Polska na celowniku Turcji

Wymiana gospodarcza między krajami zaczyna rosnąć, a tureckie produkty powoli podbijają polski rynek

Publikacja: 07.12.2010 19:44

Polska na celowniku Turcji

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Ambasadorem tureckich produktów w Polsce stało się Tesco, a gdy ruszała promocja tamtejszych produktów, jeden z hipermarketów sieci odwiedził minister handlu zagranicznego Zafer Caglayan. Zaczęło się od tureckich suszonych owoców, bakalii czy chałwy, ale teraz w ofercie na stałe są owoce, warzywa i ryby z Turcji. – Jesteśmy zadowoleni z tej współpracy, import z tego kraju pozwala nam na zaproponowanie klientom niższych cen. To także okazja do promocji polskich produktów, już wysyłamy tam napoje energetyczne, w grę wchodzi eksport także innych polskich produktów, również pod naszymi markami własnymi – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco.

To nie koniec tureckiej ofensywy, ponieważ do podboju naszego kraju szykuje się także odzieżowe LC Waikiki. Ma już ponad 300 sklepów w Turcji, Albanii, Rumuni, Bułgarii i Kazachstanie. – To bardzo atrakcyjna marka, która zdywersyfikuje ofertę sprzedażową w centrach handlowych – wyjaśnia Marta Augustyn, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych w firmie Jones Lang LaSalle, która jest doradcą ds. rozwoju marki w Polsce.

Dzisiaj Turcja w Polsce kojarzona jest raczej jako cel wakacyjnych wyjazdów, choć obroty handlowe między naszymi krajami w ub.r. wyniosły 3,7 mld dol.

Kraj ten z ponad 70 mln mieszkańców zajmuje 19. pozycję wśród głównych rynków dla polskiego eksportu oraz 20. wśród importerów. Choć w ub.r. wymiana gospodarcza znacząco spadła, o 14 proc., to jednak w okresie styczeń – lipiec tego roku wyniosła 2,5 mld dol., 30 proc. więcej niż w tym okresie 2009 r. Choć w poprzednich latach mieliśmy ujemny bilans, to teraz jest nadwyżka – eksport wzrósł o 42 proc., do 1,3 mld dol., a import o 18 proc., do 1,2 mld dol.

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podaje, że wśród dziewięciu największych tureckich inwestorów siedmiu działa w sektorze nieruchomości. W gronie liderów są jeszcze odzieżowe Dallas International oraz produkcyjne Rumeli Group. Skumulowane inwestycje wynoszą jednak tylko ok. 40,3 mln euro. W Polsce prawdopodobnie najbardziej znanymi tureckimi markami są Beko (sprzęt AGD) oraz znany ze sprzętu RTV Grundig. Stworzony w Niemczech, ale od 2007 r. należący wraz z Beko do Koc Holding. – Firmy tureckie są bardzo aktywne na rynku europejskim – kraje UE są odbiorcą około 50 proc. tureckiego eksportu. Są obecne także w Polsce, jednak nie możemy tu mówić o jakimś szczególnym partnerstwie. Są to raczej pojedyncze inwestycje – mówi Jacek Grel zarządzający funduszami inwestycyjnymi Arka.

Wymienia choćby firmę Celebi zajmującą się naziemną obsługą samolotów, która poza Turcją rozwija się mocno w Indiach, ma spore operacje na Węgrzech.

Ostatnio zawiązała spółkę celową w Polsce i zamierza zainwestować i rozwijać działalność. Pisaliśmy także w "Rz", że narodowy przewoźnik Turkish Airlines wymieniany był w gronie kandydatów do zakupu PLL LOT.

– Niewykluczone, że zainteresowanie Turków rynkiem polskim się wzmocni, ale z danych dotyczących eksportu i inwestycji wynika, że Turcy bardzo stawiają na kraje bliższe geograficznie, np. Bliski Wschód i północna Afryka – dodaje Jacek Grel.

Ambasadorem tureckich produktów w Polsce stało się Tesco, a gdy ruszała promocja tamtejszych produktów, jeden z hipermarketów sieci odwiedził minister handlu zagranicznego Zafer Caglayan. Zaczęło się od tureckich suszonych owoców, bakalii czy chałwy, ale teraz w ofercie na stałe są owoce, warzywa i ryby z Turcji. – Jesteśmy zadowoleni z tej współpracy, import z tego kraju pozwala nam na zaproponowanie klientom niższych cen. To także okazja do promocji polskich produktów, już wysyłamy tam napoje energetyczne, w grę wchodzi eksport także innych polskich produktów, również pod naszymi markami własnymi – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje