Reklama

Polacy liczą głównie na wsparcie państwa w rozwoju

Polacy uważają się za innowacyjnych, ale nie oceniają tak polskiej gospodarki. Liczą, że braki nadrobi państwo, choć to biznes powinien być zainteresowany nowymi produktami.

Publikacja: 10.10.2014 10:35

Na początek dobra wiadomość dla nowatorskich firm: większość Polaków docenia innowacje, a co więcej – budzą w nich pozytywne skojarzenia, wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014". Powstał on na bazie ankiety, którą latem przeprowadził TNS OBOP na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków.

Aż trzy czwarte uczestników badania uważa, że innowacje pomagają im w codziennym życiu i zwiększają jego komfort, dziewięciu na dziesięciu zaś docenia ich rolę w poprawie efektywności pracy. Jak zwraca uwagę Joanna Skórzyńska z TNS OBOP, nie dość, że chętnie korzystamy z nowatorskich produktów i usług (zwłaszcza w obszarze zdrowia), to uważamy się za innowacyjne społeczeństwo. Twierdzi tak aż dwie trzecie z badanych.

Dużo gorzej oceniany pod tym względem polską gospodarkę – ponad 70 proc. badanych uważa, że jest one bardziej tradycyjna niż innowacyjna. Dlaczego kreatywność Polaków w tak niewielkim stopniu przekłada się na nowatorstwo gospodarki?

Większość uczestników badania za główną barierę uważa brak pieniędzy. Jak jednak twierdzi prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny z UW i szef raportu „Diagnoza społeczna", główną barierą jest tu patologiczny indywidualizm, który przekłada się na brak umiejętności pracy zespołowej. A innowacyjne produkty to zwykle efekt wspólnych wysiłków.

Zdaniem prof. Czapińskiego nie najlepiej wróży najczęściej deklarowanie przekonanie, że wsparciem rozwoju innowacji w Polsce powinno zająć się państwo. Rolę biznesu docenia dwa razy mniej Polaków. Tymczasem to firmom zależy, by z pieniędzy na innowacje powstawały konkretne produkty czy usługi. Dlatego warto zachęcać biznes, w tym spółki globalnych korporacji, do inwestycji w centra badawczo-rozwojowe (R&D).

Reklama
Reklama

– Zależy nam, by więcej inwestować w Polsce w badania i rozwój – podkreślał podczas czwartkowej prezentacji raportu Sebastian Arana Araya, dyrektor zarządzający spółki 3M Poland, która w laboratorium badawczym we Wrocławiu zatrudnia 55 specjalistów, a przed rokiem uruchomiła tam też Centrum Innowacji 3M.

Na początek dobra wiadomość dla nowatorskich firm: większość Polaków docenia innowacje, a co więcej – budzą w nich pozytywne skojarzenia, wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014". Powstał on na bazie ankiety, którą latem przeprowadził TNS OBOP na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków.

Aż trzy czwarte uczestników badania uważa, że innowacje pomagają im w codziennym życiu i zwiększają jego komfort, dziewięciu na dziesięciu zaś docenia ich rolę w poprawie efektywności pracy. Jak zwraca uwagę Joanna Skórzyńska z TNS OBOP, nie dość, że chętnie korzystamy z nowatorskich produktów i usług (zwłaszcza w obszarze zdrowia), to uważamy się za innowacyjne społeczeństwo. Twierdzi tak aż dwie trzecie z badanych.

Reklama
Finanse
UE wesprze Ukrainę bez zgody Węgier. Rusza pożyczka z rosyjskich aktywów
Finanse
Ministerstwo ujawnia nieprawidłowości w dotacjach z KPO dla firm HoReCa
Finanse
Kolacja z szefową banku sprzedana za 53 tys. zł. Aukcja Sotheby’s wsparła sztukę
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Reklama
Reklama