Plany Gaz-Systemu warte co najmniej 11 mld zł

11 mld zł będą kosztować nowe rurociągi w kraju, gazoport w Świnoujściu i połączenia z sąsiadami

Publikacja: 09.02.2011 02:49

Gazociąg

Gazociąg

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Tak wynika z planów wydatków spółki Gaz-System, która odpowiada za za kluczowe inwestycje w Polsce poprawiające bezpieczeństwo zaopatrzenia w gaz ziemny. W dwuetapowej strategii zarząd zakłada, że do końca 2014 roku powstaną gazociągi i terminal gazu skroplonego w Świnoujściu o łącznej wartości 8 mld zł, a w kolejnym okresie – do 2018 roku – planowane projekty będą kosztować ok. 3 mld zł.

– Okazało się, że możemy taniej niż wcześniej prognozowano wykonać projekty w pierwszym etapie – przed 2015 r., co pozwoli nam na rozszerzenie listy – wyjaśnia prezes spółki Gaz-System Jan Chadam.

Drugi etap programu zależy nie tylko od Gaz-Systemu, bo kluczowe projekty dotyczą tzw. połączeń transgranicznych, czyli gazociągi łączące Polskę z Czechami i Słowacją mogą powstać w drugim etapie programu inwestycyjnego spółki – ok. 2016 roku. Prognozowane nakłady wyniosłyby ok. 800 mln zł. W tym czasie mogłaby ruszyć budowa połączenia na Litwę, lecz ze względu na znacznie większą skalę tego projektu i konieczność budowy rurociągu w północno-wschodniej Polsce dla Gaz-Systemu oznaczałoby to dodatkowe wydatki – ok. 900 mln zł. Prezes Chadam przyznaje, że bez wsparcia finansowego Brukseli trudno będzie zrealizować tę inwestycję. Liczymy na zaangażowanie Komisji Europejskiej, bo te projekty mają znaczenie dla bezpieczeństwa całej Unii – mówi „Rz” szef Gaz-Systemu.

O ile połączenie ze Słowacją wpisuje się w plan tzw. korytarza gazowego – od Polski po Chorwację – to rurociąg na Litwę jest szansą na dywersyfikację dostaw gazu do tego kraju uzależnionego od importu z Rosji.

Na razie wiadomo, że Bruksela może dofinansować prace projektowe i przygotowawcze dla planowanych rurociągów z Polski na Litwę i na Słowację (rurociąg z Polski do Czech, w rejonie Cieszyna, jest po stronie polskiej już gotowy, a jego uruchomienie zaplanowano na jesień tego roku). Nie ma natomiast pewności, że uda się uzyskać tak znaczące dofinansowanie jak w przypadku gazoportu i przygotowywanych gazociągów na terenie Polski.

[wyimek][b]3 mld zł[/b] ma kosztować drugi etap inwestycji Gaz-Systemu – od 2015 r. [/wyimek]

Z funduszy unijnych spółka ma zapewnione już dofinansowanie w wysokości 676 mln zł do inwestycji w Świnoujściu i ponad miliard złotych na rurociągi w Polsce (program operacyjny „Infrastruktura i środowisko – 456 mln zł oraz European Energy Programme for Recovery – 220 mln zł). Dzięki temu, choć koszty budowy terminalu LNG wynoszą 2,5 mld zł netto, to wydatki Gaz-Systemu będą mniejsze – 1,8 mld zł. Spółka przygotowuje emisję obligacji na kwotę 1,7 mld zl. Pierwszą transzę wyemituje pod koniec tego roku – na ok. 100 mln zł, kolejne zaplanowała na lata 2012 – 2014. Terminal LNG będzie gotowy w połowie 2014 r. wraz z niezbędnymi rurociągami, które Unia wsparła kwotą 1,08 mld zł.

[ramka][srodtytul]Terminal nie tylko dla Polski[/srodtytul]

Planowany terminal LNG w Świnoujściu ma służyć nie tylko na potrzeby Polski, ale też poprawić bezpieczeństwo zaopatrzenia w gaz krajów sąsiednich. Komisja Europejska chce, by powstał tzw. korytarz gazowy, czyli nowa droga transportu surowca – od Świnoujścia do Chorwacji poprzez budowę krótkich odcinków gazociągów między poszczególnymi krajami. Stąd Gaz-System liczy, że uda się wykorzystać niemal w pełni możliwości gazoportu.

Istniejące w Europie Zachodniej terminale zwykle wykorzystywane są w 50 – 70 proc. Jak dotąd spółka ma pewność, że usługę regazyfikacji zleci jej Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, które zakontraktowało dostawy gazu skroplonego w Katarze – do 1,5 mld m sześc. rocznie. Szefowie PGNiG planują rozmowy z producentami LNG, ale nie wiadomo, czy zdecydują się zawrzeć kolejne umowy wieloletnie. Stąd zamówienia złożone przez inne firmy – z Litwy, Czech czy Słowacji – będą szczególnie istotne. Wpłyną m.in. na poziom opłat za usługę regazyfikacji, a więc i koszty działania samego gazoportu. [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Tak wynika z planów wydatków spółki Gaz-System, która odpowiada za za kluczowe inwestycje w Polsce poprawiające bezpieczeństwo zaopatrzenia w gaz ziemny. W dwuetapowej strategii zarząd zakłada, że do końca 2014 roku powstaną gazociągi i terminal gazu skroplonego w Świnoujściu o łącznej wartości 8 mld zł, a w kolejnym okresie – do 2018 roku – planowane projekty będą kosztować ok. 3 mld zł.

– Okazało się, że możemy taniej niż wcześniej prognozowano wykonać projekty w pierwszym etapie – przed 2015 r., co pozwoli nam na rozszerzenie listy – wyjaśnia prezes spółki Gaz-System Jan Chadam.

Pozostało 85% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli