Kulawa promocja Polski

Strategia wspierania eksportu ma być gotowa w lipcu. Gorzej z polską agencją promocji gospodarczej, która z powodu kryzysu na razie nie powstanie

Publikacja: 13.06.2009 03:11

Napływ zagranicznych firm do kraju hamuje. Według ekspertów, aby ten proces zatrzymać, potrzebne są

Napływ zagranicznych firm do kraju hamuje. Według ekspertów, aby ten proces zatrzymać, potrzebne są zmiany w systemie promocji Polski.

Foto: Rzeczpospolita

Jak dowiedziała się „Rz”, strategia promocji gospodarczej Polski będzie prawdopodobnie gotowa na przełomie czerwca i lipca. Wtedy dokumentem zajmie się kierownictwo Ministerstwa Gospodarki, a następnie skieruje go do uzgodnień międzyresortowych. Gdy zostaną zakończone, strategię przyjmie rząd. – Jeśli procedura nie będzie się nadmiernie wydłużać, powinno to nastąpić jeszcze w tym roku – twierdzi źródło w MG.

Strategia umiędzynarodowienia gospodarki polskiej, bo taką przyjęto dla dokumentu nazwę, będzie określać kierunki działań mających promować polski eksport. Stanie się również podstawą do przygotowania kilku bardziej szczegółowych programów realizacyjnych. O tym, że właśnie teraz jest najbardziej potrzebna, przekonują organizacje przedsiębiorców. – Zawirowania na rynkach finansowych i przewartościowanie światowych aktywów dają nam szansę na zagraniczną ekspansję. Do tego jednak konieczna jest promocja polskiego eksportu i polskich inwestycji za granicą – twierdzi Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC.

Problem w tym, że w Ministerstwie Gospodarki nie określono terminów zakończenia poszczególnych etapów prac nad strategią. A to sprawia, że przedsiębiorcy mogą na promocyjne wsparcie rządu poczekać dłużej. Niepokoi to BCC. – Nasi eksporterzy pozostaną bezbronni wobec agresywnej promocji innych krajów – ostrzega Grelowski.

Zwłaszcza że resort, choć od dawna deklarujący zamiar sfinalizowania działań związanych z ustaleniem zasad promocji gospodarczej, wydaje się wcale z tym nie spieszyć. Dodatkowym niepokojącym sygnałem jest wstrzymanie prac nad powołaniem polskiej agencji promocji gospodarczej. Gdy rząd zapowiedział cięcia oszczędnościowe w resortach, wicepremier Waldemar Pawlak skierował projekt PAPG do legislacyjnej zamrażarki. Nie wiadomo, kiedy zostanie stamtąd wyciągnięty.

Tymczasem na potrzebę szybkiego powołania agencji promocyjnej wskazują zarówno inwestorzy, jak i eksperci. Według BCC zwłoka, zwłaszcza gdy kryzys coraz bardziej wyhamowuje napływ inwestycji zagranicznych, szkodzi gospodarce kraju. – Nie rozumiemy, dlaczego w ramach oszczędności kryzysowych program budowy takiej agencji został skreślony. Zwłaszcza że państwo wydaje znaczne kwoty na nieskoordynowane promocje, które na ogół okazują się mało skuteczne – argumentuje Grelowski.

Zdaniem BCC obowiązkiem agencji powinno być wsparcie przedsiębiorców. PAPG nie powinna natomiast zajmować się „promocją ogólną w sferze gospodarczej”, wystawami fotograficznymi itd.

Na razie inwestorom pozostaje Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Ale eksperci ostrzegają, że to już nie wystarczy. – Według raportu Instytutu Badań nad Gospodarka Rynkową firmy zagraniczne skarżą się na niesamodzielność agencji w podejmowaniu decyzji. Oczekują kompleksowej obsługi na wzór CzechInvestu – mówi Marcin Kaszuba z Ernst & Young. – System promocji inwestycji w Czechach czy na Słowacji jest zdecydowanie bardziej nowoczesny i skuteczny. Naszym problemem jest to, że nadal mało kto wie o atrakcyjności Polski jako miejsca inwestycji – mówi Adam Żołnowski z PwC.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail]

Jak dowiedziała się „Rz”, strategia promocji gospodarczej Polski będzie prawdopodobnie gotowa na przełomie czerwca i lipca. Wtedy dokumentem zajmie się kierownictwo Ministerstwa Gospodarki, a następnie skieruje go do uzgodnień międzyresortowych. Gdy zostaną zakończone, strategię przyjmie rząd. – Jeśli procedura nie będzie się nadmiernie wydłużać, powinno to nastąpić jeszcze w tym roku – twierdzi źródło w MG.

Strategia umiędzynarodowienia gospodarki polskiej, bo taką przyjęto dla dokumentu nazwę, będzie określać kierunki działań mających promować polski eksport. Stanie się również podstawą do przygotowania kilku bardziej szczegółowych programów realizacyjnych. O tym, że właśnie teraz jest najbardziej potrzebna, przekonują organizacje przedsiębiorców. – Zawirowania na rynkach finansowych i przewartościowanie światowych aktywów dają nam szansę na zagraniczną ekspansję. Do tego jednak konieczna jest promocja polskiego eksportu i polskich inwestycji za granicą – twierdzi Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli