Największe katastrofy finansowe Hollywood ostatnich miesięcy. Na liście gwiazdy

Wielcy przegrani rynku filmowego ostatniego czasu to m.in. „Joker. Folie a Deux”, prequel „Furiozy” i film marzeń Francisa Forda Coppoli.

Publikacja: 03.05.2025 18:32

Joaquin Phoenix i Lady Gaga na premierze filmu „Joker. Folie a Deux”

Joaquin Phoenix i Lady Gaga na premierze filmu „Joker. Folie a Deux”

Foto: PAP/Avalon

Wielkie hollywoodzkie superprodukcje to teoretycznie synonim ogromnych zysków. Ale to również wielkie ryzyko, bo zdarzają się ogromnie kosztowne finansowe wpadki. Portal filmowy Deadline Hollywood prześledził wpływy z wielu kosztownych filmów. Analitycy nie ograniczyli się do wpływów z kin. Poczekali na rezultaty finansowe sprzedaży do telewizji czy streamingu. Które superprodukcje przyniosły ostatnio największe straty?

„Joker. Folie a Deux” – 143 mln dolarów straty 

Niechlubne pierwsze miejsce zajmuje „Joker. Folie a Deux”. Pierwszy „Joker” odniósł niebotyczny sukces: z kategorią R (czyli dla widzów od 18 lat) przyniósł z kin świata 1,1 mld dolarów. Na produkcję kolejnej opowieści o Jokerze, zrealizowanej przez Todda Phillipsa, znów z Joaquinem Phoenixem w roli głównej, Warner Bros wyłożył więc okrągłe 200 mln dolarów. Do tego dołożył 106 mln na reklamę, inne jego koszty pochłonęły kolejne 65 mln. Łącznie daje to nakłady w wysokości 371,1 mln dolarów. A film poniósł finansową klapę. W kinach całego świata zarobił 207,5 mln dolarów, z czego do producenta wpłynęło 87 mln. Z płyt, telewizji i streamingu doszło jeszcze 140 mln. W efekcie Warner stracił na „Jokerze. Folie a Deux” 144,3 mln dolarów. Nie pomógł ani rewelacyjny Phoenix, ani występująca w tym filmie z powodzeniem Lady Gaga. 

Nie lepiej poszło innej produkcji Warnera „Furioza. Saga Mad Max”. Tym razem australijski reżyser George Miller zdecydował się nie na sequel „Mad Maxa”, lecz na prequel opowiadający historię kobiecej bohaterki serii, którą grała w poprzednich filmach Charlize Theron. Z nowego filmu jednak gwiazda wycofała się, a na ekranie zastąpiła ją Anya Taylor-Joy. Efekt? „Furioza” miała budżet 168 mln dolarów, jej reklama pochłonęła 108 mln, dodatkowe koszty wyniosły 54,6 mln. To daje łączne wydatki 330,6 mln dolarów. Tymczasem film na całym świecie zarobił w kinach 174 mln dolarów, z których Warner dostał 76 mln. 135 mln doszło z płyt, telewizji i streamingu. Razem dało to przychód 211 mln. Strata producenta wyniosła 119 mln dolarów.

„Megalopolis” – 75,5 mln dolarów straty

Na liście wielkich przegranych jest też „Megalopolis” Francisa Forda Coppoli. To wyjątkowa produkcja – spełnienie marzeń wielkiego reżysera: dystopijna historia, której akcja toczy się w metropolii w stylu Nowego Jorku, gdzie zdarzyła się potworna katastrofa. Podczas prac nad odbudową części miasta zderzają się  koncepcje burmistrza i patrzącego w przyszłość architekta. W filmie jest też wiele odniesień do Rzymu z okresu upadku cesarstwa. Coppola nie znalazł producenta dla tego filmu. Próbował przepchnąć ten projekt od dwudziestu lat. Gdy nie znalazł inwestorów, sam wyłożył 120 mln dolarów na produkcję zastawiając swoje winnice.

Czytaj więcej

Nieznane wywiady papieża Franciszka

Film wchodził na ekrany z ogromnym trudem, nie pomogła mu nawet premiera podczas festiwalu w Cannes. Ostatecznie ze wszystkich rynków świata przyniósł zaledwie 14,4 mln dolarów, z których do producenta trafiło 3,5 mln. Z telewizji, streamingu, płyt, sprzedaży zagranicznej doszło jeszcze 67 mln, dając łączne wpływy 70,5 mln. Tymczasem wydatki było ogromne. Poza 120-milionowym budżetem filmu, 26 mln pochłonęła reklama i dystrybucja. Łącznie po stronie wydatków jest więc 146 mln. Coppola na tym przedsięwzięciu stracił 75,5 mln dolarów. Wygląda na to, że winnice są, niestety, stracone bezpowrotnie.

Wielkie hollywoodzkie superprodukcje to teoretycznie synonim ogromnych zysków. Ale to również wielkie ryzyko, bo zdarzają się ogromnie kosztowne finansowe wpadki. Portal filmowy Deadline Hollywood prześledził wpływy z wielu kosztownych filmów. Analitycy nie ograniczyli się do wpływów z kin. Poczekali na rezultaty finansowe sprzedaży do telewizji czy streamingu. Które superprodukcje przyniosły ostatnio największe straty?

„Joker. Folie a Deux” – 143 mln dolarów straty 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Mastercard OFF CAMERA: Kraków zalany słońcem i ciekawymi filmami
Film
Nieznane wywiady papieża Franciszka
Film
Bono gwiazdą Cannes. Na festiwalu odbędzie się premiera dokumentu o muzyku U2
Film
Film o kocie, który ucieka po gigantycznej powodzi, podbił świat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Film
Już dzisiaj poznamy laureatów SCRIPT PRO! | 6 dzień 18.Mastercard OFF CAMERA
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne