Konkurenci spróbują popsuć szyki Playowi

Ceny zaawansowanych komórek mogą spaść wraz z nasileniem walki operatorów o rynek. T-Mobile i Plus chcą popsuć szyki sieci Play i utrudnić jej realizację strategii. W przyszłym tygodniu w nowej ofercie Heyah pojawią się tanie smartfony

Publikacja: 02.03.2012 01:50

Konkurenci spróbują popsuć szyki Playowi

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

P4, ope­ra­tor sie­ci Play, zdo­był w ub.r. 12 proc. ryn­ku ko­mór­ko­we­go w Pol­sce i miał 2,7 mld zło­tych przy­cho­dów. W 2012 r. naj­młod­sza z sie­ci ko­mór­ko­wych w Pol­sce za­mie­rza zwięk­szyć swo­je przy­cho­dy o kil­ka­set mi­lio­nów zło­tych – za­po­wie­dział Jo­er­gen Bang-Jen­sen, pre­zes spół­ki.

Ale z roz­mów, ja­kie z kon­ku­ren­tami Playa od­była „Rz" przy oka­zji tar­gów te­le­ko­mu­ni­ka­cyj­nych w Bar­ce­lo­nie, wy­ni­ka, że chcą oni wy­ko­rzy­stać sła­bo­ści P4 i utrud­nić re­ali­za­cję planów operatora, który od pięciu lat odbiera im klientów.

W przy­szłym ty­go­dniu T-Mo­bi­le ogło­si nowy po­mysł na skie­ro­wa­ną do mło­dzie­ży mar­kę Hey­ah. – Zmie­ni­my za­sa­dy dzia­ła­nia ryn­ku – mówi Mi­ro­slav Ra­kow­ski, pre­zes PTC, jednak szczegóły trzyma w tajemnicy.

Jak wy­ni­ka z na­szych usta­leń, pod mar­ką Hey­ah ope­ra­tor chce wpro­wa­dzić atrak­cyj­ną ofer­tę abo­na­men­to­wą z ta­ni­mi smart­fo­na­mi. Do tej po­ry – we­dług po­wszech­nej na ryn­ku opi­nii – kuszenie ofertą takich aparatów było do­me­ną Playa. Ta sieć chwa­liła się takimi  pio­nier­ski­mi dzia­ła­nia­mi, jak wiel­ki test smart­fo­nów w ub.r., w ra­mach któ­re­go udo­stęp­niła 30 tys. smart­fo­nów. Dzi­siaj Play pod­kre­śla, że 70 proc. te­le­fo­nów, ja­kie sprze­da­je ra­zem ze swo­imi usłu­ga­mi, to właśnie smart­fo­ny.

Tak­że Po­lkom­tel, ope­ra­tor sie­ci Plus, chce po­psuć Play­owi szy­ki – mó­wił „Rz" obec­ny w sto­li­cy Ka­ta­lo­nii Zyg­munt So­lorz-Żak, pre­zes i głów­ny wła­ści­ciel Po­lkom­te­lu. Również on nie zdradził szczegółów, jak chce to zrobić. Nie jest jed­nak ta­jem­ni­cą, że je­go po­mysł to po­wią­za­nie niezbyt dro­gich urzą­dzeń –  smart­fo­nów i ta­ble­tów – z no­wo­cze­sną tech­no­lo­gią szyb­kie­go In­ter­ne­tu oraz kon­ten­tem me­dial­nym. A grupa Polsat Solorza przebija na tym polu  konkurencję.

Jak pod­kre­śla Grze­gorz Ber­na­tek, ana­li­tyk Au­dy­te­lu, ce­ny mi­nut w sie­ciach ko­mór­ko­wych w Pol­sce są już bar­dzo ni­skie. Dlatego wal­ki na koszty po­łą­czeń nie na­le­ży się po ope­ra­to­rach spo­dzie­wać. Ryn­ko­wa ba­ta­lia o klien­tów Playa i in­nych sie­ci ko­mór­ko­wych mo­że się od­być wła­śnie za po­mo­cą ta­nie­ją­cych smart­fo­nów i ta­ble­tów.

Po­za tym za­rów­no PTC, jak i ob­cią­żo­ny dłu­giem Po­lkom­tel, bę­dą w tym ro­ku dbać o  kosz­ty, aby nie ob­ni­żać marż. Ra­kow­ski, podobnie jak i So­lorz-Żak spo­dzie­wa­ją się jesz­cze jed­ne­go trud­ne­go ro­ku i spad­ku przy­cho­dów.

Tym­cza­sem sy­tu­acja na ryn­ku te­le­fo­nicz­nym sprzy­ja w re­ali­za­cji przez ope­ra­to­rów stra­te­gii smart­fo­no­wej, bo ich producenci  obniżają ceny. Ze­szło­rocz­ny bo­om na tym ryn­ku był wy­ni­kiem po­ja­wie­nia się sze­ro­kie­go wa­chla­rza mo­de­li smart­fo­nów w ce­nie od ok. 50 eu­ro. Te­raz ope­ra­to­rzy cze­ka­ją na du­ży wy­bór urzą­dzeń po­ni­żej 100 eu­ro. Wal­kę o ry­nek usług w sie­ciach ko­mór­ko­wych – zwłasz­cza w seg­men­cie mo­bil­ne­go do­stę­pu do In­ter­ne­tu – uła­twi­ło­by też po­ja­wie­nie się tań­szych ta­ble­tów, w ce­nie ok. 200 eu­ro.

– Być mo­że też, po ro­ku 2011, któ­ry należał do smart­fo­nów, ten bę­dzie ro­kiem ta­ble­tów? – za­sta­na­wia się An­drzej Gład­ki, któ­ry za­rzą­dza ofer­tą te­le­fo­nicz­ną w pol­skim T-Mo­bi­le. – Te­go­rocz­ne tar­gi w Bar­ce­lo­nie nie przy­nio­sły prze­ło­mu na mia­rę sys­te­mu An­dro­id Go­ogle'a. Wi­dać stan­da­ry­za­cję ter­mi­na­li. Pre­zen­to­wa­ne mo­de­le są do sie­bie po­dob­ne. Prze­czu­wam, że w naj­bliż­szej przy­szło­ści tym, na co bę­dą zwra­cać uwa­gę kon­su­men­ci, będzie róż­ni­ca w pod­ze­spo­łach, np. w pro­ce­so­rze – prze­wi­du­je me­ne­dżer.

– Dzisiaj na ryn­ku trwa wiel­ka wy­mia­na tra­dy­cyj­nych te­le­fo­nów na smart­fo­ny. Wszy­scy ope­ra­to­rzy chcą wy­ko­rzy­stać mo­dę do pod­nie­sie­nia sprze­da­ży swo­ich usług – mó­wi czło­nek za­rzą­du jed­nej z pol­skich sie­ci ko­mór­ko­wych.

—ł.d.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

P4

P4, ope­ra­tor sie­ci Play, zdo­był w ub.r. 12 proc. ryn­ku ko­mór­ko­we­go w Pol­sce i miał 2,7 mld zło­tych przy­cho­dów. W 2012 r. naj­młod­sza z sie­ci ko­mór­ko­wych w Pol­sce za­mie­rza zwięk­szyć swo­je przy­cho­dy o kil­ka­set mi­lio­nów zło­tych – za­po­wie­dział Jo­er­gen Bang-Jen­sen, pre­zes spół­ki.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje