Polacy przestali budować drogi

Polskie firmy przestają startować w przetargach na budowę dróg. Mają problemy ze zdobyciem kapitału.

Publikacja: 26.04.2013 02:15

Polacy przestali budować drogi

Foto: Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Największe przedsiębiorstwa zajmujące się budową autostrad i dróg ekspresowych po prostu zniknęły z rynku. PBG ogłosiła upadłość, Polimex-Mostostal walczy o przetrwanie. Mniejsi gracze, którzy starają się zaistnieć jako główni wykonawcy, mają problemy z uzyskaniem środków na realizacje inwestycji.

Coraz więcej ofert w rządowych przetargach składają firmy nowe na naszym rynku, głównie z Czech.

W  sześciu największych ostatnio przetargach na 43 złożone oferty zaledwie trzy należały do firm z kapitałem polskim. Były to m.in. Mosty Łódź czy PRD Lubartów, która brała udział w przetargu na budowę rzeszowskiego odcinka autostrady A4 i dokończenie budowy drogi S19 z Rzeszowa do Śliwicznej.

– Większość polskich firm odpada już na etapie prekwalifikacji, zanim zostaną dopuszczone do złożenia ofert cenowych. I to mimo że mają doświadczenie, maszyny i pracowników – mówi Eugeniusz Urban, prezes Przedsiębiorstwa Robót Drogowych Lubartów. Jak wyjaśnia, to konsekwencja m.in. sumowania doświadczeń, bo firmy, które legitymują się dokonaniami spółek matek, mają go oczywiście więcej. – Przykładem jest chociażby Covec, który na  papierze miał doświadczenie i kadrę, ale w Polsce rozpoczął od szukania podwykonawców – dodaje Urban.

Część firm, które nie mają za sobą międzynarodowych korporacji, ma problemy z uzyskaniem gwarancji bankowych i kredytów na realizację inwestycji. – Po ostatnich upadłościach w branży banki zraziły się do finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Firmy sygnalizują, że mają ogromne trudności z uzyskaniem gwarancji lub kredytów – mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

– Firmy budowlane mają kłopoty z płynnością, tworzą się zatory płatnicze. Dlatego otrzymanie kredytu czy gwarancji bankowej jest dziś dużo trudniejsze. Banki wymagają mocnych zabezpieczeń – przyznaje Piotr Jabłoński, dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej Raiffeisen Pol- bank. Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Infrastructure, twierdzi, że problem z finansowaniem dotyczy wszystkich obecnych na polskim rynku.

Największe przedsiębiorstwa zajmujące się budową autostrad i dróg ekspresowych po prostu zniknęły z rynku. PBG ogłosiła upadłość, Polimex-Mostostal walczy o przetrwanie. Mniejsi gracze, którzy starają się zaistnieć jako główni wykonawcy, mają problemy z uzyskaniem środków na realizacje inwestycji.

Coraz więcej ofert w rządowych przetargach składają firmy nowe na naszym rynku, głównie z Czech.

Pozostało 80% artykułu
Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli