Reklama
Rozwiń

Polacy liczą głównie na wsparcie państwa w rozwoju

Polacy uważają się za innowacyjnych, ale nie oceniają tak polskiej gospodarki. Liczą, że braki nadrobi państwo, choć to biznes powinien być zainteresowany nowymi produktami.

Publikacja: 10.10.2014 10:35

Na początek dobra wiadomość dla nowatorskich firm: większość Polaków docenia innowacje, a co więcej – budzą w nich pozytywne skojarzenia, wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014". Powstał on na bazie ankiety, którą latem przeprowadził TNS OBOP na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków.

Aż trzy czwarte uczestników badania uważa, że innowacje pomagają im w codziennym życiu i zwiększają jego komfort, dziewięciu na dziesięciu zaś docenia ich rolę w poprawie efektywności pracy. Jak zwraca uwagę Joanna Skórzyńska z TNS OBOP, nie dość, że chętnie korzystamy z nowatorskich produktów i usług (zwłaszcza w obszarze zdrowia), to uważamy się za innowacyjne społeczeństwo. Twierdzi tak aż dwie trzecie z badanych.

Dużo gorzej oceniany pod tym względem polską gospodarkę – ponad 70 proc. badanych uważa, że jest one bardziej tradycyjna niż innowacyjna. Dlaczego kreatywność Polaków w tak niewielkim stopniu przekłada się na nowatorstwo gospodarki?

Większość uczestników badania za główną barierę uważa brak pieniędzy. Jak jednak twierdzi prof. Janusz Czapiński, psycholog społeczny z UW i szef raportu „Diagnoza społeczna", główną barierą jest tu patologiczny indywidualizm, który przekłada się na brak umiejętności pracy zespołowej. A innowacyjne produkty to zwykle efekt wspólnych wysiłków.

Zdaniem prof. Czapińskiego nie najlepiej wróży najczęściej deklarowanie przekonanie, że wsparciem rozwoju innowacji w Polsce powinno zająć się państwo. Rolę biznesu docenia dwa razy mniej Polaków. Tymczasem to firmom zależy, by z pieniędzy na innowacje powstawały konkretne produkty czy usługi. Dlatego warto zachęcać biznes, w tym spółki globalnych korporacji, do inwestycji w centra badawczo-rozwojowe (R&D).

– Zależy nam, by więcej inwestować w Polsce w badania i rozwój – podkreślał podczas czwartkowej prezentacji raportu Sebastian Arana Araya, dyrektor zarządzający spółki 3M Poland, która w laboratorium badawczym we Wrocławiu zatrudnia 55 specjalistów, a przed rokiem uruchomiła tam też Centrum Innowacji 3M.

Na początek dobra wiadomość dla nowatorskich firm: większość Polaków docenia innowacje, a co więcej – budzą w nich pozytywne skojarzenia, wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014". Powstał on na bazie ankiety, którą latem przeprowadził TNS OBOP na reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków.

Aż trzy czwarte uczestników badania uważa, że innowacje pomagają im w codziennym życiu i zwiększają jego komfort, dziewięciu na dziesięciu zaś docenia ich rolę w poprawie efektywności pracy. Jak zwraca uwagę Joanna Skórzyńska z TNS OBOP, nie dość, że chętnie korzystamy z nowatorskich produktów i usług (zwłaszcza w obszarze zdrowia), to uważamy się za innowacyjne społeczeństwo. Twierdzi tak aż dwie trzecie z badanych.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora