Reklama

Firmy próbują ograniczyć zatory płatnicze

Sześć na dziesięć spółek ma wciąż problemy z kontrahentami, którzy nie płacą w terminie.

Publikacja: 22.02.2013 01:22

Branża spożywcza miała największe kłopoty z niezapłaconymi fakturami

Branża spożywcza miała największe kłopoty z niezapłaconymi fakturami

Foto: Rzeczpospolita

Nieznacznie zmniejsza się jednak odsetek firm, dla których oznacza to, że same opóźniają płatności. Ekonomiści zastanawiają się na ile jest to efekt porozumień między przedsiębiorstwami i wydłużenia terminów płatności, a na ile zmian w sposobie płacenia podatku VAT.

Opóźnianie płatności

Z badania „Portfela należności polskich przedsiębiorstw" jakie w styczniu przeprowadził Krajowy Rejestr Długów i Konfederacja Przedsiębiorstw wynika, że 35 proc. pytanych przedsiębiorstw przyznaje, iż sami spóźniają płatności, bo nie dostają ich w terminie od innych. Kwartał temu było to 40 proc. Oznaczać to może, że firmy starają się uodpornić na zatory płatnicze, choć jest to trudne. Mniej jest też tych przedsiębiorstw, które z powodu kłopotów z płynnością zmniejszają zatrudnienie lub wynagrodzenie (teraz jest to mniej niż 12 proc. firm, a było ponad 13 proc. jesienią).

Sytuacja związana z zatorami w firmach jest poważna, bo jak tłumaczy Piotr Białowolski, autor raportu: - Procent firm, w których problemy z należnościami zmniejszają się i tych, w których problem w ogóle nie występuje (23,3) jest mniejszy od odsetka firm, w których problem z należnościami powiększa się (25,5).

Zwraca również uwagę, że mniej niż 10 proc. przedsiębiorstw nie ma w ogóle problemów z egzekwowaniem należności. - Pomimo bardzo złej percepcji problemu należności firmy wykazują dużą odporność – dodaje ekonomista. Z badanie wynika bowiem, że choć dla większości firm to wciąż problem (jako barierę wskazuje problemy z odzyskiwaniem należności ponad 60 proc. firm), to jesienią było ich jeszcze więcej.

Trudną sytuację przedstawiają także inne badania. Z danych zebranych przez Bisnode Polska wynika, że pod koniec roku najwięcej niezapłaconych faktur było w branży spożywczej (3,7 mld zł), budownictwie (2,8 mld zł) i dystrybucji grzewczo sanitarnej (2,4 mld zł). W innych działach gospodarki długi wynosiły ok. 1 mld zł, było tak np. w branży kosmetycznej, agrochemicznej, RTV i AGD oraz spożywczej.

Reklama
Reklama

Zło konieczne

- Przedsiębiorcy traktują zatory jako „zło konieczne". To oznacza, że nie tylko są one permanentne, ale już się z nimi pogodzili – uważa Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w TU Euler Hermes. Niepokojące dla niego jest to, że właściwie wszyscy spodziewają się opóźnień, bo w efekcie także zdecydowana większość z nich sama płacić będzie z opóźnieniem, dostosowując się do trendu i maksymalnie długo operując środkami kontrahenta. - To samospełniająca się przepowiednia – tłumaczy Starus, i dodaje: -Takie nastawienie skłania do bardzo zachowawczych działań w kwestii planowania rozwoju biznesu, krępuje myślenie o nim w dłuższej perspektywie. W efekcie gospodarkę hamuje nie tylko spadek popytu na rynku wewnętrznym, ale także spadek inwestycji.

- Sektor małych i średnich firm jest elastyczny i potrafi dobrze sobie radzić także w trudniejszych warunkach. Przedsiębiorcy nauczyli się zarządzać swoimi finansami w taki sposób, aby szkody spowodowane przez zatory płatnicze były jak najmniejsze.  – uważa Adam Łącki, prezes KRD.

A Jerzy Bartnik, szef Związku Rzemiosła Polskiego dodaje: - Firmy coraz dokładniej sprawdzają kontrahentów. W spowolnieniu liczy się to, by mieć zamówienia, ale jeszcze gorsze jest jeśli ma się produkcję, czyli koszty, a nie uzyskuje zapłaty.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.fandrejewska@rp.pl

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama