Reklama
Rozwiń

Zagraniczna ekspansja: wielkie wyzwanie, które warto podjąć

Polskie firmy wciąż niezbyt chętnie inwestują za granicą. ?Obecna sytuacja geopolityczna też raczej ich do tego nie skłania.

Publikacja: 05.09.2014 10:53

Piotr MAzurkiewicz

Z zaprezentowanych w trakcie panelu „Polskie firmy na globalnej scenie" badań think tanku Poland, Go Global! wynika nawet, że zainteresowanie inwestycjami zagranicznymi spada. W 2013 r. bowiem niemal 40 proc. badanych firm deklarowało, że prowadzi działalność na rynkach międzynarodowych, a kolejne niemal 10 proc. chciało je rozpocząć. W tegorocznej edycji badania już tylko 32,1 proc. zadeklarowało obecność na rynkach zagranicznych.

– Powodów jest kilka, ale tym nasuwającym się najszybciej jest brak umiejętności działania „na dwie ręce". Polski rynek jest chłonny i póki operacje w kraju idą dobrze, to firmy nie są specjalnie zainteresowane eksportem – mówił Franciszek Hutten-Czapski, dyrektor zarządzający Boston Consulting Group w Polsce.

Może to być efekt choćby trwającego od wielu miesięcy kryzysu na wschodzie, który w ostatnim czasie jeszcze narasta, czego efektem są unijne sankcje oraz rosyjskie embargo na szereg produktów m.in. z UE.

Z drugiej strony nie brakuje przykładów na duże zainteresowanie zagranicznymi projektami. – Z dwóch edycji badania nie można wyciągać zbyt daleko idących wniosków. Umiędzynarodowienie polskich firm powinno być priorytetem dla wszystkich i trzeba je wspierać w takich projektach, niezależnie od aktualnych okoliczności – podkreślał Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.

Reklama
Reklama

Także przedstawiciele rządu deklarowali swoje zaangażowanie w promocję międzynarodowej aktywności naszych przedsiębiorstw. – W pierwszym półroczu odnotowaliśmy wzrost eksportu o 8 proc. W ministerstwie widzimy też ogromny wzrost zainteresowania uczestniczeniem w misjach gospodarczych – mówiła Katarzyna Kacperczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Nie ulega wątpliwości, że inwestowanie poza rynkiem macierzystym to dla większości przedsiębiorstw ogromne wyzwanie. – 20 lat temu prezes Samsunga zadeklarował, że po tym czasie jego firma pokona Sony, na co zgromadzeni na konferencji dziennikarze niemal nie pospadali z krzeseł – mówił prowadzący panel Andrzej Jacaszek, dyrektor zarządzający spółki ICAN, wydawca „Harvard Business Review" w Polsce.

Dzisiaj wiadomo, że deklaracja nie była przesadzona, a do złożenia podobnej został wywołany Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź. – Mogę zatem zadeklarować, że za 20 lat będziemy więksi niż koncern AngloAmerican i na przodkach nie będą już pracowali górnicy, tylko roboty – da to nam pozycję najnowocześniejszej firmy wydobywczej na świecie – zadeklarował, wzbudzając aplauz gości.

Przywołano również przykład Japonii, która bardzo skutecznie przez dekady promowała swoje firmy za granicą. Za inwestycją dużego koncernu zawsze na rynek wchodziły mniejsze firmy. Choć dzisiaj kraj ten nie może się już pochwalić tak dużą skutecznością w promocji za granicą, to jednak inne państwa taki model chętnie wybierają. I Polska nie wypada tu źle. Z badań wynika, że ponad 85 proc. zagranicznych przejęć polskich firm kończy się sukcesem.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama