Rachunki internetowe w tradycyjnych bankach

Tanie lub darmowe konta obsługiwane głównie przez Internet nie są już domeną tzw. banków wirtualnych czy internetowych. Coraz częściej proponują je tradycyjne instytucje finansowe.

Publikacja: 10.01.2008 03:31

Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku, przekonuje nawet, że czas banków wyłącznie internetowych już minął. – Pod koniec lat 90. na świecie powstało dużo takich instytucji, jednak do dziś przetrwały nieliczne – mówi. Jego zdaniem internauci korzystający z usług finansowych oczekują, że bank będzie posiadał sieć oddziałów. – Nie po to, by realizować w nich proste operacje, bo te wygodniej jest zlecać przez Internet, ale na wszelki wypadek – przekonuje prezes Bartkiewicz.

Podobne wnioski płyną z badania SMG/KRC przeprowadzonego na internautach. Aż 89 proc. ankietowanych wśród cech idealnego konta internetowego wymienia łatwy dostęp do placówek.

Od poniedziałku ING Bank ma w ofercie internetowe Konto Direct, które po spełnieniu prostych warunków może być prowadzone bez opłat. Posiadacze innych rachunków w ING mogą je za darmo zmienić na konta internetowe. Bank nie ujawnia swoich planów sprzedażowych. Jednak doświadczenia jego konkurentów pokazują, że eksperymenty tradycyjnych banków z kontami internetowymi nie zawsze kończą się powodzeniem.

O sporym sukcesie może mówić BGŻ, który konto internetowe ma w ofercie od maja 2007 r. – Plan Internetowy to nasz najlepiej sprzedający się rachunek osobisty. Aż połowa kont otwieranych w ostatnich ośmiu miesiącach jest właśnie tego typu – mówi Dorota Czańka, dyrektor sprzedaży detalicznej w Banku BGŻ. Łącznie z konta nowego rodzaju korzysta około 10 proc. posiadaczy ROR w BGŻ. Z obserwacji Doroty Czańki wynika, że są to nie tylko osoby młode, ale też klienci starsi i bardziej konserwatywni.

Mniej powodów do radości ma Citi Handlowy, który oferuje swój rachunek internetowy od grudnia 2006 r., ale nie zawojował nim rynku. – Na konta online, w zależności od miesiąca, przypada od 5 do 10 proc. sprzedaży nowych ROR – mówi Agata Charuba-Chadryś z biura prasowego banku. Słabą sprzedaż tego produktu można jednak wytłumaczyć niezbyt korzystną ofertą cenową.

Internetowe Konta Inteligo prowadzi również PKO BP. Bank zapowiada, że w tym roku poszerzy bardzo dotąd skromną ofertę Inteligo m.in. o kredyty hipoteczne i karty kredytowe.

Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku, przekonuje nawet, że czas banków wyłącznie internetowych już minął. – Pod koniec lat 90. na świecie powstało dużo takich instytucji, jednak do dziś przetrwały nieliczne – mówi. Jego zdaniem internauci korzystający z usług finansowych oczekują, że bank będzie posiadał sieć oddziałów. – Nie po to, by realizować w nich proste operacje, bo te wygodniej jest zlecać przez Internet, ale na wszelki wypadek – przekonuje prezes Bartkiewicz.

Finanse
Dzień drugi XIX Forum Funduszy. Limity w górę, podatki w dół. Barbie na rynku funduszy
Finanse
Donald Trump grozi prezesowi Fedu. Jerome Powell nie ugiął się i mówi o cłach
Finanse
Oczami prezesów, czyli przyszłość rynku funduszy w raczej różowych barwach
Finanse
Pomysły na ułatwienie życia oszczędzającym i inwestującym
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse
Europa może wycofać swoje złoto z USA. Niemcy i Włochy pod presją