Bank Światowy zakończył pionierski projekt badania potrzeb polskich przedsiębiorców. Jaki był cel tego przedsięwzięcia?
Polska w ciągu 5 lat wyda 10 mld euro na innowacje. Naszym głównym celem było pomóc polskiemu rządowi, aby były to mądre inwestycje. Mądry inwestor jest selektywny – Polska musi lepiej wyznaczać priorytety i znajdować firmy o największym potencjale innowacyjnym. Żeby to osiągnąć, trzeba umieścić biznes u steru polityki innowacyjnej i odejść od odgórnego i biurokratycznego decydowania o priorytetach. Dlatego Bank Światowy wskazał innowacyjne sposoby angażowania biznesu, nauki i administracji we współtworzenie polityki innowacyjnej. Mają one pomóc w rozpoznaniu rzeczywistych potrzeb i potencjału przedsiębiorstw i lepiej dopasować publiczne wsparcie. Zaprojektowany przez nas wspólnie z Ministerstwem Rozwoju proces przedsiębiorczego odkrywania pomaga też rządowi i regionom w znalezieniu najlepszych firm – ukrytych czempionów, którzy mogą zdobyć globalne rynki. Polska gospodarka w nie obfituje, ale od bycia liderem w jednym z województw do zostania światowym graczem jest długa droga – trzeba im w tym pomóc.