Rozwój sektora nowoczesnych usług dla biznesu nabiera tempa. Według informacji reprezentującego branżę Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) 28 na 30 ankietowanych ostatnio inwestorów przyznało, że planują dalszy rozwój w Polsce, a w konsekwencji zwiększenie zatrudnienia.

Przyciągamy coraz więcej usług finansowych. – Są największym, najbardziej obiecującym kawałkiem tortu do podziału, stanowiącym przeszło połowę całego sektora usług – podkreślał wczoraj na zorganizowanej w Sopocie III konferencji ABSL Marek Grodziński, wiceszef tej organizacji i wiceprezes Capgemini BPO Poland. Jak zaznaczył, w Polsce zaczynają już powstawać huby obsługujące wielkie banki i centra rozliczeniowe. To jeden z elementów przejścia na kolejny, wyższy poziom działalności.

Usługi 3.0 to zresztą główny motyw konferencji ABSL. W rozwoju sektora najpierw było przenoszenie do Polski prostszych inwestycji typu call center (ABSL określa ten etap jako usługi 1.0), potem doszła optymalizacja pracy poprzez stosowanie coraz nowocześniejszych narzędzi informatycznych (np. papierowe faktury weszły do komputerów) i zaawansowanych metod zarządzania – są to usługi 2.0. – Teraz nadchodzi kolejna ewolucja. Wykorzystując dostęp do wielkich baz danych, możemy wykonywać zadania, które dziś robią analitycy z Wall Street – tłumaczy Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe. Przykładem takiego wyższego poziomu usług typu 3.0 może być analiza trendów rynkowych i sporządzenie raportów na giełdę nowojorską, jaką Infosys przygotowuje dla jednego ze zleceniodawców.

W tym roku tylko w najważniejszych dla branży miastach przybędzie łącznie co najmniej kilkanaście nowych inwestycji w sektorze usług biznesowych. Przykładowo w Krakowie zapowiedziały się takie firmy jak BBH, Cisco, Energy Micro, FMC Technologies, Heineken, Premier Farnell, EDF; w Łodzi BSH, Citi, HP oraz Sii; we Wrocławiu Bank of New York Mellon, Becton Dickinson, Dolby; w Trójmieście Bayer, Metsa Group, Turaz, WNS Global Ser- vices. Do innych ośrodków miejskich wchodzą HolidayCheck, Pilkington, Capgemini, Philips czy Metro Services.

Liderem w zatrudnieniu jest Kraków: w końcu ubiegłego roku liczba pracowników sektora sięgała 19,4 tys. Na drugim miejscu znajduje się Warszawa – 14,2 tys., natomiast zamyka podium Wrocław – 12,6 tys.