Reklama

Konkurenci spróbują popsuć szyki Playowi

Ceny zaawansowanych komórek mogą spaść wraz z nasileniem walki operatorów o rynek. T-Mobile i Plus chcą popsuć szyki sieci Play i utrudnić jej realizację strategii. W przyszłym tygodniu w nowej ofercie Heyah pojawią się tanie smartfony

Publikacja: 02.03.2012 01:50

Konkurenci spróbują popsuć szyki Playowi

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

P4, ope­ra­tor sie­ci Play, zdo­był w ub.r. 12 proc. ryn­ku ko­mór­ko­we­go w Pol­sce i miał 2,7 mld zło­tych przy­cho­dów. W 2012 r. naj­młod­sza z sie­ci ko­mór­ko­wych w Pol­sce za­mie­rza zwięk­szyć swo­je przy­cho­dy o kil­ka­set mi­lio­nów zło­tych – za­po­wie­dział Jo­er­gen Bang-Jen­sen, pre­zes spół­ki.

Ale z roz­mów, ja­kie z kon­ku­ren­tami Playa od­była „Rz" przy oka­zji tar­gów te­le­ko­mu­ni­ka­cyj­nych w Bar­ce­lo­nie, wy­ni­ka, że chcą oni wy­ko­rzy­stać sła­bo­ści P4 i utrud­nić re­ali­za­cję planów operatora, który od pięciu lat odbiera im klientów.

W przy­szłym ty­go­dniu T-Mo­bi­le ogło­si nowy po­mysł na skie­ro­wa­ną do mło­dzie­ży mar­kę Hey­ah. – Zmie­ni­my za­sa­dy dzia­ła­nia ryn­ku – mówi Mi­ro­slav Ra­kow­ski, pre­zes PTC, jednak szczegóły trzyma w tajemnicy.

Jak wy­ni­ka z na­szych usta­leń, pod mar­ką Hey­ah ope­ra­tor chce wpro­wa­dzić atrak­cyj­ną ofer­tę abo­na­men­to­wą z ta­ni­mi smart­fo­na­mi. Do tej po­ry – we­dług po­wszech­nej na ryn­ku opi­nii – kuszenie ofertą takich aparatów było do­me­ną Playa. Ta sieć chwa­liła się takimi  pio­nier­ski­mi dzia­ła­nia­mi, jak wiel­ki test smart­fo­nów w ub.r., w ra­mach któ­re­go udo­stęp­niła 30 tys. smart­fo­nów. Dzi­siaj Play pod­kre­śla, że 70 proc. te­le­fo­nów, ja­kie sprze­da­je ra­zem ze swo­imi usłu­ga­mi, to właśnie smart­fo­ny.

Tak­że Po­lkom­tel, ope­ra­tor sie­ci Plus, chce po­psuć Play­owi szy­ki – mó­wił „Rz" obec­ny w sto­li­cy Ka­ta­lo­nii Zyg­munt So­lorz-Żak, pre­zes i głów­ny wła­ści­ciel Po­lkom­te­lu. Również on nie zdradził szczegółów, jak chce to zrobić. Nie jest jed­nak ta­jem­ni­cą, że je­go po­mysł to po­wią­za­nie niezbyt dro­gich urzą­dzeń –  smart­fo­nów i ta­ble­tów – z no­wo­cze­sną tech­no­lo­gią szyb­kie­go In­ter­ne­tu oraz kon­ten­tem me­dial­nym. A grupa Polsat Solorza przebija na tym polu  konkurencję.

Reklama
Reklama

Jak pod­kre­śla Grze­gorz Ber­na­tek, ana­li­tyk Au­dy­te­lu, ce­ny mi­nut w sie­ciach ko­mór­ko­wych w Pol­sce są już bar­dzo ni­skie. Dlatego wal­ki na koszty po­łą­czeń nie na­le­ży się po ope­ra­to­rach spo­dzie­wać. Ryn­ko­wa ba­ta­lia o klien­tów Playa i in­nych sie­ci ko­mór­ko­wych mo­że się od­być wła­śnie za po­mo­cą ta­nie­ją­cych smart­fo­nów i ta­ble­tów.

