Polacy nieprzygotowani na cyberataki. Problem dotyka też firm

Większość badanych uważa, że jest w stanie rozpoznać wiadomości pochodzące od cyberprzestępców. Okazuje się, że są w błędzie.

Publikacja: 24.01.2024 03:00

Polacy nieprzygotowani na cyberataki. Problem dotyka też firm

Foto: Adobe Stock

54 proc. Polaków potwierdziło, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy otrzymali wiadomość zawierającą podejrzane treści – wynika z badania SMSAPI na próbie 1 tys. dorosłych, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Trzy czwarte ankietowanych dostało taki SMS, a połowa e-mail.

Niska świadomość

Te wyniki nie są zaskoczeniem, niemniej prawie 62 proc. ankietowanych zadeklarowało, że jest w stanie zidentyfikować treści od cyberprzestępców. Dlatego ankietowanym pokazano też cztery wiadomości SMS, z których trzy były oszustwem. Poprawnie rozpoznało je zaledwie 30 proc., 53 proc. uznała poprawną wiadomość za próbę podszywania się, a przeszło 47 proc. stwierdziło, że niebezpiecznie brzmią wszystkie SMS-y.

– Badanie zweryfikowało przekonanie o umiejętności trafnego rozpoznawania fałszywych wiadomości. W innym pytaniu respondenci słusznie wskazywali elementy wiadomości, które powinny budzić czujność odbiorcy, np. ponaglenia do szybkiego działania, brak naszych danych osobowych, nieznany nadawca lub numer, błędy składniowe lub ortograficzne – mówi Maja Wiśniewska-Hardek, szefowa marketingu SMSAPI. – W praktyce jednak zignorowali te elementy w podanych przykładach wiadomości. Nadmierna pewność siebie może mieć bardzo zgubne konsekwencje i prowadzić np. do utraty środków na koncie bankowym – dodaje.

Kluczowe jest tu budowanie świadomości. Nie jest nowiną, że technologia i jej wdrażanie jest źródłem zagrożeń. Problem z zapobieganiem wyłudzeniom często porównuję do kampanii uświadamiających, że łamanie przepisów drogowych, przechodzenie nieuważnie przez jezdnię naraża nas i innych na niebezpieczeństwa – mówi Andrzej Targosz, partner Bitspiration Booster.

– Jedynym ratunkiem jest zwiększenie uważności korzystających z technologii i przestrzeganie podstawowych zasad ruchu drogowego – dodaje. Podkreśla, że dużą rolę do odegrania mają również operatorzy telekomunikacyjni, którzy już dzisiaj współpracują, wymieniając się dość płynnie informacjami na temat podejrzanych aktywności.

Kłopot z firmami

Problem dotyka również firm – 68,9 proc. potwierdza zanotowanie cyberincydentu – to wzrost o niemal 5 pkt proc. r./r. – wynika z raportu firmy Vecto. Aż 72,2 proc. uczestników badania przyznało, że zapłaciłoby okup w przypadku ataku typu ransomware.

Według danych CERT Polska w 2022 r. wpłynęło ponad 322 tys. zgłoszeń, co skutkowało obsłużeniem 39 tys. incydentów. To ponad 34-proc. wzrost zarejestrowanych incydentów w zestawieniu z 2021 r., a liczba wszystkich zgłoszeń wzrosła o blisko 178 proc. Firma w raporcie zauważa, że wzrost ryzyka ataków wynika również z czynników geopolitycznych i trwających obecnie kryzysów, które zachęciły cyberprzestępców do większej aktywności.

W rankingu NCSI Polska zajmuje 11. lokatę wśród państw, które w najbliższym czasie będą zmagały się z rosnącą liczbą cyberincydentów. – Pandemia, wojna w Ukrainie, aktywność Chin na arenie międzynarodowej i ich konflikt gospodarczy z USA, których w ostatnich latach świadkami jesteśmy, stanowiły istotny impuls dla dynamicznego wzrostu zagrożeń w obszarze cyberbezpieczeństwa – mówi Jakub Wychowański, prezes Vecto. – Coraz groźniejsze incydenty, tak dotkliwie doświadczające firmy na całym świecie, stają się również przykrą rzeczywistością dla wielu polskich firm. Poprzednie edycje raportu dowodziły, że skala zagrożeń jest niezmiennie w tendencji rosnącej, kreśląc pesymistyczne perspektywy – dodaje.

– O budowanie bezpiecznych kontaktów z klientami szczególnie powinny dbać podmioty działające na rynku medycznym, takie jak przychodnie czy firmy diagnostyczne – mówi Paweł Paczuski, założyciel i prezes medtechu Upmedic. – W ich przypadku dane, którymi dysponują i zarządzają, są wyjątkowo wrażliwe, co rodzi tylko większą pokusę ze strony potencjalnych oszustów, by je wykorzystać w niepożądany sposób – dodaje.

54 proc. Polaków potwierdziło, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy otrzymali wiadomość zawierającą podejrzane treści – wynika z badania SMSAPI na próbie 1 tys. dorosłych, którego wyniki „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Trzy czwarte ankietowanych dostało taki SMS, a połowa e-mail.

Niska świadomość

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Finanse
Bitcoin o włos od rekordu
Finanse
Fundusz Covid-19 nadal ratuje wydatki rządu
Finanse
Hojna pomoc zagraniczna dla Ukrainy. 760 mln dolarów na emerytury i pensje
Finanse
Kosmiczne nagrody w ministerstwie finansów. Ponad 56 mln zł w ubiegłym roku
Materiał Promocyjny
PR&Media Days 2024 - trendy i wyzwania
Finanse
Ukraina dostanie nowe pieniądze z MFW. Sukces rozmów w Warszawie
Finanse
Trzy banki centralne w Europie z dużymi stratami. Ale to nie powód do niepokoju