Życiorysy pędzlem malowane

Jak powstawały najbardziej znane prace wybitnych artystów – to jedno z najważniejszych pytań, na jakie odpowiada serial „Potęga sztuki” zrealizowany przez BBC. Bohaterami kolejnych odcinków są: Caravaggio, Rembrandt van Rijn, Gian Lorenzo, Bernini, Vincent van Gogh, Jacques-Louis David, Joseph Turner, Pablo Picasso i Mark Rothko. Cykl został uhonorowany w ubiegłym roku prestiżową nagrodą Emmy.

Publikacja: 31.01.2008 11:25

Życiorysy pędzlem malowane

Foto: PAT

Przewodnikiem w wyprawach do światów poszczególnych artystów jest Simon Michael Schama, brytyjski profesor historii i historii sztuki na Columbia University w Nowym Jorku. Były krytyk sztuki magazynu „The New Yorker” był także współtwórcą innego serialu dokumentalnego BBC — „A History of Britain”.

„Potęga sztuki” to opowieści o malarzach poprzez ich najsłynniejsze obrazy, m.in. „Nocną straż” Rembrandta, „Ścięcie Jana Chrzciciela” Caravaggia, „Śmierć Marata” Davida czy „Guernikę” Picassa. Dzieła artystów są punktem wyjścia do opowieści o ich życiu i twórczości. Fabularyzowane scenki biograficzne przeplatają się z prezentacjami dzieł. A Simon Schama opowiadając emocjonująco potrafi uruchomić wyobraźnię i wrażliwość widzów.

O „Ekstazie świętej Teresy” Berniniego: „Niewątpliwie ekstaza… Odchylona głowa, otwarte usta, wpół zamknięte oczy o ciężkich powiekach… Anielska dłoń delikatnie odkrywa pierś… Musimy patrzeć, ale nie wiemy, gdzie podziać oczy…” i dodaje „Nic dziwnego, że w obliczu tego dzieła historycy sztuki wiją się, by się wymigać od stwierdzenia oczywistości — że patrzymy na dramat ciała, o takiej intensywności, jakiej nikt z nas nie doświadczył”.

Simon Schama opowiada w sposób tak obrazowy, że z powodzeniem mógłby przedstawiać prezentowane dzieła słuchaczom radiowym, a nie tylko telewidzom. Namalowany przez Rembrandta portret kupca Nicolaesa Rutsa opisuje: „Handluje futrami. Najcenniejszymi rosyjskimi sobolami… Miękka kaskada futra spływa z ramion modela niczym rzeka luksusu… Lekko naelektryzowana, uniesiona sierść, przez którą zmysłowo przedarła się dłoń... Dzięki starannie przygładzonym wąsom i bystrym oczom, patrzącym niemal tak przenikliwie jako oczy zwierząt, z których zdarto futra, Ruts rzuca nam inteligentne, lekko zniecierpliwione spojrzenie”.

„Męczeństwo św. Mateusza” Caravaggia przedstawia: „Odziera scenę z jej odległości i powagi. Maluje to, co dobrze zna — brutalną napaść w ciemnej uliczce. Przerażenie, chaos, histeria… Postaci wirują w nieopanowanym ruchu. To scena namalowana tak, jakby rzucił na nią okiem ktoś uciekający w popłochu. Tak właśnie namalował siebie Caravaggio. Drżenie, migotliwe światło, mocny chwyt, urywane słowa i krzyk. Pośrodku tej szalonej akcji jest jeden stały punkt, zalany światłem tak, że nie sposób go przeoczyć — nagi napastnik, zadający cios… Caravaggio stawia grzesznika, nie świętego w oku wirującego cyklonu”...

Historie opowiadane przez profesora Schamę mają znacznie więcej wspólnego z relacjonowaniem sensacyjnych, sekretnych historii niż z akademickim „przynudzaniem”. Za to dzięki nim obrazy ożywają. Stają się nie tylko wyrazem doskonałych umiejętności warsztatowych swoich twórców, ale pamiętnikiem— zapisem emocji, przemyśleń, meandrów osobowości i doświadczeń. I to właśnie jest największym walorem brytyjskiego cyklu.

„Potęga sztuki: Caravaggio”, TVP 2, niedziela, godz. 10.30

Przewodnikiem w wyprawach do światów poszczególnych artystów jest Simon Michael Schama, brytyjski profesor historii i historii sztuki na Columbia University w Nowym Jorku. Były krytyk sztuki magazynu „The New Yorker” był także współtwórcą innego serialu dokumentalnego BBC — „A History of Britain”.

„Potęga sztuki” to opowieści o malarzach poprzez ich najsłynniejsze obrazy, m.in. „Nocną straż” Rembrandta, „Ścięcie Jana Chrzciciela” Caravaggia, „Śmierć Marata” Davida czy „Guernikę” Picassa. Dzieła artystów są punktem wyjścia do opowieści o ich życiu i twórczości. Fabularyzowane scenki biograficzne przeplatają się z prezentacjami dzieł. A Simon Schama opowiadając emocjonująco potrafi uruchomić wyobraźnię i wrażliwość widzów.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu