Podatki przyjazne – wehikuły podatkowe

Wprowadzenie rodzimego biznesu na szerokie wody działalności międzynarodowej może wiązać się z istotnymi korzyściami podatkowymi – pisze ekspert w zakresie prawa podatkowego

Publikacja: 22.03.2008 00:25

Red

Modne stało się prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem np. cypryjskiej spółki holdingowej, także przez osoby wcześniej z biznesem niezwiązane. Czym jest wehikuł podatkowy? Pojęcie to można roboczo i potocznie zdefiniować jako krajową lub międzynarodową strukturę kapitałowo-korporacyjną dla biznesu, mającą na celu optymalizację podatkową. Jak widać, jednym z elementów wehikułu jest struktura działająca na podstawie międzynarodowych umów podatkowych. Są one kluczowe jeżeli chodzi o optymalizację podatkową firm działających na rynkach zagranicznych, ale mogą być wykorzystywane również na potrzeby struktur krajowych, wyłącznie w celu obniżenia całości podatków w grupie kapitałowej i u właścicieli.

Biznesu oraz osób dobrze sytuowanych nie trzeba specjalnie namawiać na zmniejszanie obciążeń podatkowych. Efektywne rozwiązania w tym zakresie przyniosło rozszerzenie Unii Europejskiej i zaadoptowanie przez nowo przyjęte kraje Unii dorobku wspólnego systemu w zakresie podatków bezpośrednich przy jednoczesnym zachowaniu części starszych traktatów o unikaniu podwójnego opodatkowania (np. umowa Polska – Cypr).

Tradycyjne raje podatkowe nie są dla wszystkich podatków wystarczająco bezpieczne, ale dają najwięcej korzyści

Jaki dochód może podlegać optymalizacji? W zasadzie wszystkie źródła potencjalnie wchodzą w ten zakres. Szczególnie firmowe. Efektywnie, jeżeli roczny dochód wynosi co najmniej 1,5 mln zł. Ostatnio, wzorem bogatszych sąsiadów, polscy aktorzy i sportowcy jak również indywidualni menedżerowie, zakładają własne wehikuły podatkowe.

Co jest potrzebne do zrealizowania bezpiecznego i funkcjonalnego wehikułu podatkowego? Przed przystąpieniem do przygotowania optymalnego podatkowo wejścia na pole istotnych (powiedzmy powyżej 8 proc. płaconych podatków) oszczędności, potrzebny jest szczegółowy plan (mapa) struktury własnościowej biznesu oraz przeanalizowanie możliwości umiejscowienia np. spółki holdingowej w kraju, który spełniałby dwa podstawowe założenia, tj., niski poziom opodatkowania dochodów z bieżącej działalności (np. handlowej, usługowej czy finansowej) i korzystny podatkowo sposób wypłaty dywidendy dla polskich właścicieli biznesu oraz wykorzystanie dodatkowych zachęt podatkowych istniejących w danym kraju. Przykładowo, zachętami podatkowymi będą:

– opodatkowanie stawką 15 proc. dochodów z działalności bieżącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością posadowionej na Litwie, przy jednoczesnym zwolnieniu (przy zachowaniu prostych warunków) z opodatkowania w tym kraju dochodów ze zbycia udziałów bądź akcji w spółce z innego kraju UE;

– brak opodatkowania w Polsce i na Cyprze dochodów polskich osób fizycznych będących członkami zarządu spółki z o.o. na Cyprze (zasadę tą potwierdza polskie Ministerstwo Finansów).

Prosty i możliwy do zrealizowania jest np. pomysł umiejscowienia spółki holdingowej na Cyprze, która to spółka prowadziłaby działalność podstawową (handlową czy usługową) za pośrednictwem np. przedstawicielstw w poszczególnych krajach, w których zamierzamy pozyskać rynek. Ze względu na korzystny sposób opodatkowania dywidendy oraz wspomnianego wynagrodzenia członków zarządu wypłacanego ze spółki cypryjskiej oszczędności podatkowe mogą sięgać nawet ponad 9 proc. dochodów z biznesu w ogóle.

Znając wstępnie układ wehikułu, trzeba koniecznie zadbać o jego bezpieczeństwo. Wydaje się, że bezpieczeństwo zapewni przede wszystkim dobra lokalizacja poszczególnych elementów struktury korporacyjnej (kraje UE) poparta indywidualną interpretacją prawa podatkowego. O interpretacje można ubiegać się m.in. na Cyprze, Malcie czy w Luksemburgu. Wynika z tego, że planowanie struktury należy rozłożyć w czasie i wykonać odpowiednie działania, zanim jeszcze biznes w nowej formule wystartuje lub się zrestrukturyzuje.

Oczywiście, dla każdego rodzaju działalności należy indywidualnie rozważyć możliwości kreacji odpowiedniego wehikułu. I tak, w celach sprzedaży udziałów czy akcji (tudzież nieruchomości via udziały) posiadanych w polskiej spółce kapitałowej przez inwestora indywidualnego wystarczy operacja przenosząca akcje lub udziały (także w spółkach nieruchomościowych) i późniejsza transakcja zbycia udziałów/akcji przez np. spółkę cypryjską czy litewską. W przypadku natomiast spółek inwestycyjnych, korzyści z umiejscowienia źródła finansowania inwestycji np. na Cyprze i udzielenie pożyczki dla spółki inwestycyjnej finansującej działalność gospodarczą poprzez Cypr da możliwość m.in. braku opodatkowania odsetek podatkiem u źródła. Z kolei, brak zasady tzw. cienkiej kapitalizacji umożliwi korzystne podatkowo rozliczanie odsetek na Cyprze i dalszą dystrybucję dochodu.

Tradycyjne raje podatkowe (np. Kajmany, Bermudy) nie dla wszystkich podatników są wystarczająco bezpieczne, mimo że dają największe korzyści. Ale, jak widać z prostego przykładu cypryjskiego, widoczna wewnątrzunijna konkurencja podatkowa daje również ciekawe możliwości i to już całkiem pewne i legalne. Nie ma przeszkód natury prawnej, aby polscy przedsiębiorcy, inwestorzy czy osoby fizyczne osiągający dochody z innych źródeł (np. sportowcy czy aktorzy z praw do własnego wizerunku) nie mogli legalnie opodatkować swoich dochodów w kraju o przyjaznym systemie podatkowym. Polska również może nawiązać walkę w konkurencji podatkowej o pieniądze podatników z innych krajów, szczególnie w regionie. A że oprócz specjalnych stref ekonomicznych brak jest u nas wyraźnych systemowych zachęt dla rodzimego i międzynarodowego biznesu, trzeba zacząć działać. Wypływ dochodów podatkowych z Polski jest zbyt realną konsekwencją braku inicjatywy tym zakresie.

Modne stało się prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem np. cypryjskiej spółki holdingowej, także przez osoby wcześniej z biznesem niezwiązane. Czym jest wehikuł podatkowy? Pojęcie to można roboczo i potocznie zdefiniować jako krajową lub międzynarodową strukturę kapitałowo-korporacyjną dla biznesu, mającą na celu optymalizację podatkową. Jak widać, jednym z elementów wehikułu jest struktura działająca na podstawie międzynarodowych umów podatkowych. Są one kluczowe jeżeli chodzi o optymalizację podatkową firm działających na rynkach zagranicznych, ale mogą być wykorzystywane również na potrzeby struktur krajowych, wyłącznie w celu obniżenia całości podatków w grupie kapitałowej i u właścicieli.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem