Przygotowania do budowy dróg

Rząd w tym roku wyda 649,5 mln zł na przygotowanie budowy nowych dróg, o 250 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze przetargi na budowę tras, których przygotowanie rozpocznie się w tym roku, mogą zostać ogłoszone w 2014 r. Na budowę dróg w latach 2012 – 2013 rząd planuje wydać ok. 43 mld zł

Publikacja: 10.02.2012 00:46

Wybrane przetargi na Przygotowanie prac do ogłoszenia w 2012 roku

Wybrane przetargi na Przygotowanie prac do ogłoszenia w 2012 roku

Foto: Rzeczpospolita

Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na półce znajdują się przygotowane projekty drogowe, z których uruchomieniem czeka rząd na uzyskanie dodatkowego finansowania. Wiele przetargów zostało już po ogłoszeniu wstrzymanych – również z uwagi na brak pieniędzy.

Rządowy plan budowy dróg został okrojony ze 121 mld zł do ok. 86 mld zł. Jeśli znajdą się oszczędności, wtedy część z zamrożonych projektów ruszy. Natomiast w budżecie państwa znalazły się pieniądze na przygotowanie inwestycji, które mają powstawać już za pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014 – 2020.

Tegoroczne plany

Wydatki na przygotowanie inwestycji, czyli m.in. zebranie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia o decyzję środowiskową czy przeprowadzenie prac archeologicznych, mają w tym roku wynieść 650 mln zł. – To nie jest mało, biorąc pod uwagę, że finansowanie takich inwestycji z reguły rozłożone jest na dwa lata – mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

W styczniu rząd ogłosił przetarg na zaprojektowanie 40-km odcinka drogi ekspresowej nr 7 z Koszwał do Kazimierzowa pod Elblągiem. Ma on połączyć budowaną już Południową Obwodnicę Gdańska z istniejącym odcinkiem trasy S7 – obwodnicą Elbląga. Projekt ma powstać w ciągu 20 miesięcy od rozstrzygnięcia przetargu.

– W I kwartale tego roku ogłosimy przetarg na dokumentację projektową kolejnego, liczącego 72 km odcinka S7 Napierki-Płońsk. W tym roku planujemy również m.in. ogłosić postępowania na przygotowanie budowy trasy S8 na odcinku Powązkowska – Modlińska, ekspresowej „siódemki" z Warszawy do Grójca i z Warszawy do Czosnowa. W planach jest też przygotowanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kilku obwodnic, m.in. Gryfina, Ostrowca czy Stalowej Woli – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Ubolewam, że na liście przygotowywanych projektów nie ma trasy nr 1 między Tuszynem a Częstochową i dalej do Pyrzowic czy autostrady A2 na wschód od Warszawy przez Siedlce. To duże przetargi, a na takie czekamy najbardziej – podsumowuje Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostal.

Zwolnienia nieuniknione

Jak podkreślają przedstawiciele spółek budowlanych, pracy mają jeszcze na najbliższe półtora roku.

– Jeżeli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dopiero zabiera się za przygotowanie prac studyjnych, to przetargi na projektowanie i budowę dróg zostaną realnie ogłoszone za dwa – trzy lata – mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Zdaniem Zbigniewa Kotlarka, prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, pierwsze przetargi na projektowanie i budowę tras zostaną ogłoszone w 2014 roku. – Do przygotowania inwestycji rząd zabrał się trochę za późno. Obecnie realizowane kontrakty skończą się w pierwszej połowie 2013 roku, potem branżę czeka około dwuletni zastój i konieczność restrukturyzacji – dodaje Michałowski.

Część firm chce w tym czasie realizować kontrakty kolejowe, inne szukają możliwość realizacji kontraktów poza granicami kraju.  – Trzeba liczyć się ze zwolnieniami w branży, wszyscy się do tego szykują. Pierwsze redukcje mogą nastąpić już pod koniec tego roku i na początku przyszłego – mówi Marek Michałowski. Zdaniem szefa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zwolnienia mogą – w zależności od firmy – objąć od kilku do kilkunastu proc. pracowników.

Nieco bardziej pesymistyczne prognozy przedstawia Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Prace może stracić nawet 20 proc. z 50 tys. osób zatrudnionych obecnie przy budowie dróg i autostrad – mówi Malusi. Jego zdaniem zwolnienia mają się rozpocząć  już w drugiej połowie tego roku.

Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostal, zapowiada, że część pracowników zostanie skierowana do inwestycji w energetykę. – Myślimy o tym, by wyjść poza Polskę. Badamy zarówno rynki południowej Europy, jak i możliwości na innych kontynentach – zapowiada Jaskóła.

Opinia: Wojciech Malusi, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa

Przygotowywanie inwestycji nie ma przełożenia na ich realizację. Mówimy o jednym z pierwszych kroków, jakim jest opracowanie dokumentacji i wykup gruntów. W ostatnim czasie wiele już przygotowanych inwestycji trafiło do zamrażarki, zastanawiam się, czy nie trafią tam i projekty przygotowywane w najbliższych latach. Kibicuję rządowi, by znalazł pieniądze na budowę tras. W interesie nas wszystkich jest, by pieniądze wydawane na przygotowanie kontraktów przyczyniły się do szybkiego powstania nowych dróg.

Setki autostrad w budowie

W tym roku na budowę nowych dróg mamy wydać o prawie 3 mld zł więcej niż w roku 2011, kiedy koszty wyniosły 26,4 mld zł.

Już w roku 2013  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zapłacić wykonawcom faktury o łącznej wartości ok. 12 mld zł. W tym  roku, jak zapowiedział Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, polska sieć dróg szybkiego ruchu ma liczyć 1500 km autostrad i ok. 2 tys. km tras szybkiego ruchu. To oznacza, że 2012 rok ma przynieść otwarcie kolejnych ok. 400 km autostrad i ok. 500 km tras ekspresowych. W tym roku ma się zakończyć m.in. budowa autostrady A1 z Torunia do Strykowa czy odcinka autostrady A2 z Łodzi do Warszawy.

Przetargi na nowe drogi rozstrzygnięte w  2011 roku  przez rząd są warte ok. 8 mld zł. Wszystkie będą realizowane w latach 2012 – 2013. Piętnaście postępowań wciąż trwa. W ubiegłym roku kierowcy dostali 205,5 km nowych autostrad i 62,2 km tras ekspresowych. Z tego prywatni koncesjonariusze zakończyli budowę ok. 170 km autostrad. Mowa o 65-km odcinku trasy A1 z Grudziądza do Torunia budowanym przez Gdańsk Transport Company oraz o blisko 106-km fragmencie A2 z Nowego Tomyśla do Świecka.

Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na półce znajdują się przygotowane projekty drogowe, z których uruchomieniem czeka rząd na uzyskanie dodatkowego finansowania. Wiele przetargów zostało już po ogłoszeniu wstrzymanych – również z uwagi na brak pieniędzy.

Rządowy plan budowy dróg został okrojony ze 121 mld zł do ok. 86 mld zł. Jeśli znajdą się oszczędności, wtedy część z zamrożonych projektów ruszy. Natomiast w budżecie państwa znalazły się pieniądze na przygotowanie inwestycji, które mają powstawać już za pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014 – 2020.

Pozostało 89% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli