Jakie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o finansach publicznych

Publikacja: 04.12.2010 00:44

[b]1. Wydatkowa reguła dyscyplinująca dla tzw. wydatków elastycznych oraz nowych wydatków sztywnych. Jej wprowadzenie ma ograniczyć wydatki do 1 proc. plus poziom inflacji.[/b]

Rząd zapewnia, że już projekt ustawy budżetowej na 2011 rok został opracowany zgodnie z tą regułą. Liczy też, że dzięki niej tworzenie budżetów na kolejne lata będzie bardziej efektywne i w rezultacie osiągnie oszczędności w wydatkach publicznych. Oszczędności z tego tytułu, liczone w sposób skumulowany, wyniosłyby na koniec: 2011 roku – 2,8 mld złotych, 2012 roku – 8,5 mld złotych, 2013 roku – 17,4 mld złotych, 2014 roku – 29,5 mld złotych, a w przypadku obowiązywania reguły do 2015 roku – łączne oszczędności wyniosłyby 45,1 mld złotych.

[b]2.Wzrost stawek VAT o 1 pkt proc. warunkowo na trzy lata w przypadku przekroczenia progu 55 procent zadłużenia w relacji do PKB od 1 lipca 2012, 1 lipca 2013 lub 1 lipca 2014 roku.[/b]

Ewentualne podniesienie stawek podatku od 1 lipca 2012 roku spowodowałoby podniesienie dochodów państwa do końca roku o 2,9 mld zł. W 2013 roku do kasy państwa wpłynęłoby już o 7 mld zł więcej, a w 2014 roku o 4,1 mld zł. Rząd przewiduje, że w 2015 roku, kiedy stawki spadłyby o 1 pkt proc., dochody obniżyłyby się o 6, 4 mld zł w 2016 roku, o 7 mld zł w 2017 roku, o 6,3 mld zł w 2018 roku.

[b]3. Poprawa zarządzania płynnością finansów publicznych polegająca na obowiązku przelewania wolnych środków w depozyt ministrowi finansów przez agencje i wybrane instytucje publiczne.[/b]

Rząd ocenia, że tylko z tytułu poprawy zarządzania płynnością poziom państwowego długu publicznego w 2011 roku może się obniżyć o ok. 1,3 proc. w relacji do PKB. Wyliczył to, kierując się stanem wolnych środków jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, które wyniosły na koniec 2009 roku ok. 23,7 mld zł, co stanowiło 1,8 proc. PKB. Nie wszystkie instytucje będą jednak zmuszone przelewać pieniądze na rachunek ministra finansów. Części pozostawiono pod tym względem wolną rękę. Ekonomiści podważają wyliczenia rządu i nie wierzą w tak znaczne obniżenie potrzeb pożyczkowych.

[b]4. Zawieszenie prawa do emerytury w przypadku kontynuowania zatrudnienia. Dzięki temu zmniejszą się wydatki na emerytury finansowane z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.[/b]

Rząd szacuje, że spadną także wydatki na okresowe emerytury kapitałowe finansowane ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych. Zakłada, że wprowadzenie zawieszania wypłaty emerytury w przypadku kontynuowania zatrudnienia spowoduje, że spośród ok. 300 tys. osób, którym w skali roku przyznawane są po raz pierwszy emerytury, ok. 30 tys. osób pozostanie w zatrudnieniu. W konsekwencji wydatki FUS zmniejszą się w skali roku o ok. 700 mln zł.

[b]1. Wydatkowa reguła dyscyplinująca dla tzw. wydatków elastycznych oraz nowych wydatków sztywnych. Jej wprowadzenie ma ograniczyć wydatki do 1 proc. plus poziom inflacji.[/b]

Rząd zapewnia, że już projekt ustawy budżetowej na 2011 rok został opracowany zgodnie z tą regułą. Liczy też, że dzięki niej tworzenie budżetów na kolejne lata będzie bardziej efektywne i w rezultacie osiągnie oszczędności w wydatkach publicznych. Oszczędności z tego tytułu, liczone w sposób skumulowany, wyniosłyby na koniec: 2011 roku – 2,8 mld złotych, 2012 roku – 8,5 mld złotych, 2013 roku – 17,4 mld złotych, 2014 roku – 29,5 mld złotych, a w przypadku obowiązywania reguły do 2015 roku – łączne oszczędności wyniosłyby 45,1 mld złotych.

Finanse
Jakie fundusze obligacji powinniśmy wybierać?
Finanse
Dlaczego zakupy z odroczoną płatnością mogą stać się pułapką?
Finanse
Polska w ścisłej czołówce. Ten rok ma być dobry
Finanse
Tysiące organizacji społecznych pomaga uchodźcom z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Finanse
Jak Polska walczy z praniem pieniędzy. Najnowsze badanie
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”