Na sylwestrową zabawę Polacy planują przeznaczyć nie mniej niż 312 zł, wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Smirnoff Black. Co dziesiąty badany Sylwestra spędzi na balu lub zorganizowanej imprezie w lokalu lub hotelu. Niewiele mniej osób spędzi tę noc w klubie, a co szósta osoba nie ma jeszcze sprecyzowanych planów. Wraz z wiekiem rośnie kameralny charakter imprezy sylwestrowej. Ponieważ osoby w wieku 30-39 najczęściej spędzą ją w domu, będą bawić się przede wszystkim ze swoją rodziną (35,3 proc.), podczas gdy plany takie ma jedynie co dziesiąty z najmłodszych.
30 proc. wyda na sylwestrową zabawę więcej niż w ubiegłym roku. Kategorią wydatków sylwestrowych, na którą respondenci wydadzą najwięcej, średnio 75 zł, są napoje alkoholowe. Kolejnymi kategoriami były: opłaty za wejście do lokalu – średnio 53 zł, strój – 45 zł, transport –42 zł, posiłki – 37 zł, napoje bezalkoholowe – 28 zł, usługi kosmetyczne – 23 zł. Ostatnie miejsce zajęły fajerwerki, na które wydamy średnio 10 zł.
Gdyby nie istniały żadne ograniczenia, Polacy najchętniej przywitaliby nowy rok na tropikalnej wyspie – tak zadeklarował co czwarty badany. Wysoko w rankingu wymarzonych miejsc znalazł się też wyjazd poza miasto (15 proc.) i wycieczka zagraniczna. Ponad 5 proc. respondentów wybrałoby zamek, jacht lub lodowy hotel. Nawet jeśli nie możemy sobie pozwolić na wymarzony wyjazd, impreza sylwestrowa może być udana pod warunkiem, że nie zabraknie na niej naszego partnera lub partnerki (wskazanych przez 62 proc. respondentów), przyjaciół i znajomych (połowa wskazań) i miłej atmosfery (34 proc.). Ważna okazała się także możliwość skosztowania dobrego jedzenia (31 proc.) i alkoholu (co czwarta osoba). Na dalszym planie znalazła się przestrzeń do tańczenia (14 proc. wskazań), możliwość poznania nowych osób (9 proc.) czy dodatkowe atrakcje (8 proc.).
Czterech na pięciu badanych deklaruje, że podczas sylwestrowej nocy będzie spożywać alkohol. Najwięcej w grupie najmłodszych respondentów w wieku 21-24 lat (85 proc.). Z kolei co czwarta osoba w wieku 30 - 39 planuje pić jedynie napoje i drinki bez zawartości „procentów". Wśród ogółu badanych najbardziej popularnym alkoholem okazała się czysta wódka, której spożycie zadeklarowało 69 proc. mężczyzn i 36 proc. kobiet. Na drugim miejscu znalazł się szampan. Kobiety preferowały także wino i wódki smakowe. Mężczyźni za to częściej wskazywali na piwo czy whisky.
Tym co w znaczący sposób różnicuje styl konsumpcji alkoholu jest wiek respondentów. Osoby powyżej 30 roku życia są bardziej przywiązane do jednego typu alkoholu i rzadziej eksperymentują. Szukanie nowych połączeń to przede wszystkim domena najmłodszych respondentów w wieku 21-24 lat. Ponad połowa ankietowanych deklaruje, że woli kupić mniej alkoholu, ale za to wyższej jakości. Współczynnik ten spada wraz z wiekiem.