Zyskiwali producenci sprzętu. Firmy kupiły w całym ubiegłym roku aż 51,5 tys. serwerów, o 8,5 tys. więcej niż rok wcześniej. – Trudno przesądzać, jaka będzie dynamika rynku w 2011 r., ale mocniejsze ożywienie pod koniec 2010 r. pozwala stwierdzić, że sprzedaż sprzętu komputerowego dla biznesu z pewnością będzie lepsza – komentuje Damian Godos z firmy badawczej IDC Polska.
Jeszcze większe powody do zadowolenia dają firmom IT konsumenci, którzy w Polsce kupili w 2010 r. o 500 tys. komputerów osobistych więcej niż rok wcześniej.
Zyskiwał m.in. Microsoft, którego najnowszy system operacyjny Windows 7 można znaleźć w 80 proc. nowych laptopów sprzedawanych w naszym kraju. – Udział najnowszego Windowsa w polskim rynku to już 18 proc., czyli 2 proc. więcej niż jego poprzednika, Windows Vista – mówi Przemysław Szuder, dyrektor finansowy Microsoft Polska. Dobrze przyjęty przez rynek, zarówno konsumencki, jak i biznesowy, został pakiet oprogramowania biurowego Office 2010, który praktycznie wyparł z półek sklepowych swojego poprzednika z 2007 r.
Microsoft nie podaje oficjalnych danych, ale wiadomo, że w Polsce dobrze sprzedaje się także Xbox, konsola do gier wideo Microsoftu, oraz towarzyszący jej kontroler Kinect. Sprzedaż tego ostatniego na świecie osiągnęła już 8 mln egzemplarzy.
– Rynek rozrywki, m.in. konsole komputerowe, wygląda szczególnie interesująco – mówił niedawno „Rz” Andrzej Sobol, wiceprezes ABC Data, dystrybutora elektroniki. Inny dystrybutor, spółka Action, tylko w trzecim kwartale ubiegłego roku aż o 16 proc. w porównaniu z 2009 r. zwiększył dostawy komputerów osobistych do centrów handlowych. Według zapowiedzi prezesa spółki Piotra Bielińskiego czwarty kwartał ma być pod względem obrotów także lepszy niż rok wcześniej.
Powodem, dla którego Polacy kupili więcej komputerów niż rok wcześniej, nie są jednak gry wideo, lecz dostęp do sieci, z której korzysta już 18 mln rodaków. Według badań, jakie przeprowadził Urząd Komunikacji Elektronicznej, dla ponad 70 proc. Polaków posiadających komputer dostęp do sieci jest najważniejszym motywem jego kupna. Firma analityczna DiS zwraca uwagę, że wartość rynku produktów i usług internetowych w Polsce w roku 2009 r. (dane za 2010 r. nie są na razie dostępne) rosła w tempie 12,9 proc., nieosiągalnym zarówno dla branży IT, jak i telekomunikacji.