Po­za tym za­rów­no PTC, jak i ob­cią­żo­ny dłu­giem Po­lkom­tel, bę­dą w tym ro­ku dbać o  kosz­ty, aby nie ob­ni­żać marż. Ra­kow­ski, podobnie jak i So­lorz-Żak spo­dzie­wa­ją się jesz­cze jed­ne­go trud­ne­go ro­ku i spad­ku przy­cho­dów.

Tym­cza­sem sy­tu­acja na ryn­ku te­le­fo­nicz­nym sprzy­ja w re­ali­za­cji przez ope­ra­to­rów stra­te­gii smart­fo­no­wej, bo ich producenci  obniżają ceny. Ze­szło­rocz­ny bo­om na tym ryn­ku był wy­ni­kiem po­ja­wie­nia się sze­ro­kie­go wa­chla­rza mo­de­li smart­fo­nów w ce­nie od ok. 50 eu­ro. Te­raz ope­ra­to­rzy cze­ka­ją na du­ży wy­bór urzą­dzeń po­ni­żej 100 eu­ro. Wal­kę o ry­nek usług w sie­ciach ko­mór­ko­wych – zwłasz­cza w seg­men­cie mo­bil­ne­go do­stę­pu do In­ter­ne­tu – uła­twi­ło­by też po­ja­wie­nie się tań­szych ta­ble­tów, w ce­nie ok. 200 eu­ro.

– Być mo­że też, po ro­ku 2011, któ­ry należał do smart­fo­nów, ten bę­dzie ro­kiem ta­ble­tów? – za­sta­na­wia się An­drzej Gład­ki, któ­ry za­rzą­dza ofer­tą te­le­fo­nicz­ną w pol­skim T-Mo­bi­le. – Te­go­rocz­ne tar­gi w Bar­ce­lo­nie nie przy­nio­sły prze­ło­mu na mia­rę sys­te­mu An­dro­id Go­ogle'a. Wi­dać stan­da­ry­za­cję ter­mi­na­li. Pre­zen­to­wa­ne mo­de­le są do sie­bie po­dob­ne. Prze­czu­wam, że w naj­bliż­szej przy­szło­ści tym, na co bę­dą zwra­cać uwa­gę kon­su­men­ci, będzie róż­ni­ca w pod­ze­spo­łach, np. w pro­ce­so­rze – prze­wi­du­je me­ne­dżer.

– Dzisiaj na ryn­ku trwa wiel­ka wy­mia­na tra­dy­cyj­nych te­le­fo­nów na smart­fo­ny. Wszy­scy ope­ra­to­rzy chcą wy­ko­rzy­stać mo­dę do pod­nie­sie­nia sprze­da­ży swo­ich usług – mó­wi czło­nek za­rzą­du jed­nej z pol­skich sie­ci ko­mór­ko­wych.

—ł.d.

Reklama
Reklama

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki u.zielinska@rp.pl

P4

P4, ope­ra­tor sie­ci Play, zdo­był w ub.r. 12 proc. ryn­ku ko­mór­ko­we­go w Pol­sce i miał 2,7 mld zło­tych przy­cho­dów. W 2012 r. naj­młod­sza z sie­ci ko­mór­ko­wych w Pol­sce za­mie­rza zwięk­szyć swo­je przy­cho­dy o kil­ka­set mi­lio­nów zło­tych – za­po­wie­dział Jo­er­gen Bang-Jen­sen, pre­zes spół­ki.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Finanse
Zmiany kadrowe w KNF. Sebastian Skuza odwołany ze stanowiska
Finanse
Liderzy finansów w centrum rewolucji AI
Finanse
„Luka” w PPK, czyli niewielki zysk dzisiaj, wielka strata w przyszłości
Finanse
Zderegulować obawy przed IPO. Jak przywrócić giełdę polskim firmom
Finanse
Bruksela zablokowała najważniejszy fundusz Putina. Kieruje nim były obywatel Ukrainy
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama