Od kilku lat zwłaszcza zachodnie korporacje w Polsce angażują się w projekty społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – ang.). Mają one pokazać właśnie odpowiedzialne zachowanie firm w stosunku do ich klientów, pracowników, kontrahentów, akcjonariuszy oraz środowiska i lokalnych społeczności.
Bolesław Rok Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego zwraca jednak uwagę, że CSR w Polsce jest chyba źle komunikowany przez firmy, bo nie przekłada się na wybory przy sklepowych półkach. – A Polacy nie potrafią wymienić etycznych marek – zaznacza. Nie chcą też więcej za nie płacić.
[wyimek][srodtytul]10 procent[/srodtytul] budżetów na PR firmy wydają na działania związane z CSR [/wyimek]
Co więcej, ponad połowa Polaków badanych przez GfK dla „Rz” uważa, że nastąpiło pogorszenie etycznych standardów firm w naszym kraju w ostatnich dwóch latach. Problem pogorszenia się morale firm zauważają także ich właściciele i dyrektorzy. Ponad 40 procent z nich dostrzega mniej etyczne działania w biznesie. Ale te obserwacje nie zmieniają naszych preferencji zakupowych.
– Polacy są społeczeństwem na dorobku. Zanim zaczną zwracać uwagę na etyczną działalność firm i przekładać to na decyzje zakupowe, muszą zaspokoić swoje podstawowe potrzeby – dodaje Przemysław Pohrybieniuk, dyrektor ds. relacji zewnętrznych i zrównoważonego rozwoju Danone. – Wierzymy, że takie podejście się opłaca i zacznie przynosić efekty – w naszych badaniach satysfakcji pracowników czy firm współpracujących już je widać – dodaje.