Znów miliardy na Wielkanoc

Polacy wydadzą na te święta ok. 12 mld zł, połowę kwoty przeznaczanej na Boże Narodzenie

Publikacja: 05.04.2012 20:26

Znów miliardy na Wielkanoc

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Święta każdorazowo oznaczają zwiększone wydatki oraz duży ruch w sklepach. Choć Wielkanoc prezentuje się znacznie skromniej pod względem poziomu wydatków niż Boże Narodzenie, jednak dla branży handlowej to i tak ważny okres z punktu widzenia rocznych wyników.

– Tegoroczny sezon zapowiada się dobrze, cały rynek handlowy generalnie zyskuje, więc ilościowo spodziewamy się wzrostu o blisko 5 proc. – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Handlowcy szacują, że wydatki Polaków na święta Wielkanocne to poziom 11 – 12 mld zł. W grudniu przed Bożym Narodzeniem w sklepach zostawiamy ponad 20 mld zł. Jednak ponad 50 proc. z tej kwoty trafia na prezenty, które na Wielkanoc kupowane są zdecydowanie rzadziej.

Wpływ na poziom wydatków mają także deklarowane w większości badań przez Polaków oszczędności. Z sondażu dla programu lojalnościowego Payback wynika, że sześciu na dziesięciu Polaków planuje na święta Wielkanocne wydać tyle samo co przed rokiem. Jednak już niemal co czwarty myśli o mniejszych wydatkach, a jedynie 16 proc. zapowiada ich zwiększenie. Z badania wynika także, że największa grupa, bo 44 proc., przeznaczy na nie 250 – 500 zł.

Wydatki mogą być jednak wyższe z powodu rosnących cen. – Wartościowo dynamika sprzedaży w sklepach może być wyższa z powodu inflacji, zdrożały mięso, nabiał i jaja – mówi Faliński. Rosną ceny zwłaszcza jaj, droższych o niemal 100 procent niż przed rokiem. Według danych Banku Gospodarki Żywnościowej 8,5 – 10 proc. więcej niż przed rokiem może kosztować mięso, niemal 11 proc. droższe mogą być również ryby. Z kolei ceny mleka i przetworów mleczarskich są 4 – 5 proc. wyższe, a pieczywa i produktów zbożowych o 2,5 – 3 proc.

Szansą na zmniejszenie wydatków są dodatkowe świadczenia wypłacane przed świętami przez pracodawców. Z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Sodexo wynika, że Wielkanoc to po Bożym Narodzeniu oraz okresie wakacyjnym trzeci co do popularności moment na ich wypłacenie. Takie świadczenia deklaruje

31 proc. firm i oznacza to wzrost o ponad 60 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jednak nie we wszystkich krajach widać skłonność do oszczędzania. Statystyczny Amerykanin na Wielkanoc wyda ponad 131 dol., co oznacza w skali całego kraju 16,8 mld dol. Zwyczajowo kupowane w USA także z okazji Wielkanocy podarunki dotyczą głównie dzieci, a w przeważającej części są to drobne słodycze. W przypadku dorosłych w grę wchodzą właściwie tylko okolicznościowe kartki z życzeniami, które chce kupić co druga osoba, wydając na ten cel średnio po niewiele ponad 7 dol.

Tegoroczny sezon z punktu widzenia sklepów wygląda mimo wszystko optymistycznie. – Obawy co do poziomu wydatków konsumenckich budzą zwłaszcza drożejące paliwa. Dlatego sklepy szczególną wagę przywiązują do organizowania promocji – mówi Matthew Shay, prezes NRF.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje