Najwięcej spraw dotyczyło banków – 1399. To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2012 r. Najwięcej zastrzeżeń było do obsługi rachunków (334), udzielania kredytów konsumenckich i pożyczek (327), jakości obsługi klientów (294) oraz dotyczących kredytów hipotecznych(134). Kwestie poruszane przez skarżących dotyczyły m.in. opłat za prowadzenie rachunków, braku wykonania lub nieterminowej realizacji dyspozycji, a także blokady rachunku na skutek egzekucji.

Zgłoszono także zastrzeżenia do sposobu realizacji przez bank całkowitej spłaty kredytu, sprzedaży wierzytelności firmom zewnętrznym oraz braku aktualizacji informacji w BIK.

Na ubezpieczycieli były 1043 skargi, o 11 proc. więcej niż przed rokiem. 799 dotyczyło ubezpieczycieli majątkowych, a 129 życiowych. Złożono także 94 skargi na działalność oddziałów ubezpieczycieli państw członkowskich UE (2/3 dotyczyło jednego podmiotu). Ponadto odnotowano 1 skargę na działalność brokerską i 20 na agentów ubezpieczeniowych.

Jednak największy wzrost skarg dotyczył instytucji z sektora kapitałowego. Do UKNF wpłynęło ich 127, czyli o 119 proc. więcej niż przed rokiem. W I kw. wpłynęło także 56 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych (SKOK), które zostały aobjęte nadzorem KNF pod koniec 2012 r. (w IV kw. 2012 r. złożono 35 skarg na działalność kas). A 23 skargi dotyczące nieprawidłowości w świadczeniu usług płatniczych przez podmioty inne niż banki.