W Polsce rynek finansowy jest zaawansowany w cyfryzacji

Analizujemy, jakie narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji dadzą najwięcej korzyści naszym klientom – mówi Ayesa Latif, dyrektor zarządzająca w Citi, globalna szefowa produktów FX.

Publikacja: 23.06.2025 04:23

W Polsce rynek finansowy jest zaawansowany w cyfryzacji

Foto: mat. pras.

W jaki sposób technologia w finansach może wspierać klientów?

Technologia to dzisiaj jeden z kluczowych czynników decydujących o jakości rozwiązań oraz obsługi klienta. Operujemy w środowisku dynamicznych zmian technologicznych, co wymaga dużej zwinności. Kilka dekad temu to internet był tym rozwiązaniem, które zmieniło zasady gry. Dzisiaj zmiany następują znacznie szybciej dzięki wprowadzeniu sztucznej inteligencji (AI), technologii rozproszonego rejestru (DLT) i innych rozwiązań, które zmieniają nasz rynek. Chcemy być numerem 1 dla naszych klientów – dlatego musimy dotrzymywać tempa tym zmianom.

Czy zgadza się pani ze stwierdzeniem, że dzięki technologiom bank powinien pozostawać niejako niewidoczny dla swoich klientów, dając im czas na skupienie się na ich głównym biznesie i rozwoju?

Myślę, że bank powinien ułatwiać życie klientom. W naszym przypadku – powinien ułatwiać klientom prowadzenie i rozwój biznesu, lokalnie i międzynarodowo. Dzięki technologii współpraca z bankiem staje się dla klientów bardziej płynna, dostarcza lepszych doświadczeń, ale przede wszystkim pozwala tworzyć rozwiązania, które odpowiadają na ich konkretne potrzeby. Co to klientowi daje? Uwalnia czas i zasoby, pozwala skupić się na biznesie.

Czytaj więcej

Polacy wciąż lubią gotówkę. To ucieczka przed „wielkim bratem”?

Odwiedza pani Citi w wielu krajach. Klienci wszędzie garną się do korzystania z najnowszych technologii w finansach?

Dzisiaj większość klientów prowadząca biznes jest otwarta na nowe technologie. Tak samo dotyczy to firm z USA, Europy jak i Azji. Są oczywiście kraje, które na tym tle się wyróżniają. W Brazylii czy Meksyku wyjątkowo szybko rozwija się sektor e-commerce. Tu zapotrzebowanie na wszelkie nowinki technologiczne jest wyjątkowe.

A w jakim stopniu automatyzacja procesów i usługi typu „zrób to sam” sprawdzają się w kontekście klientów instytucjonalnych i korporacyjnych?

Większość naszych klientów chce mieć wszystko pod ręką, ponieważ tak właśnie działają w swoim codziennym biznesowym życiu. To nie tylko elektronizacja rynków, ale też cyfryzacja sposobu, w jaki wchodzą w interakcje ze światem. Klienci dziś korzystają z naszych platform lub kontaktują się elektronicznie, aby móc bardzo szybko uzyskać informacje, cenę lub rozeznanie rynków. Rynki działają bardzo szybko. Dlatego natychmiastowe uzyskanie informacji jest bardzo ważne. Rynek jest bardzo zdigitalizowany. W dużej mierze opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach, które pozwalają na samodzielne działanie „do it yourslef”. Na rynkach walutowych kluczowy jest czas. Są też klienci, którzy oczekują od nas niestandardowych rozwiązań, związanych ze specyfiką ich działalności – wtedy projektujemy je na wymiar.

Technologia, z której korzystają globalne korporacje, np. do zarządzania walutami – jak mogą z niej skorzystać firmy, które wychodzą na rynki zagraniczne?

Byliśmy jednymi z pierwszych, którzy weszli na rynek z  elektroniczną platformą wymiany walut z dostępem do kilkudziesięciu rynków. Już 20 lat temu, kiedy e-commerce raczkował, u nas klient biznesowy mógł w sposób szybki i prosty uzyskać informację, ile jego produkt będzie kosztował w Brazylii, a ile w Korei. Miał taką informację od ręki. To wtedy nie były informacje, do których dostęp był łatwy. Klienci to docenili, zapewniło nam to lojalność wśród naprawdę wielu z nich.

Pomówmy zatem nieco więcej o platformie Citi Velocity. Jak ona dokładnie działa i jakie ma zalety w porównaniu z innymi podobnymi platformami?

Citi Velocity była jedną z platform, którą pierwotnie uruchomiliśmy, myśląc o elektronizacji rynków już wiele lat temu. I było to Velocity 1.0. Dziś mamy trzecią odsłonę tej platformy. Nieustannie inwestujemy w Velocity. Dla klientów jedną z kluczowych przewag jest bezpieczeństwo i stabilność tej platformy. To szczególnie ważne w okresie zawirowań na rynku. Kiedy czas realizacji zleceń może klienta sporo kosztować, bo sytuacja na rynku tak szybko się zmienia.

W tym roku Citi Velocity odnotowało największy wzrost wolumenów. Zmienność na rynkach była ogromna. Nasi klienci wracają do zaufanego źródła. Citi Velocity to zaufane okno na światowe rynki. A jednocześnie to narzędzie z kompleksową obsługą, coś co nazywamy one stop shop. Logując się do Velocity uzyskujesz dostęp do globalnych rynków, analiz, danych i narzędzi do handlu, a także ekskluzywnych treści, jak komentarze naszych traderów. Czyni to Velocity niezwykle potężnym narzędziem, które pozwala na podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych.

To zapytam o polskich klientów. Czy też korzystają z tej platformy?

Od 20 lat nasi klienci w Polsce korzystali z różnych wersji platformy CitiFX Pulse. Ale właśnie uruchamiamy Velocity 3.0.

A co sądzi pani o poziomie cyfryzacji instrumentów finansowych w Polsce?

W Polsce rynek usług finansowych jest bardzo „do przodu” pod względem elektronizacji. Klienci tutaj chętnie korzystają z technologii. Są zaawansowani, jeśli chodzi o rodzaje narzędzi elektronicznych, których używają i sposobu, w jaki zawierają transakcje.

Citi oferuje takie same rozwiązania w każdym kraju, czy systemy są różne?

Różne rynki mają różne poziomy adopcji systemów. Jesteśmy globalną firmą, oferującą usługi firmom, inwestorom instytucjonalnym i rządom na platformach tradingowych w niemal 80 krajach. Każdy rynek ma swoje wymogi regulacyjne. Ale na pewno wszędzie ważna jest transparentność i płynność. Są różne powody, dla których klient współpracuje z nami, ale moje pierwsze pytanie zawsze brzmi: jaki jest twój największy problem? A potem tworzymy rozwiązanie. I jeśli uda nam się rozwiązać problem klienta, to mamy nadzieję, że przyjdzie i zacznie zawierać transakcje na naszej platformie, ponieważ jest to usługa lepsza niż inne oferowane na rynku.

Na koniec zapytam o przyszłość. Które nowe technologie uważa pani za najbardziej obiecujące w nadchodzącym dziesięcioleciu?

Na pewno generatywną sztuczną inteligencję. Analizujemy, jakie narzędzia mogą być najbardziej wartościowe dla naszych klientów, ale także wewnętrznie. AI na pewno pomaga w usprawnianiu wydajności operacyjnej. Można szybciej uzyskać informacje i ostatecznie zapewnić klientom lepsze doświadczenie ze współpracy. To przestrzeń, w którą nadal będziemy inwestować. Chcemy lepiej zrozumieć, jak możemy wykorzystać te narzędzia, aby zapewnić klientom lepsze doświadczenia w przyszłości. Chodzi np. o przejście na więcej płatności w czasie rzeczywistym, skrócenie czasu rozliczeń, minimalizację ryzyka rozliczeniowego i całą podstawową technologię wokół DLT, która może być faktycznie wdrożona w naszej branży. Ona również będzie znaczącym czynnikiem zmieniającym zasady gry w przyszłości. AI to główna technologia, która przekształca rynek. Potrzeba jednak także większej jasności wokół regulacji w przestrzeni aktywów cyfrowych.

CV

Ayesa Latif

Dyrektor zarządzająca w Citi i globalna szefowa produktów FX. Współpracuje z działami operacyjnymi, technologicznymi, prawnymi i zgodności, aby usprawniać procesy, napędzać innowacje i udoskonalać ofertę produktów. Do Citi dołączyła w 2016 r., aby zarządzać działem sprzedaży eFX dla instytucji finansowych w regionie EMEA. Odegrała kluczową rolę w budowaniu możliwości dystrybucji elektronicznej i rozwiązań Citi. ∑

W jaki sposób technologia w finansach może wspierać klientów?

Technologia to dzisiaj jeden z kluczowych czynników decydujących o jakości rozwiązań oraz obsługi klienta. Operujemy w środowisku dynamicznych zmian technologicznych, co wymaga dużej zwinności. Kilka dekad temu to internet był tym rozwiązaniem, które zmieniło zasady gry. Dzisiaj zmiany następują znacznie szybciej dzięki wprowadzeniu sztucznej inteligencji (AI), technologii rozproszonego rejestru (DLT) i innych rozwiązań, które zmieniają nasz rynek. Chcemy być numerem 1 dla naszych klientów – dlatego musimy dotrzymywać tempa tym zmianom.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Donald Trump znów grozi zwolnieniem prezesa Fedu Jerome’a Powella
Finanse
Lokalność zyskuje na znaczeniu
Forum Funduszy 2025
Jak sprawić, by pieniądze Polaków wreszcie zaczęły pracować?
Finanse
W BGK o budowaniu odporności przez samorządy w trudnych czasach
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Finanse
Bank Pekao ma przejąć PZU. Co dalej z Alior Bankiem?