Choć resort rozwoju regionalnego pieniądze unijne z krajowej rezerwy wykonania i tzw. dostosowania technicznego rozdzielił w lutym ubiegłego roku, dopiero teraz ostatecznie wiadomo, na co województwa je przeznaczą. Całe drugie półrocze 2011 r. marszałkowie województw negocjowali z Komisją Europejską zmiany w programach regionalnych. Wynikało to nie tylko z potrzeby zagospodarowania dodatkowej puli, ale także z tzw. przeglądu śródokresowego. Bruksela zatwierdziła zmienione programy z końcem ubiegłego roku.
Jak zgodnie przyznają marszałkowie, rozmowy z Brukselą nie były łatwe. Komisja Europejska jasno wskazała priorytety, na które regiony mogły skierować dodatkowe euro. – Jeśli chodzi o transport, priorytetem były kolej i lotniska. Jeśli chodzi o przedsiębiorczość, Brukseli zależało przede wszystkim na badaniach i nowych technologiach – mówi „Rz" Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski. – O infrastrukturze społecznej, w tym ochronie zdrowia KE, nie chciała rozmawiać – dodaje.
Ostatecznie ponad 1/3 środków (36 proc.) trafi na przedsięwzięcia związane z transportem, choć głównie inwestycje drogowe. Niektóre regiony na transport przeznaczyły wszystkie środki. – Dolny Śląsk otrzymał łącznie 27 mln euro dodatkowych środków. Całość tej kwoty zostanie przeznaczona na priorytet „Transport", z tego 22,25 mln euro na infrastrukturę drogową (drogi o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym), a 4,5 mln euro na linie kolejowe, transport miejski i podmiejski – wylicza Barbara Kaśnikowska, dyrektor Departamentu Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego. Cały bonus na drogi (regionalne i wojewódzkie) przeznaczył też Śląsk, a Małopolska 19 mln euro na drogi o znaczeniu regionalnym i 8,5 mln euro na promowanie czystego transportu miejskiego (planuje się zakup szynobusów oraz budowę punktów przesiadkowych). Kujawsko-Pomorskie zarezerwowało 20,2 mln euro na przebudowę dróg wojewódzkich i budowę obwodnic.
– Potrzeby związane z infrastrukturą transportową są tak duże, że nawet gdybym dostał 100 mln euro tylko dla swego regionu, to nie miałbym problemu z ich podziałem. Samorządy lokalne stale zgłaszają potrzeby w tej dziedzinie – podkreśla Geblewicz. W jego regionie na rozbudowę i modernizację systemu dróg wojewódzkich trafi 9,4 mln euro. Tylko przedsiębiorcy zyskają więcej, bo 11 mln euro. Pieniądze te mają posłużyć na wsparcie wysoko innowacyjnych projektów firm.
I właśnie innowacje, badania i rozwój to druga kategoria, na jaką województwa przeznaczyły najwięcej pieniędzy. Na ten cel zarezerwowano 208,5 mln euro. To w większości pieniądze na nowe technologie, prace badawcze firm i współpracę przedsiębiorców z jednostkami naukowymi. Przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o około 170 mln euro, czyli o około 25 proc. dodatkowych pieniędzy.