Znawca duszy

10 lat temu, 11 stycznia 2003 roku, w Paryżu w wieku 77 lat zmarł reżyser Maurice Pialat, twórca m.in. głośnego filmu "Pod słońcem szatana", nagrodzonego w 1987 roku Złotą Palmą festiwalu canneńskiego

Publikacja: 11.01.2013 00:01

"Pod słońcem Szatana"

"Pod słońcem Szatana"

Foto: materiały prasowe

Tekst z archiwum "Rzeczpospolitej"

Pialat urodził się 21 sierpnia 1925 roku w Puy-de-Dome we Francji. Skończył Akademię Sztuk Pięknych w Paryżu i przez kilka lat po studiach zajmował się malowaniem.

W 1958 roku stanął za kamerą, by zrealizować cykl krótkich filmów. Jeden z nich "Miłość istnieje" dostał nagrodę na festiwalu filmowym w Wenecji. Po dziesięciu latach pracy w telewizji Pialat zadebiutował jako fabularzysta obrazem "L'enfance nue" ("Nagie dzieciństwo") - prostą, częściowo autobiograficzną opowieścią o okresie dorastania, nakręconą w stylu Cinéma-vérité. Podobna szczerość cechowała następny film Pialata "Nie zestarzejemy się razem" (1972), w którym reżyser opowiadał o własnej nieszczęśliwej miłości zakończonej bolesnym rozstaniem.

Jego filmy żywiły się codziennością. Opowiadając o zwykłym życiu i zwykłych ludziach, Francuz potrafił tworzyć historie poruszające prawdą obserwacji. Zaczął też uchodzić za znawcę kobiecej duszy. Świetne kreacje tworzyły w jego obrazach: Marlene Jobert jako Catherine z "Nie zestarzejemy się razem", Isabelle Huppert jako tytułowa bohaterka "Loulou" - nienasycona erotycznie mieszczka, która wiąże się z gardzącym pracą robotnikiem, wreszcie Sandrine Bonnaire w "Za nasze miłości". Ten ostatni film, nagrodzony w 1983 roku Cezarem, był opowieścią o dziewczynie niezdolnej do miłości - niewiele takich obrazów można było znaleźć we francuskim kinie.

Swój najważniejszy film "Pod słońcem szatana" Pialat zrealizował w 1987 roku. Objawił w nim inną zupełnie twarz. Opisał walkę wiejskiego proboszcza o duszę perwersyjnej morderczyni. Walkę przegraną. Było w tym dziele tak głębokie przekonanie o potędze zła, że nawet przyznana mu Złota Palma w Cannes została przez część krytyków uznana za nagrodę kontrowersyjną. Inni jednak docenili odwagę i niekonwencjonalność reżysera.

W latach 90. Pialat zrealizował tylko dwa filmy "Van Gogh" oraz "Le Garcu", do końca jednak pozostał znaczącą postacią francuskiej kinematografii.

Trailer: Sous le soleil de Satan, Maurice Pialat

from

Mickael Hery

on

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów