Reklama

Leasing ma za sobą trudny rok

Wojna w Ukrainie, brak aut i wysoka inflacja przełożyły się na spadek dynamiki sprzedaży firm leasingowych w 2022 r.

Publikacja: 30.12.2022 03:00

Leasing ma za sobą trudny rok

Foto: Adobe Stock

O ocenę tego, co działo się na rynku leasingu, poprosiliśmy przedstawicieli tego sektora.

– Wyniki naszej branży po trzech kwartałach 2022 r. potwierdzają stabilną sytuację polskiego leasingu, zgodną z oczekiwaniami firm członkowskich ZPL. Mamy nieznaczny spadek względem 2021 r., ale zgodny z przewidywaniami – mówi Andrzej Sugajski, prezes Związku Polskiego Leasingu.

Tłumaczy, że otoczenie makroekonomiczne – spadek dynamiki inwestycji, wysoka inflacja, wzrost stóp procentowych – nie sprzyjało zwyżkom na rynku leasingu. – Te czynniki zapewne wciąż będą miały wpływ na kondycję branży w 2023 r. Obecnie obserwujemy jedną dobrą zmianę – rośnie dostępność przedmiotów leasingu. To powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki branży w nadchodzącym roku – ocenia szef ZPL.

Hamowanie branży

– Rynek leasingu jest stabilny, chociaż w ostatnich 12 miesiącach nieco wyhamował, na co wpływ miały m.in. obserwowany od grudnia 2021 r. wzrost stóp procentowych oraz wybuch wojny w Ukrainie, która doprowadziła do wzrostu cen surowców. W efekcie spadła dynamika inwestycji, bo przedstawiciele wielu branż utracili pewność, czy zaplanowane projekty będą rentowne. Obniżył się także popyt konsumpcyjny, a firmy odnotowywały rekordowy wzrost stanów magazynowych – mówi Paweł Pach, prezes PKO Leasing.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Czy w kryzysie oszczędzać na emeryturę

– Spodziewamy się, że pełne wyzwań otoczenie makroekonomiczne nie zmieni się znacząco w 2023 r., choć obserwujemy poprawę dostępności środków trwałych. Niewykluczone, że osłabienie inflacji będzie sprzyjać obniżkom stóp procentowych, co zwiększy przewidywalność projektów inwestycyjnych i pozytywnie wpłynie na popyt – dodaje. Jego zdaniem na wyraźną poprawę koniunktury rynek zapewne poczeka do 2024 r.

Także Cezary Raczyński, prezes mLeasing, zwraca uwagę na rosnące stopy procentowe, małą dostępność przedmiotów leasingu i obawy o ceny energii. To szkodziło rynkowi. – W 2023 r. z pewnością czeka nas większe zainteresowanie finansowaniem w euro. Już od połowy bieżącego roku obserwujemy wzrost transakcji w euro, które mają dać niższą stopę procentową, nawet za cenę ryzyka kursowego – mówi Raczyński.

Zdaniem Marcina Sobczaka, wiceprezesa ING Lease (Polska), w 2022 r. potwierdziła się duża odporność rynku leasingu na kumulację negatywnych zjawisk. Takimi były wojna w Ukrainie, problemy z dostępnością przedmiotów leasingu czy wysoka inflacja.

– To, co będzie się działo w 2023 r., zależy od skali, w jakiej ewentualne dalsze pogorszenie sytuacji makroekonomicznej przełoży się na nierównowagę w skali mikro, a w konsekwencji decyzje przedsiębiorców o zaniechaniu lub odłożeniu inwestycji z jednej strony oraz apetytu na ryzyko finansujących z drugiej strony – mówi wiceprezes ING Lease.

Wynajem zyskuje

Lepsze nastroje panują na rynku długoterminowego wynajmu aut, który w 2022 r. notował solidne zwyżki.

Reklama
Reklama

– Firmy przekonują takie cechy wynajmu długoterminowego jak stała wysokość raty niezależna od stóp procentowych, brak wkładu własnego czy uwzględnienie w miesięcznej racie wszystkich kosztów obsługi i serwisu auta – mówi Robert Antczak, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Finanse
Technologie odpowiedzią na cyberzagrożenia
Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama