Dotychczas zrealizowane filmy o Powstaniu Warszawskim

Publikacja: 29.07.2009 02:09

Kanał

Kanał

Foto: EAST NEWS

[srodtytul]Kanał 1956, reż. Andrzej Wajda[/srodtytul]

Pierwszy i – mimo upływu lat – najważniejszy obraz poświęcony tragedii powstania i jego żołnierzy (scenariusz Jerzego Stefana Stawińskiego, uczestnika walk, dowódcy kompanii łączności mokotowskiego Pułku „Baszta”). 56. dzień chylącego się ku upadkowi powstania, Mokotów. Po nieudanej próbie przebicia się przez stanowiska niemieckie kompania porucznika „Zadry” wchodzi do kanału, by tą drogą przedostać się do Śródmieścia. Z ponad 40-osobowego oddziału nie ocaleje nikt.

[srodtytul]Eroica 1957, reż. Andrzej Munk[/srodtytul]

Podtytuł filmu brzmi: „Symfonia bohaterska w dwóch częściach”. W pierwszej – „Scherzo alla Polacca” oglądamy powstanie oczami warszawskiego cwaniaka-racjonalisty Dzidziusia Górkiewicza (Edward Dziewoński) niemającego zamiaru ginąć, nawet w imię ojczyzny, który w zakończeniu staje się postacią tragiczną. Akcja drugiej – „Ostinato lugubre” rozgrywa się w obozie jenieckim wśród oficerów, uczestników kampanii wrześniowej i świeżo przybyłych żołnierzy powstania.

[srodtytul]Kamienne niebo 1959, reż. Ewa i Czesław Petelscy[/srodtytul]

Kameralny dramat psychologiczny, zrealizowany na podstawie powieści Jerzego Krzysztonia, ukazuje tragedię pięciu osób zasypanych w piwnicy domu zbombardowanego podczas powstania. Niemal całkowicie pozbawieni nadziei, w obliczu nieuchronnie zbliżającej się śmierci bohaterowie przechodzą najcięższą próbę charakterów, przybierają diametralnie odmienne postawy. Utrata wiary sąsiaduje tu z tęsknotą za miłością, emocjonalny chłód – z szaleństwem i rozpaczą.

[srodtytul]Godzina W 1978, reż. Janusz Morgenstern[/srodtytul]

Film, zrealizowany na motywach opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego, jest zapisem jednego, przełomowego dla dziejów stolicy dnia – 1 sierpnia 1944 r. Niemcy powoli wycofują się z miasta. Całe konspiracyjne podziemie czeka na rozkaz wybuchu powstania. Trwają gorączkowe przygotowania do zbrojnego wystąpienia. W jednym z umówionych punktów zbiera się pluton Armii Krajowej. Mają zaatakować hitlerowskie koszary. Wybija godzina W. Młodzi żołnierze chwytają za broń.

[srodtytul]Dzień czwarty 1984, reż. Ludmiła Niedbalska[/srodtytul]

Paradokumentalny obraz odtwarzający pierwsze dni powstania. Jego główny bohater – poeta Krzysztof Kamil Baczyński (Krzysztof Pieczyński) – ukazany został na tle nierównych walk powstańców z hitlerowcami oraz licznych retrospekcji, w których wiele miejsca poświęcono jego żonie Barbarze. Reżyserka – sama uczestniczka powstania – ukazała jego rzeczywistość bez patosu i wzniosłej symboliki. Zaletą jest doskonałe wtopienie w tkankę narracji materiałów archiwalnych.

[srodtytul]Kanał 1956, reż. Andrzej Wajda[/srodtytul]

Pierwszy i – mimo upływu lat – najważniejszy obraz poświęcony tragedii powstania i jego żołnierzy (scenariusz Jerzego Stefana Stawińskiego, uczestnika walk, dowódcy kompanii łączności mokotowskiego Pułku „Baszta”). 56. dzień chylącego się ku upadkowi powstania, Mokotów. Po nieudanej próbie przebicia się przez stanowiska niemieckie kompania porucznika „Zadry” wchodzi do kanału, by tą drogą przedostać się do Śródmieścia. Z ponad 40-osobowego oddziału nie ocaleje nikt.

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta