Reklama

Azja staje się mekką IPO

Publiczne oferty wędrują tam, gdzie są inwestorzy zasobni w pieniądze. A pieniądze są teraz przede wszystkim w Azj

Publikacja: 06.12.2010 03:07

Z tegorocznych statystyk pierwszych publicznych ofert akcji (IPO) wynika, że osiem z dziesięciu największych IPO miało miejsce na giełdach azjatyckich. Debiutowały tam nie tylko spółki z Azji, w tym zwłaszcza z Chin, ale także firmy z Europy i USA.

Przed dziesięciu laty giełdy w regionie Azji i Pacyfiku miały 21,5-proc. udział w światowej wartości publicznych ofert. W tym roku skoczył on do 64 proc. Udział rynku amerykańskiego spadł z 41 do 20 proc.

Jeszcze kilka lat temu byłoby to nie do pomyślenia – to nie giełda w Hongkongu, ale rynki w USA i Europie były najczęstszymi miejscami debiutów. To w USA i Londynie firmy z całego świata szukały pieniędzy. Wszystko zmieniło się po kryzysie finansowym.

Marsz IPO na Daleki Wschód na razie nie dotyczy polskich firm. Ale nie można wykluczyć, że za jakiś czas polska spółka planująca dużą publiczną ofertę akcji zamiast w Warszawie zadebiutuje w Hongkongu, gdzie wyceny akcji są wyższe niż w Europie czy USA. Już robią tak firmy z Rosji, a pierwsze rosyjskie banki inwestycyjne otwierają biura w Hongkongu.

Zachętą dla spółek, by szukały pieniędzy nie w Polsce, lecz w Azji, mogą się stać rządowe plany ograniczenia transferów pieniędzy do funduszy emerytalnych. OFE pozbawione części środków będą zapewne ostrożniej podchodziły do IPO. Trudniej więc będzie w Warszawie nie tylko o dobre wyceny akcji sprzedawanych w publicznych ofertach, ale i o uzyskanie odpowiednio wysokiej nadsubskrypcji, która daje nadzieję nie tylko na udany debiut, ale także na późniejszy wzrost kursu.

Reklama
Reklama

Panuje opinia, że przynajmniej kilka z kilkunastu spółek, które w ostatnich tygodniach wycofały się z planów publicznych ofert albo je odłożyły, zrobiło to właśnie pod wpływem informacji o planach rządu.

Losy przyszłych IPO zapewne nie martwią rządu, który w tym roku na giełdę wprowadził PZU, Tauron i GPW. Za to ewentualne pogorszenie klimatu dla IPO postawi w trudnej sytuacji polskich przedsiębiorców.

Ale słabsza koniunktura na rynku pierwotnym może mieć i dobre strony. Trudniej będzie ulokować akcje spółki sprzedającej mało realne marzenia kreślone na slajdach w świetnie przygotowanych prezentacjach. Część inwestorów – wbrew swej woli, ale w interesie własnego portfela – zostanie pozbawiona szansy poniesienia strat.

[i]Autor jest publicystą ekonomicznym[/i]

Z tegorocznych statystyk pierwszych publicznych ofert akcji (IPO) wynika, że osiem z dziesięciu największych IPO miało miejsce na giełdach azjatyckich. Debiutowały tam nie tylko spółki z Azji, w tym zwłaszcza z Chin, ale także firmy z Europy i USA.

Przed dziesięciu laty giełdy w regionie Azji i Pacyfiku miały 21,5-proc. udział w światowej wartości publicznych ofert. W tym roku skoczył on do 64 proc. Udział rynku amerykańskiego spadł z 41 do 20 proc.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Finanse
Fed tnie stopy procentowe. Rynek szykuje się na kolejne cięcia
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Finanse
Gorączka złota w Rosji. Obywatele na potęgę skupują kruszec
Finanse
Sąd ogłosił upadłość spółki Cinkciarz.pl. Co z pieniędzmi tysięcy klientów?
Finanse
Samsung Pay wchodzi do Polski. Cel: milion użytkowników w rok
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Finanse
Wojna o mobilne płatności. Samsung rzuca wyzwanie Blikowi
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama