Wenecja 2022: Filmowcy walczą o wolność słowa i spojrzenia na świat

W głównym konkursie Jafar Panahi pokazał nowy film „No Bears”

Publikacja: 10.09.2022 06:53

Wenecja 2022: Filmowcy walczą o wolność słowa i spojrzenia na świat

Foto: AFP

Wczorajszy dzień należał w Wenecji do Jafara Panahiego. W głównym konkursie pokazany został jego ostatni film „No Bears”. Chyba najlepszy, jaki nakręcił w ostatnich latach. Film o nim samym. O tym, jak mimo zakazu pracy i wyjazdu za granicę, kręci film dzięki pomocy przyjaciół. Ale też o mechanizmach rządzących życiem małego, przygranicznego miasteczka.

Film zebrał dobre recenzje, ale irańskiego artysty, jak zwykle, nie było na premierze. I Wenecja znów upomniała się o wolność dla uwięzionego reżysera. A także innych twórców represjonowanych przez rządy swoich krajów. Przed oficjalnym pokazem „No Bears”, kiedy widzowie wchodzili do Pałacu Festiwalowego, drzwi nagle się otworzyły i z kina wyszedł tłum ludzi. Na ich czele stanęły m.in. przewodnicząca tegorocznego jury konkursu głównego Julianne Moore, członkini tego samego gremium – Audrey Diwan, przewodnicząca jury Horyzontów — Isabel Coixet, reżyserki Sally Potter i Laura Bispuri.

Czytaj więcej

Wenecja 2022. Mocny film Floriana Zellera

Na czerwonym dywanie pojawiły się plakaty z żądaniem uwolnienia trzech irańskich filmowców znów w tym roku zatrzymanych – Jafara Panahiego, Mohamada Rasoulofa i Mostafy Al-Ahmada. Upomniano się również o wolność producentki Ma Aeint z Birmy, która przez wojskowy reżim została oskarżona o sianie niepokoju, rozpowszechnianie fałszywych informacji i agitowanie przeciwko rządowi i skazana na 3 lata więzienia i ciężkich robót. Broniono również represjonowanego producenta tureckiego Çiğdema Matera.

Uczestnicy protestu przez 10 minut stali w bezruchu przez Pałacem Festiwalowym, zanim wrócili do kina, by obejrzeć „No Bears”.

Filmowcy od lat upominają się o niezależność, zniesienie cenzury i prawo do swobodnego wypowiadania się artystów żyjących w reżimach ograniczających wolność ludzi.

Wczorajszy dzień należał w Wenecji do Jafara Panahiego. W głównym konkursie pokazany został jego ostatni film „No Bears”. Chyba najlepszy, jaki nakręcił w ostatnich latach. Film o nim samym. O tym, jak mimo zakazu pracy i wyjazdu za granicę, kręci film dzięki pomocy przyjaciół. Ale też o mechanizmach rządzących życiem małego, przygranicznego miasteczka.

Film zebrał dobre recenzje, ale irańskiego artysty, jak zwykle, nie było na premierze. I Wenecja znów upomniała się o wolność dla uwięzionego reżysera. A także innych twórców represjonowanych przez rządy swoich krajów. Przed oficjalnym pokazem „No Bears”, kiedy widzowie wchodzili do Pałacu Festiwalowego, drzwi nagle się otworzyły i z kina wyszedł tłum ludzi. Na ich czele stanęły m.in. przewodnicząca tegorocznego jury konkursu głównego Julianne Moore, członkini tego samego gremium – Audrey Diwan, przewodnicząca jury Horyzontów — Isabel Coixet, reżyserki Sally Potter i Laura Bispuri.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia
Film
„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
Zmarła Eleanor Coppola, reżyserka i żona reżysera