­gnąć 90 proc. – mó­wi Adam Zdzie­bło, wi­ce­mi­ni­ster roz­wo­ju.

W Szcze­ci­nie ma­ją być współ­fi­nan­so­wa­ne trzy pro­jek­ty, o łącz­nej war­to­ści 770 mln zł. Wła­dze mia­sta pod­kre­śla­ją, że w jed­nym przy­pad­ku już zo­stał zło­żo­ny wnio­sek o do­ta­cję, a w ko­lej­nych nastąpi to w tym ro­ku. Tram­wa­je War­szaw­skie ma­ją na li­ście jesz­cze dwa pro­jek­ty bez umo­wy (ra­zem 1,3 mld zł). Je­den z nich do­ty­czy  bu­do­wy tra­sy tram­wa­jo­wej na mo­ście Pół­noc­nym, z któ­rą do­tych­czas by­ło spo­ro pro­ble­mów. Mi­mo to rzecz­nik spół­ki Mi­chał Po­wał­ka de­kla­ru­je, że wnio­ski o do­ta­cje cze­ka­ją tyl­ko na oce­nę. O grant bę­dą ubie­gać się też Byd­goszcz i To­ruń, któ­re bu­du­ją szyb­ką ko­lej mię­dzy mia­sta­mi (za ok. 1 mld zł). Przy­czy­ną opóź­nień by­ły zmia­ny w pro­jek­cie – ostat­nio roz­bi­to go na pięć mniej­szych przed­się­wzięć.

Cho­dzi o du­że przed­się­wzię­cia ko­mu­ni­ka­cyj­ne w me­tro­po­liach, któ­re zna­la­zły się na li­ście naj­waż­niej­szych, klu­czowych pro­jek­tów w pro­gra­mie „In­fra­struk­tu­ra i śro­do­wi­sko".

7,6 mld zł wynieść mają dotacje UE na poprawę komunikacji w metropoliach z programu POIiŚ

Pozostało 89% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży