Przygotowania do budowy dróg

Rząd w tym roku wyda 649,5 mln zł na przygotowanie budowy nowych dróg, o 250 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Pierwsze przetargi na budowę tras, których przygotowanie rozpocznie się w tym roku, mogą zostać ogłoszone w 2014 r. Na budowę dróg w latach 2012 – 2013 rząd planuje wydać ok. 43 mld zł

Publikacja: 10.02.2012 00:46

Wybrane przetargi na Przygotowanie prac do ogłoszenia w 2012 roku

Wybrane przetargi na Przygotowanie prac do ogłoszenia w 2012 roku

Foto: Rzeczpospolita

Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na półce znajdują się przygotowane projekty drogowe, z których uruchomieniem czeka rząd na uzyskanie dodatkowego finansowania. Wiele przetargów zostało już po ogłoszeniu wstrzymanych – również z uwagi na brak pieniędzy.

Rządowy plan budowy dróg został okrojony ze 121 mld zł do ok. 86 mld zł. Jeśli znajdą się oszczędności, wtedy część z zamrożonych projektów ruszy. Natomiast w budżecie państwa znalazły się pieniądze na przygotowanie inwestycji, które mają powstawać już za pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014 – 2020.

Tegoroczne plany

Wydatki na przygotowanie inwestycji, czyli m.in. zebranie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia o decyzję środowiskową czy przeprowadzenie prac archeologicznych, mają w tym roku wynieść 650 mln zł. – To nie jest mało, biorąc pod uwagę, że finansowanie takich inwestycji z reguły rozłożone jest na dwa lata – mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

W styczniu rząd ogłosił przetarg na zaprojektowanie 40-km odcinka drogi ekspresowej nr 7 z Koszwał do Kazimierzowa pod Elblągiem. Ma on połączyć budowaną już Południową Obwodnicę Gdańska z istniejącym odcinkiem trasy S7 – obwodnicą Elbląga. Projekt ma powstać w ciągu 20 miesięcy od rozstrzygnięcia przetargu.

– W I kwartale tego roku ogłosimy przetarg na dokumentację projektową kolejnego, liczącego 72 km odcinka S7 Napierki-Płońsk. W tym roku planujemy również m.in. ogłosić postępowania na przygotowanie budowy trasy S8 na odcinku Powązkowska – Modlińska, ekspresowej „siódemki" z Warszawy do Grójca i z Warszawy do Czosnowa. W planach jest też przygotowanie dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia budowy kilku obwodnic, m.in. Gryfina, Ostrowca czy Stalowej Woli – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Ubolewam, że na liście przygotowywanych projektów nie ma trasy nr 1 między Tuszynem a Częstochową i dalej do Pyrzowic czy autostrady A2 na wschód od Warszawy przez Siedlce. To duże przetargi, a na takie czekamy najbardziej – podsumowuje Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostal.

Zwolnienia nieuniknione

Jak podkreślają przedstawiciele spółek budowlanych, pracy mają jeszcze na najbliższe półtora roku.

– Jeżeli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dopiero zabiera się za przygotowanie prac studyjnych, to przetargi na projektowanie i budowę dróg zostaną realnie ogłoszone za dwa – trzy lata – mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Zdaniem Zbigniewa Kotlarka, prezesa Polskiego Kongresu Drogowego, pierwsze przetargi na projektowanie i budowę tras zostaną ogłoszone w 2014 roku. – Do przygotowania inwestycji rząd zabrał się trochę za późno. Obecnie realizowane kontrakty skończą się w pierwszej połowie 2013 roku, potem branżę czeka około dwuletni zastój i konieczność restrukturyzacji – dodaje Michałowski.

Część firm chce w tym czasie realizować kontrakty kolejowe, inne szukają możliwość realizacji kontraktów poza granicami kraju.  – Trzeba liczyć się ze zwolnieniami w branży, wszyscy się do tego szykują. Pierwsze redukcje mogą nastąpić już pod koniec tego roku i na początku przyszłego – mówi Marek Michałowski. Zdaniem szefa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa zwolnienia mogą – w zależności od firmy – objąć od kilku do kilkunastu proc. pracowników.

Nieco bardziej pesymistyczne prognozy przedstawia Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Prace może stracić nawet 20 proc. z 50 tys. osób zatrudnionych obecnie przy budowie dróg i autostrad – mówi Malusi. Jego zdaniem zwolnienia mają się rozpocząć  już w drugiej połowie tego roku.

Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostal, zapowiada, że część pracowników zostanie skierowana do inwestycji w energetykę. – Myślimy o tym, by wyjść poza Polskę. Badamy zarówno rynki południowej Europy, jak i możliwości na innych kontynentach – zapowiada Jaskóła.

Opinia: Wojciech Malusi, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa

Przygotowywanie inwestycji nie ma przełożenia na ich realizację. Mówimy o jednym z pierwszych kroków, jakim jest opracowanie dokumentacji i wykup gruntów. W ostatnim czasie wiele już przygotowanych inwestycji trafiło do zamrażarki, zastanawiam się, czy nie trafią tam i projekty przygotowywane w najbliższych latach. Kibicuję rządowi, by znalazł pieniądze na budowę tras. W interesie nas wszystkich jest, by pieniądze wydawane na przygotowanie kontraktów przyczyniły się do szybkiego powstania nowych dróg.

Setki autostrad w budowie

W tym roku na budowę nowych dróg mamy wydać o prawie 3 mld zł więcej niż w roku 2011, kiedy koszty wyniosły 26,4 mld zł.

Już w roku 2013  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zapłacić wykonawcom faktury o łącznej wartości ok. 12 mld zł. W tym  roku, jak zapowiedział Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, polska sieć dróg szybkiego ruchu ma liczyć 1500 km autostrad i ok. 2 tys. km tras szybkiego ruchu. To oznacza, że 2012 rok ma przynieść otwarcie kolejnych ok. 400 km autostrad i ok. 500 km tras ekspresowych. W tym roku ma się zakończyć m.in. budowa autostrady A1 z Torunia do Strykowa czy odcinka autostrady A2 z Łodzi do Warszawy.

Przetargi na nowe drogi rozstrzygnięte w  2011 roku  przez rząd są warte ok. 8 mld zł. Wszystkie będą realizowane w latach 2012 – 2013. Piętnaście postępowań wciąż trwa. W ubiegłym roku kierowcy dostali 205,5 km nowych autostrad i 62,2 km tras ekspresowych. Z tego prywatni koncesjonariusze zakończyli budowę ok. 170 km autostrad. Mowa o 65-km odcinku trasy A1 z Grudziądza do Torunia budowanym przez Gdańsk Transport Company oraz o blisko 106-km fragmencie A2 z Nowego Tomyśla do Świecka.

Jak zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na półce znajdują się przygotowane projekty drogowe, z których uruchomieniem czeka rząd na uzyskanie dodatkowego finansowania. Wiele przetargów zostało już po ogłoszeniu wstrzymanych – również z uwagi na brak pieniędzy.

Rządowy plan budowy dróg został okrojony ze 121 mld zł do ok. 86 mld zł. Jeśli znajdą się oszczędności, wtedy część z zamrożonych projektów ruszy. Natomiast w budżecie państwa znalazły się pieniądze na przygotowanie inwestycji, które mają powstawać już za pieniądze z unijnego budżetu na lata 2014 – 2020.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje