O ocenę tego, co działo się na rynku leasingu, poprosiliśmy przedstawicieli tego sektora.
– Wyniki naszej branży po trzech kwartałach 2022 r. potwierdzają stabilną sytuację polskiego leasingu, zgodną z oczekiwaniami firm członkowskich ZPL. Mamy nieznaczny spadek względem 2021 r., ale zgodny z przewidywaniami – mówi Andrzej Sugajski, prezes Związku Polskiego Leasingu.
Tłumaczy, że otoczenie makroekonomiczne – spadek dynamiki inwestycji, wysoka inflacja, wzrost stóp procentowych – nie sprzyjało zwyżkom na rynku leasingu. – Te czynniki zapewne wciąż będą miały wpływ na kondycję branży w 2023 r. Obecnie obserwujemy jedną dobrą zmianę – rośnie dostępność przedmiotów leasingu. To powinno pozytywnie wpłynąć na wyniki branży w nadchodzącym roku – ocenia szef ZPL.
Hamowanie branży
– Rynek leasingu jest stabilny, chociaż w ostatnich 12 miesiącach nieco wyhamował, na co wpływ miały m.in. obserwowany od grudnia 2021 r. wzrost stóp procentowych oraz wybuch wojny w Ukrainie, która doprowadziła do wzrostu cen surowców. W efekcie spadła dynamika inwestycji, bo przedstawiciele wielu branż utracili pewność, czy zaplanowane projekty będą rentowne. Obniżył się także popyt konsumpcyjny, a firmy odnotowywały rekordowy wzrost stanów magazynowych – mówi Paweł Pach, prezes PKO Leasing.
Czytaj więcej
Choć przeszło połowa z nas uważa, że nawet w kryzysie oszczędzanie na emeryturę jest ważne, to ponad 40 proc. ocenia, że w trudnych czasach traci ono na znaczeniu.
– Spodziewamy się, że pełne wyzwań otoczenie makroekonomiczne nie zmieni się znacząco w 2023 r., choć obserwujemy poprawę dostępności środków trwałych. Niewykluczone, że osłabienie inflacji będzie sprzyjać obniżkom stóp procentowych, co zwiększy przewidywalność projektów inwestycyjnych i pozytywnie wpłynie na popyt – dodaje. Jego zdaniem na wyraźną poprawę koniunktury rynek zapewne poczeka do 2024 r.
Także Cezary Raczyński, prezes mLeasing, zwraca uwagę na rosnące stopy procentowe, małą dostępność przedmiotów leasingu i obawy o ceny energii. To szkodziło rynkowi. – W 2023 r. z pewnością czeka nas większe zainteresowanie finansowaniem w euro. Już od połowy bieżącego roku obserwujemy wzrost transakcji w euro, które mają dać niższą stopę procentową, nawet za cenę ryzyka kursowego – mówi Raczyński.
Zdaniem Marcina Sobczaka, wiceprezesa ING Lease (Polska), w 2022 r. potwierdziła się duża odporność rynku leasingu na kumulację negatywnych zjawisk. Takimi były wojna w Ukrainie, problemy z dostępnością przedmiotów leasingu czy wysoka inflacja.
– To, co będzie się działo w 2023 r., zależy od skali, w jakiej ewentualne dalsze pogorszenie sytuacji makroekonomicznej przełoży się na nierównowagę w skali mikro, a w konsekwencji decyzje przedsiębiorców o zaniechaniu lub odłożeniu inwestycji z jednej strony oraz apetytu na ryzyko finansujących z drugiej strony – mówi wiceprezes ING Lease.
Wynajem zyskuje
Lepsze nastroje panują na rynku długoterminowego wynajmu aut, który w 2022 r. notował solidne zwyżki.
– Firmy przekonują takie cechy wynajmu długoterminowego jak stała wysokość raty niezależna od stóp procentowych, brak wkładu własnego czy uwzględnienie w miesięcznej racie wszystkich kosztów obsługi i serwisu auta – mówi Robert Antczak, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.