Reklama

Bój o kontrakty wojska

Przedsiębiorcy ostro walczą o wojskowe zamówienia. W kryzysie nawet okrojone w tym roku dostawy dla armii to szansa na pewny zarobek

Publikacja: 09.07.2009 02:06

Ograniczenie zamówień na mundury, paliwa, komputery zaskoczyło dostawców. Nie wszyscy sobie teraz po

Ograniczenie zamówień na mundury, paliwa, komputery zaskoczyło dostawców. Nie wszyscy sobie teraz poradzą.

Foto: Rzeczpospolita

Oszczędnościowe cięcia w Ministerstwie Obrony Narodowej nie ominęły wydatków na zakupy mundurów, specjalnych zapasów trwałej żywności gromadzonej na wypadek wojny, paliw do pojazdów i samolotów, a także samochodów i sprzętu komputerowego. Zamiast planowanych 876 mln zł na wyposażenie logistyczne MON za pośrednictwem Agencji Mienia Wojskowego wyda w 2009 r. ponad 0,5 mld zł.

– Rywalizacja o zamówienia jest wyjątkowo bezwzględna. Firmy w obliczu recesji zabiegają o kontrakty samodzielnie, są mniej skłonne do tworzenia konsorcjów i dzielenia się zyskiem – obserwuje Małgorzata Golińska, rzecznik AMW.

Krzysztof Miękina, właściciel firmy Kama z Ostrowi Mazowieckiej, jeden z największych producentów polowych mundurów, mówi, że spółkom tekstylnym pracującym dla armii grozi katastrofa. Szwalnie jeszcze w styczniu były pewne dużych dostaw dla MON i policji, zakontraktowały tkaniny. Ale dziś np. Kama może liczyć najwyżej na czwartą część planowanych zamówień. Musi więc zwalniać szwaczki, a i tak pracy wystarczy zaledwie na kilka miesięcy. – Państwo karmiło nas obietnicami, a teraz pozostawiło bez pomocy – mówi prezes Miękina.

AMW właśnie przygotowuje większość tegorocznych okrojonych przetargów. Na nowe uniformy, berety, bieliznę armia wyda 217 mln zł.

W ostatnich tygodniach rozgorzała walka o kontrakty na zakup ponad 83 tys. par butów letnich. Agencji Mienia Wojskowego udało się wybrać dostawcę 60 tys. par butów za prawie 20 mln zł – ma je dostarczyć spółka PW Demar Bis Tomasza Dewódzkiego z Nowego Targu. Decyzja spowodowała jednak protesty odprawionych z kwitkiem innych producentów, m.in. giełdowego lubelskiego Protektora, który już zmniejsza produkcję i redukuje załogę, PPUH Armex z Goszczyna, Spółdzielni im. Jana Kilińskiego z Gdyni, nowotarskiej firmy Wojas.

Reklama
Reklama

Dopiero w końcu zeszłego tygodnia AMW protesty oddaliła, uznając je za niezasadne.

Poważne cięcia dotknęły w tym roku wydatków na paliwa i oleje do sprzętu wojskowego. Armia planowała wydać na paliwa w 2009 roku 380 mln zł, ale zamówi je najwyżej za 209 mln zł. Po protestach dotyczących ryzykownego planu oszczędzania na szkoleniu pilotów MON wiosną zwiększyło zamówienia na paliwo lotnicze o 54 mln zł. Po kilku latach dominacji gdańskiego Lotosu w dostawach paliw, np. oleju napędowego – w zeszłym roku w przetargach wziął górę PKN Orlen.

W tym roku wojsko jak zwykle wymieni część strategicznych zapasów żywności, magazynowanych na wypadek kryzysu. Producenci wyrywają sobie kontrakty, bo mogą liczyć na zamówienia za 9,4 mln zł.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora:

[mail=z.lentowicz@rp.pl]z.lentowicz@rp.pl[/mail][/i]

Oszczędnościowe cięcia w Ministerstwie Obrony Narodowej nie ominęły wydatków na zakupy mundurów, specjalnych zapasów trwałej żywności gromadzonej na wypadek wojny, paliw do pojazdów i samolotów, a także samochodów i sprzętu komputerowego. Zamiast planowanych 876 mln zł na wyposażenie logistyczne MON za pośrednictwem Agencji Mienia Wojskowego wyda w 2009 r. ponad 0,5 mld zł.

– Rywalizacja o zamówienia jest wyjątkowo bezwzględna. Firmy w obliczu recesji zabiegają o kontrakty samodzielnie, są mniej skłonne do tworzenia konsorcjów i dzielenia się zyskiem – obserwuje Małgorzata Golińska, rzecznik AMW.

Reklama
Finanse
UE wesprze Ukrainę bez zgody Węgier. Rusza pożyczka z rosyjskich aktywów
Finanse
Ministerstwo ujawnia nieprawidłowości w dotacjach z KPO dla firm HoReCa
Finanse
Kolacja z szefową banku sprzedana za 53 tys. zł. Aukcja Sotheby’s wsparła sztukę
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Reklama
Reklama