Nowa ustawa o transporcie Kolejowym - UTK

Do kancelarii rządu wpłynął projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym. W ciągu najbliższych dni powinien trafić do konsultacji międzyresortowych

Publikacja: 23.02.2011 03:31

Klienci przewoźników kolejowych w Polsce

Klienci przewoźników kolejowych w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

Przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury nowe zapisy mają się m.in. przyczynić do wzrostu liczby klientów korzystających z polskich kolei. Mają także wzmocnić pozycję szefa Urzędu Transportu Kolejowego, tak by nie powtórzyła się sytuacja z grudnia 2010 roku, kiedy po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy na trasach zapanował chaos. Szef UTK ma być powoływany na pięcioletnią kadencję, co zdaniem resortu infrastruktury ma zapewnić mu niezależność i możliwość sprawowania skutecznego nadzoru nad rynkiem, czego domaga się Bruksela.

Prezes urzędu będzie mógł zabronić wejścia na daną trasę przewoźnikowi, jeżeli miałoby to zaszkodzić przewoźnikowi, który już tę trasę obsługuje i korzysta z dotacji publicznej. – To bardzo istotne zapisy, które dadzą możliwość ochrony interesu publicznego i przewozów finansowanych przez państwo lub regiony – mówi „Rz" Andrzej Massel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport.

Nowe przepisy dają też szefowi UTK możliwość większego zaangażowania w proces powstawania i wdrażania nowego rozkładu jazdy pociągów. Przewidują one, że jeżeli przewoźnicy wraz z PKP PLK nie dojdą do porozumienia na tyle wcześniej by nowy rozkład wprowadzić bezproblemowo w życie – decyzję będzie podejmował właśnie prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Nowością jest też postawienie regulatora na straży interesów pasażerów, głównie w zakresie standardu usługi. Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy, „chodzi o takie elementy, jak higiena, komfort przewozu czy szeroko rozumiana możliwość realizacji przejazdu, na który zakupiono bilet w cywilizowanych warunkach".

– Co ważne, prezes UTK będzie mógł nakładać kary finansowe na przewoźników, którzy nie będą się stosować do jego decyzji – dodaje Massel.

Zgodnie z nową procedurą projekt ustawy najpierw trafia do Kancelarii Rady Ministrów. Po uzyskaniu zgody na dalsze kroki jest wysyłany do konsultacji społecznych i międzyresortowych.

Przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury nowe zapisy mają się m.in. przyczynić do wzrostu liczby klientów korzystających z polskich kolei. Mają także wzmocnić pozycję szefa Urzędu Transportu Kolejowego, tak by nie powtórzyła się sytuacja z grudnia 2010 roku, kiedy po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy na trasach zapanował chaos. Szef UTK ma być powoływany na pięcioletnią kadencję, co zdaniem resortu infrastruktury ma zapewnić mu niezależność i możliwość sprawowania skutecznego nadzoru nad rynkiem, czego domaga się Bruksela.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli